12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Nicolette

Kan illustrator (CS5.1) pixelperfect werken?

Voor de conceptschetsen voor websites werk ik vaak in Illustrator. Ik kan daar het beste uit de voeten met alle filters, kleurbeheer etc etc. Soms doe ik wel eens wat in Fireworks, omdat je daar zo lekker vast op de pixels kunt werken.
    In Ai kun je dan wel je toetsenbordstap op hele punten zetten, en de maateenheden, maar toch is het lastiger alles netjes op pixels uit te lijnen, zoals FW dat wel doet. Is er een manier om dit in Ai ook te realiseren?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat dit is wat je zoekt:

Bijdrager
    Nicolette

Het venster transform gebruik ik veelvuldig. Zal eens opletten of het vinkje bij uitlijnen op pixel aan staat. Hopelijk is dit DE oplossing! Dank!

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb er nooit problemen mee gehad, ik maakte vroeger alles met Illy, op dit moment werk ik veel vaker met Fireworks omdat het sinds CS6 Sprites en CSS heeft ingebouwd maar ik heb nooit last gehad van het pixel perfect werken omdat..

1) ik altijd goed oplet met de strokes (inside-center-outside) hierdoor ga je vaak 1px van je lijn af.
    2) ik eerst iets teken-/design en dan de Align en Transform panel altijd gebruik om alle onderdelen te positioneren het is gewoon rekenen.
    3) ik zelf ook het developers-werk doe en ik weet dat iets in een opmaak programma er altijd net even iets anders uit kan zien van het uiteindelijke resultaat dat online komt te staan.

Bijdrager
    Blieper

In de voorkeuren de ‘Eenheden’ op Pixel zetten toch;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 23 augustus 2012

1) ik altijd goed oplet met de strokes (inside-center-outside) hierdoor ga je vaak 1px van je lijn af.

Of zelfs een halve. Voor die schermafbeelding hierboven had ik even snel een rechthoekje getekend, dat automatisch een rand meekreeg. Hierdoor stonden de x- en y-coördinaten op 78,5 en 12,5, als ik het goed herinner. De rand binnenin plaatsen maakte niks uit: de rechthoek bleef waar hij was, zelfs met “Align to Pixel Grid” aan … Pas door de rand helemaal uit te zetten lukte het me om het ding ook echt op hele pixels neer te zetten.

Ik steek dit erop dat het hier om het @&^$programma Illustrator gaat, dat echt ontzettend toe is aan volledig opnieuw geschreven te worden, vooral de hele gebruikersinterface. Consequent zijn met de andere Adobe-programma’s zou ook heel erg leuk zijn …

Bijdrager
    MouseMighty

Daarom moet je dit ook helemaal niet met Illustrator willen doen maar met Fireworks;-)
    In CS6 zijn de GUI’s van de applicaties heel erg naar elkaar toegetrokken. Pest is alleen dat bepaalde “standaard” handelingen al sinds jaar en dag een sneltoetscombi hebben die in andere applicaties wat anders zijn en vice versa.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MouseMighty op 24 augustus 2012

Daarom moet je dit ook helemaal niet met Illustrator willen doen maar met Fireworks;-)

Mijn klacht over Illustrator is veel algemener dan dit specifieke geval: élke keer dat ik ermee werk blijkt het eigenlijk álles net iets anders te doen dan Photoshop en InDesign. (Ik weet hoe dat komt: Adobe heeft een groot deel van z’n programma’s overal vandaan bijeengekocht, waardoor er geen standaardisatie was; wat je ze wel kwalijk kunt nemen is dat ze niet gewoon een standaard opstellen en tegen de gebruikers zeggen: zo werkt het vanaf nu, wen er maar aan.)

In CS6 zijn de GUI\’s van de applicaties heel erg naar elkaar toegetrokken.

Dat was niet voor z’n tijd ook. Helaas denk ik dat die versie niet zo lekker zal werken op m’n iMac model 2007 …

Bijdrager
    MouseMighty

Het probleem is/was precies ook wat je al aangaf. Adobe is groot geworden met Illustrator, Photoshop en Acrobat. Flash en Dreamweaver zijn gekocht, InDesign is een Pagemaker variant die groter is gemaakt. Vanaf CS4 is Adobe steeds meer de GUI’s gaan koppelen. Blijft trouwens ook de persoonlijke voorkeur van mensen maar goed dat hou je altijd. Om te zeggen vanaf nu werkt het zo is een enorme stap die durt Adobe niet te maken. Bedenk wel dat de CS op Mac en op WIndows veel gebruikt wordt dit in tegenstelling tot de Apple apps. Maar zoek maar eens naar alle commentaren op Final Cut Pro X, die waren/zijn niet mals en dan heb ik het niet over functionaliteit maar puur de GUI en wat er bijhoort.

