23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Kan ik video editen in iMovie zonder conversie en compressie?

Het is een tijd gelden dat ik heb gefilmd en gebruik heb gemaakt van iMovie. Mijn laatste handycam was een miniDV-camera en de laatste versie van iMovie die ik gebruikte was iMovie HD 6.
    Ik heb nu een Panasonic HC-V770 Full HD. Het filmen daarmee gaat prima, maar de laatste versie van iMovie (10.1.6) is echt even wennen.

Uiteraard wil ik het uiterste uit mijn camera halen. Het schijnt dat de beste instelling is: AVCHD 1080/50p.
    Echter, als ik die aan iMovie voer, dan blijkt dat ik via iMovie geen AVCHD kan exporteren. Ik kan dan kiezen tussen een export in ProRes, of mp4.
    ProRes is voor mij geen optie. De bestanden nemen dan enorm in omvang toe. Converteren van AVCHD naar mp4 lijkt mij ook geen goed idee, omdat ik dan waarschijnlijk beter in MP4 kan filmen; er is dan immers geen conversie nodig.

Als ik echter in de beste MP4-instelling van mijn camera film (1080 50m), en ik voer het resultaat aan iMovie, dan krijg ik bij het exporteren naar mp4 niet hetzelfde mp4-bestand terug. Ik krijg dan een bestand dat meer dan de helft kleiner is. Ook als ik kies voor hoge kwaliteit.
    Er heeft dan dus kennelijk een flinke compressie plaatsgehad.

Ik vraag mij dus af: Kan ik video editen in iMovie zonder conversie en compressie?
    En zo nee, is er inmiddels een andere video-editor voor Apple-gebruikers die dit wel kan?
    En: In welke instelling kan ik het beste filmen voor het beste exportresultaat van iMovie?

P.S.: Via iDVD maakte ik vroeger DVDs van mijn iMovie-projecten. Maar ik kwam tot de ontdekking dat iDVD jammer genoeg niet meer bestaat.
    Zijn er ├╝berhaupt nog mensen die DVDs of BlueRays maken met een menustructuur?

Moderator
    Mac Daddy
    shakey op 13 juli 2017

Uiteraard wil ik het uiterste uit mijn camera halen. Het schijnt dat de beste instelling is: AVCHD 1080/50p.
    Echter, als ik die aan iMovie voer, dan blijkt dat ik via iMovie geen AVCHD kan exporteren. Ik kan dan kiezen tussen een export in ProRes, of mp4.
    ProRes is voor mij geen optie. De bestanden nemen dan enorm in omvang toe. Converteren van AVCHD naar mp4 lijkt mij ook geen goed idee, omdat ik dan waarschijnlijk beter in MP4 kan filmen; er is dan immers geen conversie nodig.

Dit is ietwat verwarrend, dus voor de duidelijkheid. Je hebt het AVCHD materiaal al geimporteerd in iMovie en er een montage mee gemaakt? Die wil je dan exporteren?

Of bedoel je dat iMovie het AVCHD materiaal al niet kan importeren en het dus dan wil omzetten (converteren)?

Een algemene regel met montage is altijd proberen om tijdens de montage de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden en bij het eindresultaat (de uiteindelijke export) een compressie te gebruiken. Uiteraard een compressie en bestandsformaat dat geschikt is voor het uiteindelijke doel.

MP4 zegt nog erg weinig over de kwaliteit van het materiaal. Over het algemeen heeft een MP4 bestand een H.264 compressie, maar hoeft niet. En dan ligt het dus aan de instellingen van die compressie hoe groot het bestand wordt en hoeveel kwaliteit er dus overblijft. Ik kan 2 MP4 bestanden exporteren met een H.264 compressie waarvan de ene 100 MB is en de andere 500 MB bijvoorbeeld.

Als je hebt gemonteerd en je wilt een eindresultaat exporteren, dan is een MP4 prima. Gaat het om converteren bij het importeren, dan is het inderdaad een kwestie van de juiste instellingen doen.

