24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    ckafe

[Opgelost] Kan ik van deze waarschuwing af komen?

… is een programma dat van het internet is gedownload. Weet je zeker dat je het wilt openen?

Deze opmerking krijg ik regelmatig bij een paar programma’s en ik vraag me af of en hoe ik hiervan verlost kan worden. De betreffende programma’s heb ik rechtstreeks gekocht van ontwikkelaars en omdat ik ze regelmatig open, wil ik die irritante waarschuwing graag kwijt.

waarschuwing

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 4 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je krijgt dat alleen de eerste keer dat je zo’n programma opent. Vind ik persoonlijk niet erg. Misschien dat je het wegkrijgt in de system preferences > security & privacy (advanced) maar dat gebeurt dan ten koste van veiligheid.

Bijdrager
    ckafe

“Je krijgt dat alleen de eerste keer dat je zo’n programma opent.”

Helaas, was dat maar zo. Ik krijg deze mededeling iedere keer als ik bepaalde programma’s ga gebruiken. De gehele veiligheid uitschakelen, is inderdaad niet raadzaam en dat ben ik ook niet van plan. Ook het volgende programma laat steeds weer de waarschuwing zien, ook na betaling/registratie:

waarschuwing 2

Bijdrager
    ckafe

Sterker nog: somige programma’s kan ik helemaal niet meer openen:

Bij de systeemvoorkeuren kan ik via ‘Beveiliging en privacy’ slechts kiezen uit het toestaan van programma’s van de Appstore:

Wel lekker veilig, maar sommige apps gebruik ik al jaaaren.

Bijdrager
    GoeieDag

Je opent het programma elke keer uit de dmg, ipv dat je het programma op je schijf hebt gezet.

Je zult wel een alias hebben gemaakt vanuit die dmg, of het programma op die manier in de Dock hebben gezet.

Wel goed dat je er na 4 jaar of zo -als ik zo kijk naar de datum van download- eens wat aan wilt gaan doen…

Bijdrager
    vuurvreter

@goeiedag

En hij was nog wel de snelste van de familie:-)

Moderator
    Pete.Z

Het programma installeren ipv de DMG te openen verhelpt dit probleem.

De gebruiksaanwijzing lezen ook.😉

Bijdrager
    ckafe

‘Goeiedag’ onderschat mijn in dertig jaar verkregen Mackennis met zijn boude bewering dat ik programma’s steeds open vanuit .dmg. Het genoemde verschijnsel doet zich ook pas voor sinds de nieuwste systeemupdate naar High Sierra en de door mij gebruikte programma’s staan uiteraard alle keurig geïnstalleerd in de programmamap. De snelste van de familie is joepmac.nl maar die wil ik niet voor elk wissewasje lastigvallen, vandaar ter afwisseling mijn vraag op het forum. 🤓

Moderator
    Night

Heb je al eens geprobeerd de betreffende app te openen met de rechtermuisknop of control-klik en dan te kiezen voor ‘Openen’?

Verder kan je het het ook op app-niveau regelen:

Eventueel kan je het ook nog (op app-niveau) regelen in Terminal:

xattr -d -r com.apple.quarantine /Path/to/application/

In plaats van /path/to etc. kan je ook de app naar deze plek slepen. Zorg dan wel dat er een spatie achter quarantaine blijft staan.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is geen ‘boude bewering’ en ik ‘onderschat’ niemand; het was gewoon de meest logische verklaring van dit verschijnsel. En Mr. Ockham en z’n scheermes gebieden me -zeer terecht- om je deze verklaring te geven.

Maar als je een niet te onderschatten dertig jarige Mackennis hebt, waarom sloot je deze optie dan niet gelijk voor ons uit in je openingspost? En het is ook zinnig direct al te benoemen dat dit verschijnsel zich pas voordoet na de upgrade met HS. Dan kunnen we gerichter met je meedenken en helpen, ipv naar opties te kijken die jij al hebt uitgesloten…

Afijn, laten we ons focussen op het probleem:

Als je nou betreffende programma hebt geopend, en je doet rechtermuisklik op het prog-icoon, menu Opties>Toon in Finder, wat zie je dan?

