9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Emiel

Kan ik graven in een oude backup die niet meer actief gebruikt wordt?

Hallo allen,

ik heb een uitdaging.
    Ik heb pas een clean install uitgevoerd en heb besloten
    om niet de backup terug te zetten, maar juist schoon te beginnen.

Ik heb uiteraard wel de (time machine) backups bewaard.
    Hoe kan ik in de oude backup om een bestand terug te halen?
    Of moet ik dan éérst de hele backup terug halen?

Ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden,
    Hopelijk heeft iemand hier een hint.

Ik hoor het graag.
    Bij voorbaat dank!

Emiel

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je al wat geprobeerd? Je kunt -naast de mooie TM interface als hierboven aangegeven- ook gewoon simpelweg door het TM backup bestand navigeren, en bv naar mappen in je ‘oude’ thuismap gaan om daar wat op te halen.

Bijdrager
    Emiel

Hallo, dank voor het meedenken.
    Maar volgens mij mis ik iets.

De antwoorden die jullie geven werken fantastisch als je de backups hebt gemaakt
    en je terug wil in je archief.

Maar het gaat dus om een backup die ik niet helemaal heb terug gehaald,
    maar waar ik vanuit een “nieuwe” macbook één bestand wil halen.

Ook snap ik niet hoe ik door een backup bestand kan navigeren,
    aangezien ik niet de normale bestandsstructuur kan vinden.

Dus ik sta open voor meer suggesties…

Bijdrager
    McPim

Je hoeft een backup niet ‘terug te halen’ om erin te bladeren. Maar wat jij ziet klopt ook niet. Zie hier hoe de structuur eruit hoort te zien. De vraag is dus hoe jij die backup bewaard hebt? Je zou een backups.backupdb folder moeten hebben.

Aanvulling: waarschijnlijk heb je het .sparsebundle bestand bewaard. Dat is een disk-image die je moet ‘mounten’ om ermee te werken. Gewoon dubbelklikken dus en dan verschijnt ie in de linkerkantlijn van je Finder. Dan zie je de structuur zoals hierboven genoemd. Heb je met die .sparsebundle rechts-klik ‘Show Package Contents’ gedaan? Dan zie je namelijk jouw plaatje. Niet de bedoeling dus 😉.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 12 januari 2019 om 00:01</p>
    Heb je al wat geprobeerd? Je kunt -naast de mooie TM interface als hierboven aangegeven- ook gewoon simpelweg door het TM backup bestand navigeren, en bv naar mappen in je ‘oude’ thuismap gaan om daar wat op te halen.

En dat kan ook in een Time Machine-back-up die wél „in gebruik” is. Je moet daar alleen niks met de hand in gaan veranderen, zoals bijvoorbeeld bestanden verwijderen die je niet meer in de back-up wilt hebben — dat soort dingen moet je via de Time Machine-interface doen.

Bijdrager
    TheBigZ

McPim op 12 januari 2019 om 10:34

Aanvulling: waarschijnlijk heb je het .sparsebundle bestand bewaard. Dat is een disk-image die je moet ‘mounten’ om ermee te werken. Gewoon dubbelklikken dus en dan verschijnt ie in de linkerkantlijn van je Finder.

McPim heeft helemaal gelijk. Je zit direct in je sparsebundle te kijken (zie ‘bands’). Die moet je eerst mounten.

Bijdrager
    Emiel

Jullie zijn geniaal!

Het lijkt misschien niets, maar als je vast zit met zoiets, is het echt balen.
    Het is gelukt, dank!

Bijdrager
    McPim

Mooi man 🥳!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.