Bijdrager
    KarelWillem

iMovie can import and edit native AVCHD in 1080i 50/60, 720p 24/25/30, 1080p 24/25/30, but iMovie does not support AVCHD 1080p 50/60 or 720p 60.

Het lijkt erop dat een tussenstap voor iMovie – met Quicktime Player (exporteer als .MOV) – noodzakelijk is:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT202557

Bijdrager
    shakey

Of bedoel je dat iMovie het AVCHD materiaal al niet kan importeren en het dus dan wil omzetten (converteren)?

Het AVCHD materiaal kun je moeiteloos importeren. Maar je kunt het niet als AVCHD exporteren.

Een algemene regel met montage is altijd proberen om tijdens de montage de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden en bij het eindresultaat (de uiteindelijke export) een compressie te gebruiken. Uiteraard een compressie en bestandsformaat dat geschikt is voor het uiteindelijke doel.

Ik wil bij de export geen compressie gebruiken. Maar het lijkt er op dat ik geen keuze heb.

MP4 zegt nog erg weinig over de kwaliteit van het materiaal. Over het algemeen heeft een MP4 bestand een H.264 compressie, maar hoeft niet.

De codecs van mijn mp4-bestanden: H.264/AAC.

Bijdrager
    shakey

iMovie can import and edit native AVCHD in 1080i 50/60, 720p 24/25/30, 1080p 24/25/30, but iMovie does not support AVCHD 1080p 50/60 or 720p 60.

Die info lijkt niet te kloppen. Zoals hierboven gemeld, lukt het mij iMovie AVCHD bestanden te voeren die 1080/50p zijn.

Bijdrager
    Beech

Je AVCHD-bestand is .mts of .m2ts ? Zo ja, dan kun je Clipwrap eens proberen om te converteren.

Moderator
    Mac Daddy

AVCHD is ook al een compressie op zich. In de video wereld is compressie de normaalste zaak van de wereld. Tegenwoordig is het zo dat camera wel ‘RAW’ kunnen schieten. Dit is dan wel ongecomprimeerd, maar dat zijn prijzige camera’s en vereist ook een sterke computer om daarmee om te gaan.

Een eindresultaat exporteren doe je altijd met compressie. Je kan wel een ongecomprimeerde Quicktime .mov bestand maken, maar computers hebben vaak moeite om dat af te spelen. Je kiest altijd een gepaste compressie voor het doel. Wil je het online? (Youtube, Vimeo etc etc) Dan kies je voor MP4 H.264. Wil je het voor Blu-Ray of DVD, dan kies je voor de gepaste compressie daarvoor.

H.264 is de beeldcomressie. AAC is de audio compressie. Nu zal iMovie je niet veel mogelijkheden geven, maar ik ben gewend dat ik voor beiden ook de bitrate kan instellen. Vermoedelijk zal iMovie een laag/medium/hoog optie hebben?

Zolang je tijdens de montage in iMovie de kwaliteit hoog kan houden, dan is er niks aan de hand. Dat je camera in MP4 kan opnemen, wil ook nog niet direct zeggen dat het dan al slechte kwaliteit is. Het zou zomaar kunnen dat er erg weinig compressie op zit, waardoor de kwaliteit van het beeld wel goed is.

In de digitale media was audio het eerste wat je (vrijwel) compressieloos kon bewerken. (WAV, AIF, FLAC etc etc) Fotografie kwam later met zogeheten RAW formaten. (CR2, DNG, TIFF etc etc) De laatste jaren zie je het dus in video/digitale film. Het voordeel van RAW fotografie en/of video is vooral informatie in het beeld. Als een opname iets onderbelicht of overbelicht is, kan je dat achteraf meer terughalen naar een juiste belichting. Ook kan het voordeel hebben bij kleurcorrecties en dergelijke bewerkingen met het beeld. Maar zolang je met iMovie werkt, zijn dat geen dingen waar je je zorgen over hoeft te maken. Het belangrijkste is dat je altijd met een (bijna) correcte belichting schiet.

Bijdrager
    shakey

Je AVCHD-bestand is .mts of .m2ts ? Zo ja, dan kun je Clipwrap eens proberen om te converteren.

