13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    mujana

Kan ik schermhelderheid (cd/m2) op iMac scherm zien in gemeten waardes??

Hallo allemaal,

Ik heb deze vraag ook op andere websites gepost, maar niemand lijkt een antwoord te hebben. Ik ga er dus ook vooralsnog vanuit dat dit onmogelijk is. Desondanks toch ook hier maar proberen.

Ik print en mijn iMac is prima geschikt.
    Voor normaal internet werk is het scherm mooi helder, maar om te printen moet ik de helderheid uiteraard aanpassen (soms naar 80 cd/m2 of 100cd/m2 of whatever). Ik weet ook, hoe ik de helderheid in kleine stapjes kan aanpassen, maar het probleem is dat ik zonder mijn colorimeter (i1Display Pro), geen nummers bij die helderheid kan zien.

Met deze colorimeter geen probleem, maar ik vraag me af of dat ook native vanuit iMac kan. M.a.w. is het mogelijk, om de helderheid van het scherm in nummers (cd/m2), te zien/tonen als ik de helderheid van het scherm aanpas (naar beneden of weer naar boven in helderheid)?

Bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

…ik vraag me af of dat ook native vanuit iMac kan…

Bij mijn beste weten kan dat NIET nee.

Bijdrager
    mujana

Bedankt KarelWillem. Volgens mij dus ook niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb zoveel sites gezien waar dit probleem werd behandeld, en overal is de conclusie hetzelfde; zonder passende hardware is het ‘natte vinger werk’.

Bijdrager
    mujana

klopt. Het punt is, dat ik met 1 klik naar een passend (en vooraf gemaakt) kleurprofiel kan. De kleur is dan inderdaad prima. Echter, bij calibratie worden 2 gegevens ingevoerd (door mij); kleur en helderheid. Voorbeeld: ik stel m.b.v. i1/Display Pro in:

(kleur) D6000

(helderheid) cd100

Vervolgens bezig met printen. Tot dusverre alles prima.

Maar, als ik vervolgens weer ” gewoon” wil werken op mijn iMac en een flinke helderheid wil, dan haal ik uiteraard de helderheid omhoog (gewoon met fysieke knoppen op Mac toetsenbord). Kleur mag wat mij betreft blijven staan. En nu wil ik later weer eens printen…met dezelfde vooraf ingestelde kleur (profiel). Ik weet natuurlijk, dat het scherm minder helder moet staan…maar als ik nu wissel en weer terug ga naar mijn ingestelde profiel…dan verandert de helderheid niet mee…

Misschien wat onduidelijk gecommuniceerd nu, maar hopelijk begrijp je me. Kleur verloopt volgens ingesteld profiel, maar helderheid verandert niet mee (en verloopt dus niet via ingesteld profiel)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap het helemaal, en dat is precies het probleem wat je overal terug leest.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

mujana op 27 december 2020 om 13:51
    Ik weet natuurlijk, dat het scherm minder helder moet staan…maar als ik nu wissel en weer terug ga naar mijn ingestelde profiel…dan verandert de helderheid niet mee…

Met deze CLI tool kun je de ingestelde helderheid uitlezen (na kalibreren bijvoorbeeld), en later weer op die waarde terugzetten:

https://github.com/nriley/brightness/

Bijdrager
    mujana

Bedankt Antwoordapparaat. Ik neem aan, dat dit veilig is? Geen idee, hoe ik welke commando’ s in moet voeren (nooit gedaan dus)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik heb het uitgeprobeerd op een Mojave Mac, werkt perfect. Je kunt de helderheid aflezen en instellen met 6 cijfers achter de komma 😊. Kies voor de ‘Install from Source’ optie, de 4 commando’s moet je per stuk invoeren in Terminal. Het eerste geeft waarschijnlijk een foutmelding omdat eerst de XCode command line tools gedownload moeten worden. Hier krijg je een melding van, na installeren werkt het eerste commando wel.

Daarna voer je de andere 3 regels en drukt steeds op de Return toets. Bij het laatste commando moet je je wachtwoord invoeren, hiervan zie je geen feedback op het Terminal scherm. Gewoon intypen en Return drukken dus. Als het gelukt is kun je met het ‘brightness’ commando de waarde instellen en uitlezen: ‘brightness -l’ om de waarde op te vragen en ‘brightness 0.5’ om een waarde in te stellen (0.5 = 50%).

Bijdrager
    mujana

Ok. Ik op Catalina. Misschien straks proberen dus! Gaan de helderheid cijfers realtime mee met omlaag brengen van helderheid via fysieke toetsenbord knoppen?

Nogmaals dank!

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door mujana.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Bij deze mijn Terminal output (inclusief schrijffouten) zodat je een idee hebt wat de output is in het Terminal venster als je daar nog nooit mee gewerkt hebt. Rood omlijnd is wat ik getypt heb, de grijze vlakken zijn mijn (Mac) naam. Na het ‘cd brightness’ (cd = change directory) is dit vlak langer omdat de directory naam er dan tussen staat:

Bijdrager
    mujana

Alweer bedankt! Ziet er ingewikkeld uit (maar zal het vast niet zijn). Gaan de helderheid cijfers realtime mee met omlaag brengen van helderheid via fysieke toetsenbord knoppen?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nee, helaas. ‘brightness -l’ is een Terminal commando dat een waarde oplevert. Dat is eenmalig, wil je een nieuwe waarde uitlezen na veranderen van de helderheid dan moet je het commando weer invoeren. Maar ik neem aan dat je eenmalig een ‘gemeten’ waarde opschrijft na kalibreren, of meerdere bij verschillende profielen, en deze vervolgens gebruikt om terug te zetten als ze weer nodig zijn?

Het lijkt ingewikkeld maar het zijn maar 4 commando’s. Als je iets anders ziet dan hierboven laat het dan eerst weten voor je verder gaat 😉.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.