10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Soulsalekta

Kan ik in lion de resume functie helemaal uitschakelen?

Ik vind die resume functie super onhandig, ik zet dingen uit om ze niet meer te zien, en elke keer als ik een programma open komt het weer te voorschijn.

Bijvoorbeeld: iChat ik sluit de gesprekken af. omdat ik klaar ben met praten, volgende keer da tik het opstart zijn de berichtvensters weer geopend.

Ik weet al hoe je het een voor een kan doen via de terminal, maar kan je het ook gewoon allemaal in een keer doen?

Bijdrager
    Nick Nack

Systeemvoorkeuren > Algemeen > Onderaan staat een vinkje….

Bijdrager
    Ce.

Dit lost het bij nog niet helemaal op… bugje?

Bijdrager
    iep

Waarschijnlijk moet je nog een keer even alle vensters sluiten. Hij legt een cache aan van je vensters en haalt die weer terug. Waarschijnlijk leest ie die cache nog steeds uit. Als je alle vensters sluit zou die cache weer leeg moeten zijn. Kan een bugje zijn.

Bijdrager
    KR1275

Ik sluit me aan bij deze klacht. Het is in mijn optiek het meest irritante van Lion! Deze functie zou gewoon in de systeemvoorkeuren uitgeschakeld moeten kunnen worden (zodat het afvinken bij herstart of zet uit niet nodig is). Wat nog storender is, is dat iconen in mappen met regelmaat ineens in een andere volgorde staan. Heel vermoeiend. Lion is uitstekend voor gebruikers die vooral houden van internet, chatten, mailen en iPad-achtige fratsen. Voor de serieuze gebruiker is het eerder storend dan functioneel. Ik neig ernaar om 10.4 er weer op te zetten: nog steeds het meest stabiele OS als het gaat om bureaublad en mapindeling.

Inactief
    Anoniem
    Ce. op 22 augustus 2011

Dit lost het bij nog niet helemaal op… bugje?

Ik sluit me hier volledig bij aan.
    De functie blijft gewoon nog actief na het weghalen van het vinkje

Bijdrager
    iep

@Richard: serieuze gebruiker hier maar ik vind het verdomde handig omdat ik nu eens tussendoor kan rebooten. Voorheen moest ik dat echt inroosteren (wat je natuurlijk altijd vergeet) en hield het mij op omdat ik met het werk moest stoppen. Nu kan ik het gewoon tijdelijk onderbreken (aka pauze inlassen) en daarna weer verder waar ik gebleven was. Dat iedere app steevast z’n vorige schermen weer in gaat laden is dan weer een ander verhaal maar dat is in de voorkeuren gelukkig uit te schakelen.

Kortom, ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je workflow en je bedoelingen met het uitzetten van een app/Mac. Voor de apps is er een optie wat erg fijn is en voor het afsluiten is dat er ook. Helaas is het alleen zo dat je hier dan weer niet een default actie kunt instellen. Volgens iemand op Apple’s eigen forum weigert Apple om die functie in te bouwen. Anyway, handige thread om in de gaten te houden: how to change default in the Shut Down dialog?.

Bijdrager
    KR1275

Uiteraard hangt het er vanaf wat je er mee doet, maar ik vind het bijzonder storend en het is erg willekeurig. zoals het hele OS is (en dat is met Leopard al in gang gezet):

– opmaak mappeninhoud wordt niet meer bewaard
    – bij herstart van de mac kan de inhoud van een map ineens in een andere volgorde staan
    – de optie ‘Open altijd in …” werkt vrijwel nooit
    – soms zomaar start een programma (na mac-herstart) op die voor het uitzetten al lang was afgesloten
    – QT wil niet meer vlot lopen vanaf 4x
    – wijzigingen en nieuwe bestanden kunnen soms enkele minuten onzichtbaar zijn
    – hele hoop gezeik gehad met Outlook syncen (het leek wel of Outlook en iCal elkaar over een weer vulden; veel verjaardagen stonden vervolgens meer dan 6 keer erin)
    – snap het idee achter spaces niet: gewenste scherm is soms lastig te kiezen en waarom wordt ook het bureaublad verplaatst??
    – veel gezeur gehad met BT muis (van Apple), uiteindelijk via FastMac een interne module gekocht (en die werkt goed), maar toch raar: voorheen nooit problemen met Sitecom-USB-plug
    – de optie om de Magic Mouse op de ouderwetse manier te laten bewegen is verdwenen (ik heb het niet over de richting): het werkt nu alleen nog alsof je er een slinger aan geeft. Bij SL kon je dat nog uitschakelen. Soms gaat het beeld de meest onverwachte kanten op . Handig is het soms dat de cursor onmiddellijk stopt als ik de muis loslaat.
    – de ‘back’-knop in Safari zou wel wat zwarter mogen.

Het liefst zou ik de snelheid van Lion gecombineerd zien met de betrouwbare finderwerking van OS 10.4. Extra functies als resume zou een optie moeten zijn en niet worden afgedwongen.

Vooralsnog voelt het hele OS niet subliem aan. Ik gebruik 10.4 nog op een mIni en dat is soms een verademing (maar wordt helaas niet meer onderhouden door Apple). Zeker voor pro-users is dat de meest ideale versie, vooral omdat inhoud van mappen blijft staan, zoals het erin gezet is. En niet ineens alles door elkaar of dan weer een lijst, dan weer iconen. Ik doe veel videowerk en werk veel met pagina-opmaak en internetpagina’s. Voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel dat Windows XP Pro (gebruik ik ook op het werk) beter werkt dan Mac OS.

Ik ervaar dezelfde manco’s op een MacBook als op een Mac Pro. Op de Pro is Lion zelfs clean geïnstalleerd, omdat het systeem niet vlot meer wilde lopen.

Bedankt voor je link. Het lijkt erop dat het een hardnekkige functie is. Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende katachtige, of misschien een doordachte update van Lion. Een leeuw is veel sterker en slimmer dan het nieuwste OS van Apple. Als Apple er voor zorgt dat het OS alleen die mappenstructuur bewaart, zoals de gebruiker die heeft aangemaakt en ingedeeld, ben ik grotendeels tevreden en neem ik de rest voor lief. De rest zal sowieso wel worden verbeterd. Het is nu allemaal té mooi om naar te kijken.

Bijdrager
    Soulsalekta

Het werkt bij mij ook niet optimaal na het uitvinken. Dikke bummer. :thumbsdown:

http://www.apple4ever.nl/wp-content/uploads/2011/06/osx-lion-02-150×150.png

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.