11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    newtastyland

Kan iMac niet meer opstarten….(no space left on device)

Mijn iMac (late 2012 met SSD) start helaas niet meer op, toon progress bar en na paar seconden wordt opnieuw gestart.

Probleem wordt veroorzaakt door dat de SSD helemaal vol zit. Dit is waarschijnlijk ontstaan doordat er een gebruiker verwijderd is (deze gebruiker (xyx) zie ik nog terug via Termial maar ook gebruiker xyx (Verwijderd).

Ik heb geprobeerd om bestanden te verwijderen, bv een Programma, maar ik krijg steeds de melding “no space left on device”

Hoe kan ik ruimte terugkrijgen (bv Programma verwijderen of gebruiker xyx (Verwijderd) definitief verwijderen?

ps prullenbak is helemaal leeg

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als de gebruiker verwijderd is, maar er nog wel opstaat, neemt die dan niet allerlei schijfruimte in die je zo vrij zou kunnen maken?

Probeer in de terminal eens sudo du -h /Users/xyz en wacht tot het commando klaar is. Door het venster scrolt een lijst met mappen, met aan het begin de grootte ervan; helemaal aan het einde volgt dan de map /Users/xyz met de totale grootte van alles dat net langsgekomen is. (du staat voor „disk usage” en geeft weer hoeveel ruimte bestanden of mappen innemen op de schijf, de optie -h zorgt dat dit in kilo-, mega- of gigabytes weergegeven wordt in plaats van bytes; sudo is nodig omdat je anders waarschijnlijk geen toegang hebt tot een groot deel van de mappen.)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat er iets anders aan de hand is want ook al is een opstartschijf vol, dan zou een Mac gewoon moeten opstarten. (Wat er dan daarna gebeurt is een ander verhaal)

Heb je al een keertje opgestart in de veilige modus?

Tijdens dat opstarten in de veilige modus wordt o.a. de opstartschijf gecontroleerd en cache bestanden gewist. Als dat goed gaat start dan weer normaal op.

Gaat het (weer) niet goed start dan schijfhulpprogramma en controleer de SSD (Dan voer je een uitgebreidere controle uit dan bij veilig opstarten)

Krijg je een foutmelding start dan op met command-R ingedrukt en laat schijfhulpprogramma de SSD herstellen.

Moderator
    Night

hendrik ijzerbroot op 22 februari 2019 om 12:36

Ik denk dat er iets anders aan de hand is want ook al is een opstartschijf vol, dan zou een Mac gewoon moeten opstarten.

Niet helemaal waar, natuurlijk. Als tijdens het opstarten de geheugen-swapfile aangemaakt wordt, zal die melding direct naar voren komen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, zo werkt dat niet want kijk maar eens naar de grootte van een swap-file direct na het opstarten: die begint altijd heel klein en groeit naarmate je werkt. Ruimte voor die minimale grootte is er altijd omdat het OS tijdens het werken een out-of-memory melding geeft als de schijfruimte kleiner wordt dan minimaal nodig en zodoende blijft er altijd genoeg vrij op de opstartschijf om later tijdens het opstarten die standaard swap-file aan te maken.

De TS krijgt overigens geen melding, het opstarten stopt gewoon.

De TS denkt dat het komt door een volle opstartschijf, maar hoe vol is vol? Het zou handig zijn als hij vertelde wat er nog vrij is want 100% vol staat het OS niet toe. Er kan iets mis zijn gegaan met de TOC waardoor het OS denkt dat de schijf (te) vol is.

Dit klopt natuurlijk ook niet echt:

De TS schrijft: “Probleem wordt veroorzaakt doordat de SSD helemaal vol zit. Dit is waarschijnlijk ontstaan doordat er een gebruiker verwijderd is

Hoe kan een SSD/HD “vol” raken als je net veel data verwijderd hebt?

Moderator
    Night

Misschien omdat er een ‘verkeerde’ homefolder is verwijderd, waardoor het OS niet meer goed kan werken (en dus met de meest vreemde foutmeldingen komt)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het een gewone gebruiker betreft of een gast account dan gaat het waarschijnlijk goed, maar niet als het een beheerders account is.

De TS zou dan op moeten starten met command-R en dan een TM backup terugzetten.

Bijdrager
    newtastyland

Bedankt voor jullie reacties!

De iMac start ook niet meer op in veilige mode. Ik krijg dan een melding te zien in verschillende talen: “Your computer restarted because of a problem. Press a key or wait a few seconds to continue starting up”. Helaas heeft dat geen effect en start opnieuw op en komt in vicieuze cirkel.

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 22 februari 2019 om 10:36</p>
    Als de gebruiker verwijderd is, maar er nog wel opstaat, neemt die dan niet allerlei schijfruimte in die je zo vrij zou kunnen maken?

Probeer in de terminal eens sudo du -h /Users/xyz en wacht tot het commando klaar is. Door het venster scrolt een lijst met mappen, met aan het begin de grootte ervan; helemaal aan het einde volgt dan de map /Users/xyz met de totale grootte van alles dat net langsgekomen is. (du staat voor „disk usage” en geeft weer hoeveel ruimte bestanden of mappen innemen op de schijf, de optie -h zorgt dat dit in kilo-, mega- of gigabytes weergegeven wordt in plaats van bytes; sudo is nodig omdat je anders waarschijnlijk geen toegang hebt tot een groot deel van de mappen.)

