7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Portnull

Kan ik opstarten vanaf een versleutelde externe SSD?

Ik draai al enige tijd naar grote tevredenheid mijn hele MacOS vanaf een externe SSD, maar ik moet er niet aan denken dat ik dat ding kwijt raak en degene die ‘m vindt vrij eenvoudig bij al mijn bestanden kan. Maar wanneer ik de externe SSD versleutel in FileVault, kan ik er dan nog steeds van opstarten?

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom niet? Daar is FV toch voor bedoeld, het versleutelen van de opstartschijf?!

Bijdrager
    McMeller

Ik denk dat de vraagsteller het niet vanzelfsprekend vindt omdat het in dit geval om een externe SSD gaat.

Maar het antwoord is inderdaad dat dat geen probleem is. Juist bij een externe SSD als opstartschijf zou ik gebruik van FileVault van harte willen aanbevelen.

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Deze procedure heb ik vorige maand ook allemaal in grote lijnen uitgevoerd. Toen alles werkte heb ik de hdd verwijderd en ssd geplaatst.

Eerst OSX downloaden en op de SSd schijf zetten (https://youtu.be/64IOWM8ezyk)

Dan OSX installeren

Dan FileVault aanzetten via systeemvoorkeuren. Coderen kan lang duren als je veel bestanden hebt.

Ook hier via systeemvoorkeuren de SSD selecteren als opstartschijf

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Correctie: eerst downloaden op je mac en indien gereed je SSd kiezen. De link die ik stuurde is voor een bootable USB/ oid.
    Excuus.

Bijdrager
    Portnull

Dank voor de reacties! Werk deze aanpak ook als ik opstart via Option, dus niet de externe SSD standaard als opstartschijf instel? Mijn (waarschijnlijk onterechte) angst is dat de schijf dan niet opduikt bij de te kiezen schijven.

Bijdrager
    Portnull

Laatste stand van zaken: het is inderdaad geen probleem.:-)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.