18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Kan je bij ministeries je MacBook gebruiken?

Weet iemand hier of je bij de Nederlandse Ministeries, Rijksoverheid dus, gewoon je MacBook kunt aansluiten op het netwerk en kunt werken op je Mac? Of kan dat niet en ben je gedwongen te werken op Windows? Graag reacties van mensen met ervaring daarin!

Bijdrager
    Mland

Hier, bij Rijkswaterstaat CIV (onderdeel van het Ministerie van I&M) zie ik om de haveklap mensen met diverse soorten MB’s die gewoon aangesloten zijn om het lokale netwerk.
    Zou dus geen probleem moeten zijn dunkt me.

Bijdrager
    MacAanZee

Dat hoop ik dan maar! Het wordt binnenkort actueel voor mij en collega’s (die allemaal op Apple werken, net als ik) raadden mij al aan een spoedcursus Windows te nemen. Zijn er mensen met ervaring op andere ministeries of diensten bij de Rijksoverheid?

Bijdrager
    hatolex

Dat verschilt sterk, ik zou het betreffende ministerie bellen en het vragen.

Bij het ministerie van financiën kan het niet.

Bijdrager
    Brombeer

Weten die ministeries dat dan zelf niet?

Bijdrager
    Hailstorm

Onmogelijk, standaard KA is Windows 7. Maar bij vrijwel alle ministeries kun je op public wifi inloggen en gebruik maken van je MacBook. Je hebt dan geen toegang tot het netwerk, je kunt enkel internetten en mailen.

Bijdrager
    Fingerlicking

Wat een interessant doenerij zeg…

Bijdrager
    Yost

Bij heel veel overheidsorganisaties mag je alleen de standaardwerkplek gebruiken. Zeker als je met “departementaal vertrouwelijke” informatie werkt.

Bijdrager
    MacAanZee

Natuurlijk weten ze het zelf wel, maar ik wil het graag weten voordat ik er heen ga. Het zou best kunnen dat ik dan hooguit alleen via wifi op mijn MacBook kan werken en voor toegang op het netwerk de standaard aanwezige computers op Windows moet gebruiken. Dus toch een spoedcursusje Windows??

Bijdrager
    JesseV
    Fingerlicking op 24 juni 2013

Jezus zeg, die man moet voor zijn werk op het ministerie zijn (zoals zo velen). En jij loopt zielig te miepen dat het interessant doenerij is, ik krijg spontaan medelijden met je.

Bijdrager
    Dick de Roos

Zet Windows op jouw MacBook en je bent van alle ongein af.

Bijdrager
    Yost

Dat is niet de oplossing. Daarmee is het nog steeds geen “standaard werkplek”. Policy is dat je werkt vanaf een door de overheid beheerde werkplek. Dat is device + software, gekoppeld via een van de overheidsnetwerken. Een opfriscurus Windows kan handig zijn, al lijken programma’s als Word, Excel en PowerPoint natuurlijk erg op hun Mac-versies. En Outlook is als mailclient ook wel te begrijpen.

Bijdrager
    Maverick9898

Alsof werken bij een ministerie specifiek zo interessant is (no offense MacAanZee… ). Letterlijk half Nederland werkt voor de overheid, alleen niet altijd direct.

Bijdrager
    MacAanZee

Het is interessant, dat vind ik tenminste, dus maak je geen zorgen Maverick!:) Ik ga me niet vervelen:) Windows op mijn MacBook is geen oplossing, want ik weet weinig van Windows. Vandaar mijn vraag!

Bijdrager
    Maverick9898
    MacAanZee op 24 juni 2013

Het is interessant, dat vind ik tenminste, dus maak je geen zorgen Maverick!:) Ik ga me niet vervelen:) Windows op mijn MacBook is geen oplossing, want ik weet weinig van Windows. Vandaar mijn vraag!

Haha, nou ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt. Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet iets is waar iemand over op zou kunnen scheppen, zoals Fingerlicking suggereert:P. Er zijn ook heel veel dingen die ik interessant vind, maar niet echt iets is om over op te scheppen. Dat bedoelde ik meer :D!

Bijdrager
    Peter

De meeste ministeries hebben ook een thuiswerkfaciliteit zoals Citrix.
    Kun je met je Mac en wifi prima gebruiken.

Bijdrager
    Yost

Ja, en via Citrix krijg je… een Windows werkplek.;-)

Bijdrager
    iep

Zomaar even je eigen laptop ergens naartoe slepen, daar aansluiten en verwachten dat het gaat werken…nee en zeer zeker niet bij de grotere organisaties zoals ministeries. Dan zul je eerst even toegang tot het netwerk moeten regelen. Technisch gezien is het tegenwoordig nooit een probleem, wel vanuit security oogpunt en dat is bij sommige ministeries een heel stuk belangrijker dan andere. De vraag hoort hier dan ook eigenlijk niet thuis, wel bij het ministerie zelf (de secretaresse daar kan je vast wel naar de juiste persoon doorverwijzen). Voor hetzelfde geldt is er een gast wifi netwerk waar je gebruik van kunt maken.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.