Conversie = kwaliteitsverlies. Toch?

Moderator
    Mac Daddy

Dat hoeft niet. Je gaf al aan dat je iets met ProRes had geprobeerd en dat daar een veel groter bestand uit komt. Dan is het erg knap als er dan kwaliteitsverlies is.
    Conversie is niet altijd erg, maar wel iets wat je goed moet doen.

Bijdrager
    shakey

26 Mbps! Hoger haalt iMovie niet in de mp4-export.

Ik begrijp dat niet. De meeste handycams halen met mp4 minimaal 50 Mbps.

Moderator
    Mac Daddy

Haalt je camera 50Mbps of denk je nu aan de 50P waarmee je het hebt opgenomen? Just cheking. Dat je niet cijfers door de wat haalt. De 50P staat voor 50 Progressive en betekent dus dat er 50 beelden per seconde zijn opgenomen in progressive.

Maar 26Mbps is meer dan zat. Ik exporteer bijna alles naar 10Mbps mp4 voor Youtube. Soms 20Mbps, maar alleen als het nodig is. Soms zitten er dingen in beeld die niet goed in compressie werken en dan moet je iets minder doen. 10-20 Mbps levert een prima kwaliteit. Dat is dan bij 1080P materiaal. Met 4K moet je wellicht hoger gaan zitten.

Bijdrager
    KarelWillem

4K op de telefoon:

Moderator
    Mac Daddy

Ja precies, maar dit is opname denk ik? Geen exporteren toch?

Youtube laat zien dat voor een 4K upload zij tussen 35-45 Mbps aanraden.
    https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en
    Onder Bitrate

Maar geloof dat Shaky (nog) niet met 4K werkt, dus een 10 Mbps export zou voor nu goed genoeg moeten zijn voor Youtube. En mocht ie het ergens anders voor willen gebruiken, dan moet je daarvoor de aanbevelingen opzoeken.

Bijdrager
    TheBigZ
    shakey op 13 juli 2017

Als ik echter in de beste MP4-instelling van mijn camera film (1080 50m), en ik voer het resultaat aan iMovie, dan krijg ik bij het exporteren naar mp4 niet hetzelfde mp4-bestand terug. Ik krijg dan een bestand dat meer dan de helft kleiner is.

Dat klopt. iMovie exporteert wel in FullHD, maar in 25p. Niet in 50p.

Bijdrager
    shakey

Haalt je camera 50Mbps of denk je nu aan de 50P waarmee je het hebt opgenomen? Just cheking. Dat je niet cijfers door de wat haalt. De 50P staat voor 50 Progressive en betekent dus dat er 50 beelden per seconde zijn opgenomen in progressive.

Goede vraag, Mac Daddy, maar het is echt 1080 50m wat de camera aangeeft. Dus ik neem aan dat die ’50m’ staat voor ’50 mbps’.

Vreemd genoeg geeft de camera niet aan hoeveel beelden per seconden er worden opgenomen in mp4-mode.
    Maar volgens deze handleiding (als ik die tenminste goed begrijp) is de framerate 50p:

https://www.manualslib.com/manual/905128/Panasonic-Hc-V770.html?page=243

Moderator
    Mac Daddy

Ik zie het er toch wel staan.

Recording/ Playback Mode
    1080/50p (28 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50p)/PH (24 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50i)/HA (17 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50i)/HG (13 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50i)/HE (5 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50i)/MP4/1080p (50M) (50 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50p)/MP4/1080p (28M) (28 Mbps / VBR), (1920 x 1080/50p)/MP4/720p (9M) (9 Mbps / VBR), (1280 x 720/25p)/iFrame (28 Mbps / VBR), (960 x 540/25p)

De eerste die ze opnoemen is: 1080/50p (28 Mbps / VBR)
    Dat betekent:
    1080=1920×1080
    50p= 50 fps
    28Mbps = 28 megabits per seconde
    VBR= variabele bitrate

Dit: ‘MP4/1080p (50M) (50 Mbps / VBR)’ is dus mp4 in 1080 met een 50Mbps compressie.