Bijdrager
    ckafe

Op dat moment wordt mijn map programma’s geopend. Overigens hoef ik daarvoor niet op de rechtermuisknop te drukken. Kan gewoon vanuit het Dock > Opties > Toon in finder

Helaas is de optie ‘open anyway’ of het Nederlandse equivalent bij mij niet aanwezig in het menu ‘Beveiliging en Privacy’:

Bijdrager
    ckafe

“Eventueel kan je het ook nog (op app-niveau) regelen in Terminal”

Deze actie was effectief!

Grazie mille

Bijdrager
    GoeieDag

ckafe op 27 april 2018 om 15:35
    Op dat moment wordt mijn map programma’s geopend. Overigens hoef ik daarvoor niet op de rechtermuisknop te drukken. Kan gewoon vanuit het Dock > Opties > Toon in finder.

Ja, de muis ingedrukt houden geeft hetzelfde effect. Een enkele klik natuurlijk niet. Maar moet ik dan alles wat kan en hoe opnoemen?

Bijdrager
    GoeieDag

ckafe op 27 april 2018 om 15:35
    Helaas is de optie ‘open anyway’ of het Nederlandse equivalent bij mij niet aanwezig in het menu ‘Beveiliging en Privacy’.

Die zie je alleen een uur lang nadat een geblokkeerd programma wilt openen.

https://support.apple.com/kb/PH25088?locale=nl_NL

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 4 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    ckafe

Misschien is ook die actie wel de oorzaak geweest dat het programma weer zonder mankeren opent. Alle bijdragers die ondanks het mooie weer deze oldie hebben gesteund in de barre strijd tegen de algehele verveling op koningsdag, bedankt. ♛

Moderator
    Night

Je hebt nog een paar uur hoor. Wat is je volgende probleem?

:-P

Bijdrager
    ckafe

Het gras moet nog gemaaid…

Moderator
    Night

Even kijken hoor: Hij is al bezig!;-)

Bijdrager
    mowat

Kan je dat niet ongedaan maken door het SIP even uit te schakelen  , het programma met die waarschuwing  dan  te openen , en best natuurlijk nadien het S.IP. weer in te schakelen ?

Bijdrager
    ckafe

Die uitweg lijkt wat ingewikkelder, maar het is met de vorige tips al gelukt. Wanneer ik de volgende keer dezelfde waarschuwing krijg, kan ik ook deze mogelijkheid even uitproberen. Ik gebruik gelukkig alleen ‘veilige’ programma’s dus ik denk dat het geen kwaad kan. William van Ockham wordt in zijn graf waarschijnlijk niet vrolijker vanwege zoveel mogelijke oplossingen.

Ik was er blij mee ☺️

Bijdrager
    GoeieDag

Er is wel wat gebeurd, o.a. een terminal commando ingegeven, maar het probleem is niet bij de bron aangepakt.

Maar TS is gelukkig, dus dan is het goed.

Moderator
    Night

Da’s waar. Het is nog steeds onduidelijk waardoor dit probleem in de eerste plaats is ontstaan. Misschien zullen we daar wel nooit achterkomen als het een incidenteel geval betrof.

Bijdrager
    vuurvreter

<p class=”cite”>Night op 28 april 2018 om 20:29</p>
    Da’s waar. Het is nog steeds onduidelijk waardoor dit probleem in de eerste plaats is ontstaan. Misschien zullen we daar wel nooit achterkomen als het een incidenteel geval betrof.

Als je eerder zijn gras had gemaaid, dan was het probleem er niet geweest;-)

Moderator
    Night

Hahahahahahaha

Maar dan had ik het gras voor zijn voeten weggemaaid:-P

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.