9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Willumpie

Kan ik naam Sparsebundle aanpassen?

Ik heb een nieuwe MacBook Pro. Via migratie is alles overgezet van mijn oude MBP.
    De Time Machine backup is alleen niet verder gegaan op de vorige backups. Maar heeft een nieuwe aangemaakt. Waarschijnlijk omdat de naam van de nieuwe MacBook niet gelijk is aan de oude. In de Time Capsule zie ik nu namelijk 3 sparsebundle’s. De MacBook van Willem (2) is van mijn oude, datum is van de dag voordat ik mijn nieuwe kocht.

Kan ik simpelweg de naam van de sparsebundel aanpassen naar dezelfde naam als mijn nieuwe MBP en pakt hij die dan weer op? Zodat ik weer terug kan naar een paar maanden geleden. En dan de sparsebundle van de nieuwe weggooien?

Bijdrager
    fred44nl

een backup is geen archief:)
    dus als je alles terug hebt uit de oude backup, dan kun je die oude backup weggooien.
    de naam van de backup is normaal gesproken gelijk aan de naam van de Mac.
    maar de vraag is of er wel met die naam wordt gewerkt.
    waarschijnlijk gaat het bij de identificatie om een aparte codering, die niets met de naam heeft te maken.

Bijdrager
    Willumpie
    fred44nl op 01 maart 2016

een backup is geen archief :).

Wat bedoel je daarmee? Time Machine is namelijk geen gewone backup en lijkt wel verrekte veel op een soort archief.
    Met Time Machine is het mogelijk een bestand te herstellen naar een tijdstip in het verleden.
    Heb ik al meerdere keren mijn voordeel mee kunnen doen.

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt. En dat werkt prima! Wat Fred bedoelt is dat er gebruikers zijn die bestanden van hun Mac afgooien, met het idee dat die zaken dan toch wel in TM Back-up zitten. En daar kan het fout gaan; op een goed moment kunnen die bestanden verdwenen zijn uit de TM Back-up, afhankelijk van een aantal zaken.
    Het is een back-up die terug in de tijd kan, maar geen archief.

In dit geval zou ik het zo laten. Je kunt de oude versie nog bewaren, want je kunt er nog steeds bestanden uitvissen via de Finder. Op een gegeven moment gooi je ‘m weg.

Bijdrager
    SunKeeper

In een backup (en dus ook een .sparsebundle) zit een UID, dat is een speciaal nummer wat elke OS X-installatie aan een locatie toekent en dus ook aan de backup ervan.

Het zou een puinbak worden als jij twee Macs hebt met dezelfde naam en die vervolgens in elkaars back-up zouden gaan roeren. Daarom zegt de naam dus niets, aanpassen helpt daarom niet.

Gewoon bewaren die archieven en als de schijf vol is koop je er schijven bij. (USB)

Bijdrager
    Willumpie
    SunKeeper op 01 maart 2016

Het zou een puinbak worden als jij twee Macs hebt met dezelfde naam en die vervolgens in elkaars back-up zouden gaan roeren.

Dat is ook niet mijn bedoeling. De vorige mac heb ik niet meer.
    Het hele systeem is via migratie overgezet naar de nieuwe waarbij gezegd werd dat na migratie Time Machine verder zou gaan waar hij gebleven was. Dat blijkt niet zo te zijn. Mijn beredenering was dat het komt omdat de naam de nieuwe mac anders is.
    a) klopt dat?
    b) kan ik iets doen zodat mijn nieuwe MBP verder gaat waar mijn oude gebleven was?

Bijdrager
    jv65

Het zou een puinbak worden als jij twee Macs hebt met dezelfde naam en die vervolgens in elkaars back-up zouden gaan roeren. Daarom zegt de naam dus niets, aanpassen helpt daarom niet.

Twee Macs met dezelfde naam is niet mogelijk binnen hetzelfde netwerk. Er wordt dan automatisch een (2) aan de naam toegevoegd.

Kan ik simpelweg de naam van de sparsebundel aanpassen naar dezelfde naam als mijn nieuwe MBP en pakt hij die dan weer op?

De naam van de sparsebundle kun je beter niet zelf aanpassen. Kans is dan groot dat die corrupt raakt en je alle data kwijt bent. Heel misschien lukt het wel als je je nieuwe Mac de oude naam (MacBook van Willem (2)) geeft. Dit kun je doen bij: Systeemvoorkeuren > Delen. Later kun je dan de naam weer veranderen. Als het goed is wordt dan ook de naam van de sparsebundle weer aangepast. Wel eerst de nieuwe back-up verwijderen voordat je dit gaat proberen, anders gaat het (zeker) fout.

Zie ook: http://macmanus.nl/2014/09/08/change-the-name-of-a-sparsebundle-file/

Bijdrager
    Willumpie
    GoeieDag op 01 maart 2016

Je kunt de oude versie nog bewaren, want je kunt er nog steeds bestanden uitvissen via de Finder.

Hoe doe je dat?

Bijdrager
    GoeieDag

Open de sparsebundle dmv dubbelklikken, dan opent zich een virtuele schijf, net zoals bij elke andere dmg dat ook het geval is. Vervolgens kun je gewoon de schijfstructuur in, per datum.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.