Dit lukt niet na opstarten mbv command-R….

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 22 februari 2019 om 12:36</p>
    Ik denk dat er iets anders aan de hand is want ook al is een opstartschijf vol, dan zou een Mac gewoon moeten opstarten. (Wat er dan daarna gebeurt is een ander verhaal)

Heb je al een keertje opgestart in de veilige modus?

Tijdens dat opstarten in de veilige modus wordt o.a. de opstartschijf gecontroleerd en cache bestanden gewist. Als dat goed gaat start dan weer normaal op.

Gaat het (weer) niet goed start dan schijfhulpprogramma en controleer de SSD (Dan voer je een uitgebreidere controle uit dan bij veilig opstarten)

Krijg je een foutmelding start dan op met command-R ingedrukt en laat schijfhulpprogramma de SSD herstellen.

Schijf-EHBO uitvoeren gaat ook niet: “Bewerking mislukt”

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 februari 2019 om 13:06</p>
    De TS krijgt overigens geen melding, het opstarten stopt gewoon.

De TS denkt dat het komt door een volle opstartschijf, maar hoe vol is vol? Het zou handig zijn als hij vertelde wat er nog vrij is want 100% vol staat het OS niet toe. Er kan iets mis zijn gegaan met de TOC waardoor het OS denkt dat de schijf (te) vol is.

Dit klopt natuurlijk ook niet echt:

De TS schrijft: “Probleem wordt veroorzaakt doordat de SSD helemaal vol zit. Dit is waarschijnlijk ontstaan doordat er een gebruiker verwijderd is

Hoe kan een SSD/HD “vol” raken als je net veel data verwijderd hebt?

De SSD is 500GB waarvan nog 86kB vrij is.

De gebruiker lijkt verwijderd te zijn omdat er een een gebruiker “XYZ” is en een gebruiker “XYZ (verwijderd)”.

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 februari 2019 om 21:47</p>
    Als het een gewone gebruiker betreft of een gast account dan gaat het waarschijnlijk goed, maar niet als het een beheerders account is.

De TS zou dan op moeten starten met command-R en dan een TM backup terugzetten.

Ik ben nu bezig om een backup terug te zetten, fingers crossed.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>newtastyland op 26 februari 2019 om 12:19</p>
    De iMac start ook niet meer op in veilige mode. Ik krijg dan een melding te zien in verschillende talen: “Your computer restarted because of a problem. Press a key or wait a few seconds to continue starting up”. Helaas heeft dat geen effect en start opnieuw op en komt in vicieuze cirkel.

Dat is een kernel panic — kort gezegd is de computer totaal van slag en komt tot de conclusie dat de enige remedie zal zijn om opnieuw op te starten.

Dit lukt niet na opstarten mbv command-R….

Want … ?

Met andere woorden: wat gebeurt er als je de opdracht die ik voorstelde, intypt? Wat zegt de computer, welke foutmelding volgt er, enz.? Met alleen „het werkt niet” wordt het moeilijk een oplossing te vinden.

Maar ik denk dat ik de reden weet: je bent opgestart in recovery mode, en dan ben je niet opgestart van de normale partitie maar van de herstelpartitie. De normale is gemount onder /Volumes/Macintosh HD (of wat de naam van je harde schijf dan ook is). De opdracht die ik eerder noemde wordt dan: du -h /Volumes/Macintosh\ HD/Users/xyz — let op de backslash voor de spatie in Macintosh HD (maar makkelijker is om /V Tab /M Tab enz. te typen, dan hoef je daar niet zo op te letten).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De SSD is 500GB waarvan nog 86kB vrij is.”

Dat klinkt toch echt als een volkomen corrupte SSD (wat er op staat dus, niet de SSD zelf). Vermoedelijk klopt de TOC niet meer (Table Of Contents)

Als de ruimte op een HDD/SSD kleiner wordt dan ±10% van de totale capaciteit dan krijg je tijdens het werken al een trage Mac of een out-of-memory melding. (Vooral bij gebruik van bepaalde programma’s want die werken naast het OS ook met tijdelijke bestanden op de HDD/SSD)

Onder normale omstandigheden kun je de vrije ruimte die er nu is (nog geen 100k) nooit bereiken want ruim voor die tijd is de Mac volledig vastgelopen tijdens het werken.

In jou geval zou er dus minimaal ± 50 GB vrij moeten blijven. Iets minder mag ook maar zo weinig als er nu opstaat mag en kan niet want het OS begint na het opstarten met een swap file van enkele MB’s en die kan het nu niet aanmaken.

ik ben nu bezig om een backup terug te zetten, fingers crossed

Als dat mis gaat doe het dan nog een keer maar wis dan eerst als je dat niet gedaan had de SSD of formatteer hem desnoods overnieuw. (Wel eerst weer opstarten via command-R)

Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 26 februari 2019 om 20:01</p>

ik ben nu bezig om een backup terug te zetten, fingers crossed

Als dat mis gaat doe het dan nog een keer maar wis dan eerst als je dat niet gedaan had de SSD of formatteer hem desnoods overnieuw. (Wel eerst weer opstarten via command-R)

De Time Machine Backup terugzetten mislukte ook helaas. Uiteindelijk opnieuw OS geïnstalleerd (incl iCloud config). Ik ieder geval alle documenten/foto’s etc terug. Moet nu alleen nog wat applicaties terugzetten.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.