Maar meestal kan je compressie en framerate ook los instellen.

Bijdrager
    shakey

Mac Daddy,
    Het linkje waaruit je citeert heb ik verwijderd, omdat deze verwijst naar een verwarrend artikel.
    Ik heb de link vervangen voor een linkje dat meer duidelijkheid biedt.
    Zie wat er staat onder het kopje ‘MP4/iFrame’ en het onderkopje ‘1080/50m’. Daar staat: 1920k1080/50p.
    Zie:
    https://www.manualslib.com/manual/905128/Panasonic-Hc-V770.html?page=243

Moderator
    Mac Daddy

Dat betekent dus dat je in MP4 in full HD 50fps kan opnemen met een compressie van 50Mbps.

Kies je overigens bewust voor 50fps of omdat je denkt dat dat de hoogste kwaliteit geeft? 25 of 24 fps zijn gebruikelijker, maar 50 fps heeft zijn voordelen voor bepaalde doeleinden.

Bijdrager
    shakey

Kies je overigens bewust voor 50fps of omdat je denkt dat dat de hoogste kwaliteit geeft? 25 of 24 fps zijn gebruikelijker, maar 50 fps heeft zijn voordelen voor bepaalde doeleinden.

Als iMovie het mij toestond zou ik voor 50fps gaan, omdat het de hoogste kwaliteit biedt, vooral bij snelle panning en bij de opname van snelle bewegingen, zoals bij een sportwedstrijd.

Bijdrager
    TheBigZ
    shakey op 13 juli 2017

En zo nee, is er inmiddels een andere video-editor voor Apple-gebruikers die dit wel kan?

Als je 50p output wilt hebben: Final Cut Pro X.

Nogmaals, iMovie is (met opzet) beperkt in zijn export tot 25p.

Bijdrager
    shakey

Als je 50p output wilt hebben: Final Cut Pro X.

Nogmaals, iMovie is (met opzet) beperkt in zijn export tot 25p.

TheBigZ, Waarom is iMovie beperkt in zijn export tot 25p?
    Is dat om Final Cut Pro te kunnen verkopen? Heb net gekeken hoeveel dat Final Cut Pro X kost. Dure grap. 299,99 USD. Dat gaat helaas mijn budget te boven.

Moderator
    Mac Daddy

iMovie is een ‘amateur’ edit programma en heeft daarom zijn beperkingen.

Nogmaals. 50fps is niet een betere kwaliteit dan 25fps. Het is puur dat ie 50 frames per seconde opneemt en daar kan je bepaalde dingen mee doen.
    1: Slow-mo. Je kan 50fps opnemen en dat laten afspelen op 25 fps, waardoor je een soepele slow-mo krijgt.
    2: Als je ook daadwerkelijk 50 fps exporteert en het op Youtube in 50 fps upload. Dan kan de kijker het in 50 fps bekijken en geeft dat een iets soepeler gevoel bij het kijken. Of dat ook werkelijk iets toevoegt kan je lang over discussieren. The Hobbit films waren ooit in 48 fps opgenomen, maar niemand anders heeft deze truc in film nog eens herhaalt. Dat zegt veel.

Jij hebt het over snelle pans en bewegingen in beeld. Digitale camera’s hebben vaak last van het rolling shutter effect. Omdat het beeld in horizontale lijnen wordt opgebouwd, krijg je bij horizontale bewegingen kromme verticale lijnen. Nu zou het kunnen (maar dat weet ik niet) dat je met een 50fps opname die je omzet naar 25fps minder last hebt van rolling shutter omdat er meer informatie is opgenomen.

Bijdrager
    KarelWillem
    shakey op 14 juli 2017

Als je 50p output wilt hebben: Final Cut Pro X…

.
    …Is dat om Final Cut Pro te kunnen verkopen?…

Die truc halen veel software-verkopers natuurlijk uit.

Bijvoorbeeld Photoshop Elements voor een paar tientjes, maar wil je echt ‘alles’ kunnen doen, dan mag je voor Photoshop flink meer geld neerleggen.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.