Het volledig opnieuw schrijven van een applicatie als Illustrator (al 20 jaar oud!) is geen sinecure. PS is herschreven, zou niet vreemd opkijken als Illustrator de volgende is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Blijft trouwens ook de persoonlijke voorkeur van mensen maar goed dat hou je altijd.

Klopt, en mijn kant van het probleem is dat ik PageMaker, QuarkXPress en InDesign heb leren gebruiken lang voordat ik ooit iets met Illustrator probeerde te maken, waardoor Illustrator alles precies op z’n kop lijkt te willen doen — mensen die vooral Illustrator gebruiken en InDesign ergens voor nodig hebben zullen het precies omgekeerd ervaren, denk ik.

Maar je moet eens objectief kijken naar de manier waarop Illustrator nu eigenlijk werkt, vergeleken met Photoshop en InDesign … Om een voorbeeld te noemen: doe in alledrie maar eens iets dat redelijk wat rekenwerk kost, herstel het dan (?Z, of wat de Photoshop-tegenhanger dan ook alweer moge zijn) en doe het dan opnieuw (??Z) — let dan vooral op wat het programma nu eigenlijk doet. Inderdaad: Photoshop en InDesign pakken zo te zien de originele versie uit het geheugen erbij terwijl Illustrator de hele bewerking opnieuw uitvoert. Dit gaat voor een heleboel andere dingen ook op, wat volgens mij vooral aangeeft dat Illustrator eigenlijk intern behoorlijk verouderd is.

Om te zeggen vanaf nu werkt het zo is een enorme stap die durt Adobe niet te maken.

Dat was dus ook mijn punt:) Hoe je dat ook doet, je gaat gebruikers krijgen die erover klagen: óf de InDesign-gebruikers moeten wennen aan het nulpunt linksonder, óf de Illustratorgebruikers aan het nulpunt linksboven, om maar wat te noemen. Maar als je dit gewoon over een paar versies uitsmeert, met een optie om de oude manieren te gebruiken die er later uitgegooid gaat worden, is dit toch goed te doen.

Bedenk wel dat de CS op Mac en op WIndows veel gebruikt wordt dit in tegenstelling tot de Apple apps.

Dat is een ander probleem dat Adobe heeft: op geen van beide besturingssystemen houden ze zich goed aan de geldende standaarden:)

Bijdrager
    Carlo

@Jakko

Illustrator heeft inderdaad soms veel tijd nodig om bepaalde effecten opnieuw te renderen.

Dat komt door de rendering factor die ingesteld is in Illustrator.

Als je bijvoorbeeld een effect als slagschaduw op een object toepast en de rendering staat op 300 ppi, dan moet Illustrator alles opnieuw berekenen omdat het de objecten die in de omgeving liggen allemaal in overweging wil nemen.

Als je opnieuw schaalt dan begint de berekening overnieuw. Photoshop en InDesign doen dat op een andere manier. InDesign gaat pas renderen als je print of een pdf maakt, idem dito voor Photoshop.

Je kan dat omzeilen om voor een lagere rendering te kiezen bij het opstarten van een document (Basic CMYK is lager gerenderd dan Print preset). Dat vraag minder rekenwerk, het gevaar zit er in dat je vergeet de rendering te veranderen bij het printen van het document, want dan kraag je lage resolutie effecten.

Er zijn inderdaad wel aardig wat verschillen tussen de verschillende programma’s, maar ook veel gelijkenissen en gelijkaardige manieren van werken.

Prettig leerproces

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Carlo op 25 augustus 2012

Als je bijvoorbeeld een effect als slagschaduw op een object toepast en de rendering staat op 300 ppi, dan moet Illustrator alles opnieuw berekenen omdat het de objecten die in de omgeving liggen allemaal in overweging wil nemen.

Als je opnieuw schaalt dan begint de berekening overnieuw. Photoshop en InDesign doen dat op een andere manier. InDesign gaat pas renderen als je print of een pdf maakt, idem dito voor Photoshop.Je realiseert je wel dat dit natuurlijk de vraag oproept waarom Illustrator dit ook niet kan doen? Ook gaat dit niet echt op bij herstellen en opnieuw doen, waarbij je gewoon de “volgende” versie nog in het geheugen zou kunnen laten staan om hem in heel weinig tijd opnieuw op te halen.

Er zijn inderdaad wel aardig wat verschillen tussen de verschillende programma\’s, maar ook veel gelijkenissen en gelijkaardige manieren van werken.

De verschillen zijn het probleem niet, de gelijkenissen wel — dat je precies dezelfde functies aanroept met een andere toetsaanslag, bijvoorbeeld.

Prettig leerproces

Dat vond ik dus niet:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.