10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    xhdmix

Kan ik mijn macbook pro uitbreiden met een ssd in samenwerking met oude hdd?

hallo

Ik wil in mijn macbook pro eind 2011 uitbreiden met een ssd schijf ik zou kiezen voor een schijf rond de 120 gb.
    Aangezien dat 120 gb geheugen wat te weinig is voor me zou ik ook graag mijn harde schijf die er nu inzit laten zitten en mijn dvd drive verwijderen voor mijn ssd is dat mogelijk?
    Mijn gewone harde schijf zou ik dan gebruiken voor bestanden enzo.
    Of zou ik beter direct een grotere ssd aanschaffen?
    Verder vroeg ik me nog af of ik speciale kabels of toebehoren nodig had om een ssd schijf in mijn macbook te installeren zeker als ik ook de dvd drive verwijder?
    Hoeveel plaats neemt apple standaard in voor het besturingssysteem?
    Ik twijfel nog tussen deze 2 producten welke is het meest betrouwbare?

http://www.ssdcenter.be/product/355639/category-208062-ssd/samsung-840-evo-120-gb.html

http://www.ssdcenter.be/product/399135/sandisk-ssd-128-gb.html?efas=b&__utma=1.404542480.1386364838.1391793495.1392153840.7&__utmb=1.4.10.1392153840&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1391793495.6.3.utmcsr=google%7Cutmccn=(organic)%7Cutmcmd=organic%7Cutmctr=(not%20provided)&__utmv=-&__utmk=124727050

Alvast bedankt voor de moeite:)

Bijdrager
    aukem

Beste xhdmix,

Ik heb een tijdje terug hetzelfde gedaan, mweehhhh optical drive, nooit gebruikt in 5 jaar dat ik mijn MacBook heb.
    Ik wilde tussen de SSD en HDD een fusion drive opzetten: klik voor dat topic hier maar dit heb ik toch maar niet gedaan omdat ik liever alleen op de vlotte SSD werk.

Wat je wil, zoals in mijn topic staat, kan gewoon. En ik raad het iedereen aan!

Er zijn genoeg filmpjes te vinden over hoe je dit moet doen, ff naar youtube en dan: “Optical drive replacement MacBook Pro”

Wat je nodig hebt is een: HDD Caddy, deze kost €20,- en hier kun je je oude HDD in stoppen. De HDD caddy is eenzelfde kastje als je optical drive maar het verschil natuurlijk dat hier een HDD in aangesloten kan worden, er zit eenzelfde aansluiting in als in die van de normale optical drive (voor DVD’s). Je hebt dus geen extra stekkers en draden nodig.

Wat ik je verder zou aanraden, koop een grotere SSD, 120… is gewoon te weinig, het is ff meer geld spenderen maar het was het mij zeker waard.
    Ik heb een 256GB SSD en heb er nog steeds geen spijt van.

Ik heb deze SSD gekocht, draaid als een trein (zonder het treingeluid ;)) werkt perfect en is zo’n duidelijk verschil met de HDD van eerst.
    http://nl.hardware.info/productinfo/162601/samsung-840-series-pro-256gb

Nog vragen, ik kijk nog wel in het topic! Succes ermee, groeten Auke

PS. schroevendraaiers enz komen meegeleverd bij je HDD caddy

Bijdrager
    aukem

Besturingsysteem zal niet meer zijn dan 10GB denk ik

Bijdrager
    xhdmix

Bedankt voor je snelle reactie en duidelijke uitleg:)
    Ik ben er al een stuk wijzer uit geworden ik zie dat je ook een samsung ssd hebt aangeschaft dus ik denk dat ik dan ook voor het merk samsung ga.:)
    Ik ga zo eens wat filmpjes bekijken op youtube hoe alles precies moet:)
    En een ssd van 256GB zou dan ruim voldoende moeten zijn? Het is dan het beste dat ik daar alle programma’s op installeer zoals bv Photoshop voor de snelheidswinst?
    En het OS opnieuw installeren kan dan gewoon door tijdens het opstarten cmd r te kiezen?
    Nogmaals bedankt:)

Bijdrager
    aukem

Het installeren van het nieuwe OS heb ik volgens mij gedaan met een USB stick met *toen nog Mountain Lion erop. Ik weet niet hoe het nu zit, moet veel makkelijker zijn aangezien Mavericks gratis is!:)

Ik ben zelf ook actief photoshopgebruiker en ik merkte zo’n duidelijke verandering! Inderdaad je photoshop en andere ‘zwaardere’ programma’s op je SSD zetten. Foto’s, apps en grote bestanden die je amper gebruikt lekker op je oude HDD zetten. Werkt prima:) Ik vindt het altijd fijn, altijd alles bij me, ik hoef niet naar de cloud, geen Portable HDD meenemen met kabels en gerotzooi enz.

We zitten hier op het Apple forum natuurlijk, maar Samsung heeft gewoon goede SSD’s! Ik zou er zeker voor gaan, zoals ik zei aan 256 zal je genoeg hebben. Het is absoluut geen duurkoop:)

Laatste tip, het hele proces heb ik gevolgd door een filmpje op youtube zoals ik al zei, ook voor jouw macbook pro zijn er talloze filmpjes maar degene die ik zou aanraden is van iFixit, die hebben altijd duidelijke filmpjes, en als je naar hun site gaat heb je het nog handigere stappenplan!

Succes ermee!:)

Ik heb nu alleen 2 schijven in mijn mac, de HDD en SSD, met bij Mavericks erop, ik heb de HDD namelijk niet gewist maar gewoon in de caddy gestopt. Dat betekend dat ik ook op kan starten vanaf mijn oude trage HDD. Wat ik hiermee wil zeggen is dat op de een of andere manier mijn mac standaard naar mijn oude HDD boot (opstart dus). Heel simpel: tijdens het opstarten alt ingedrukt houden en je schijf die je wilt opstarten kiezen, ik wil alleen graag primair mijn SSD laten opstarten. Ik weet niet hoe dit moet, maar met een terminalgeval zou dat moeten kunnen maar dit heb ik nog niet uitgezocht, mocht je daar achter komen zou ik dat graag willen weten!

Met vriendelijke groeten

Bijdrager
    Sumar

Ik heb vorig jaar deze operatie uitgevoerd op een MBP van mid-2011. Met de juiste schroevendraaiers een fluitje van een cent. Een tip: ik heb de MBP op een wit T-shirt gelegd en daarop ook de schroefjes gelegd (tegen het wegrollen en goede terugvindbaarheid).

De opstartschijf kun je instellen bij voorkeuren->opstarten

Bijdrager
    A.M.Dekker
    aukem op 12 februari 2014

Het installeren van het nieuwe OS heb ik volgens mij gedaan met een USB stick met *toen nog Mountain Lion erop. Ik weet niet hoe het nu zit, moet veel makkelijker zijn aangezien Mavericks gratis is!:)

Ik ben zelf ook actief photoshopgebruiker en ik merkte zo’n duidelijke verandering! Inderdaad je photoshop en andere ‘zwaardere’ programma’s op je SSD zetten. Foto’s, apps en grote bestanden die je amper gebruikt lekker op je oude HDD zetten. Werkt prima:) Ik vindt het altijd fijn, altijd alles bij me, ik hoef niet naar de cloud, geen Portable HDD meenemen met kabels en gerotzooi enz.

We zitten hier op het Apple forum natuurlijk, maar Samsung heeft gewoon goede SSD’s! Ik zou er zeker voor gaan, zoals ik zei aan 256 zal je genoeg hebben. Het is absoluut geen duurkoop:)

Laatste tip, het hele proces heb ik gevolgd door een filmpje op youtube zoals ik al zei, ook voor jouw macbook pro zijn er talloze filmpjes maar degene die ik zou aanraden is van iFixit, die hebben altijd duidelijke filmpjes, en als je naar hun site gaat heb je het nog handigere stappenplan!

Succes ermee!:)

Ik heb nu alleen 2 schijven in mijn mac, de HDD en SSD, met bij Mavericks erop, ik heb de HDD namelijk niet gewist maar gewoon in de caddy gestopt. Dat betekend dat ik ook op kan starten vanaf mijn oude trage HDD. Wat ik hiermee wil zeggen is dat op de een of andere manier mijn mac standaard naar mijn oude HDD boot (opstart dus). Heel simpel: tijdens het opstarten alt ingedrukt houden en je schijf die je wilt opstarten kiezen, ik wil alleen graag primair mijn SSD laten opstarten. Ik weet niet hoe dit moet, maar met een terminalgeval zou dat moeten kunnen maar dit heb ik nog niet uitgezocht, mocht je daar achter komen zou ik dat graag willen weten!

Met vriendelijke groeten

Je kan toch in systeemvoorkeuren onder opstartschijf selecteren welke schijf je wil voor het opstarten?

Tevens vind ik een 128 GB SSD wel genoeg in combinatie met een HDD. Ik heb dat zelf ook en voor mij werkt het prima. Ik heb OSX, het hele Adobe CS6 pakket, aperture, Microsoft office, iWork en 3 games. Toch heb ik nog 40 GB over op de SSD. De HDD gebruik ik voor alle bestandenopslag (muziek, foto’s, etc)

Bijdrager
    pruus

Vorige week heb ik een Crucial M500 480 GB geplaatst. Ook een firmwareupdate, 15 inch eind 2011. En het werkt nu allemaal hartstikke goed. Alsof je een nieuwe machine hebt. Ik heb vanuit de Time Machine, migratieassistent, de back-up terug gezet en alles draait!. Aandrader om nieuwe aanschaf uit te stellen.

Bijdrager
    xhdmix

Bedankt voor alle reacties:)
    Ik weet nu wat te doen en ik heb terug een stuk bijgeleerd:)

Bijdrager
    aukem

altijd goed!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.