28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

Kan ik emails op mijn iMac versleutelen?

Via FileVault kan ik de complete HD van mijn iMac versleutelen/encrypten. Maar aangezien mijn iMac  bijna 3 TB aan informatie bevat (heel veel muziek en video) en ik alleen mijn emails versleuteld wil hebben, vraag ik mij af of er geen manier is om alleen die e-mails te versleutelen.

Ik ben voor mijn e-mails inmiddels overgestapt op Protonmail, waarbij verstuurde en ontvangen mails niet fysiek worden opgeslagen op mijn iMac en bovendien versleuteld worden. Maar dat kan ik met terugwerkende kracht niet toepassen op de e-mails die fysiek op mijn iMac staan opgeslagen. Deze e-mails zou ik kunnen wissen, maar ik wil ze behouden voor mijn archief, dus om ze terug te kunnen lezen.

Uiteraard zijn de e-mails alleen toegankelijk via mijn account, dat beveiligd is met een wachtwoord. Maar aangezien ik dat account deel met drie gezinsleden, waaronder twee kinderen, is er altijd een kans dat iemand per ongeluk op een verkeerd linkje klikt en een hacker toegang geeft.

Vanwege mijn werk (journalistiek) moet ik extra oppassen voor hackers.

Moderator
    Night

Waarom geef je dan niet iedereen een eigen (gebruikers)account? Ben je van het probleem af.

Bijdrager
    shakey

Iedereen eigen (gebruikers)account geven is in ons geval onpraktisch. Maar zelfs als we dat zouden hebben dan is er nog steeds de kans dat we gehackt worden.

Bijdrager
    TheBigZ

Via een encrypted disk image?

https://discussions.apple.com/thread/1236471

Bijdrager
    GoeieDag

Dat er 3 TB aan data op staat is geen enkele issue voor FileVault.

Nadeel van een encrypted disk is dat zolang deze gemount is, open staat. Pas als je unmount, of bv herstart, zal ie weer open moeten met een ww. En deze moet je dan weer niet in Sleutelhanger zetten. Gedoe.

Eerlijk gezegd: ik zie hier gevraagd worden naar de oplossing van een niet bestaand probleem.

Als je “gehackt” wordt, dan hoeven die hackers niet eens naar jouw iMac, maar gaan ze gelijk naar de webmail. Daar ga je…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

beetje vreemd verhaal. Je hebt een computer die je zakelijk gebruikt voor belangwekkend werk als journalist en je hebt de verplichting om te zorgen dat mails vertrouwelijk blijven en dat je computer niet “gehackt” wordt. En die computer deel je dan met drie anderen, waaronder twee kinderen.

En toch zeg je dat ieder zijn eigen account niet praktisch is? Zou niet weten waarom niet, is het namelijk wel en nog veilig ook. Of koop anders een eigen computer en laat je die iMac voor de rest van het gezin?

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 juli 2019 om 01:11</p>

Als je “gehackt” wordt, dan hoeven die hackers niet eens naar jouw iMac, maar gaan ze gelijk naar de webmail. Daar ga je…

Dat snap ik niet. Leg uit (-:

Bijdrager
    GoeieDag

Als een ‘hacker’ in jouw account kan komen, heeft ie blijkbaar jouw account ww. Daarmee kan ie al jouw ww verkrijgen.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 25 juli 2019 om 01:20</p>
    beetje vreemd verhaal. Je hebt een computer die je zakelijk gebruikt voor belangwekkend werk als journalist en je hebt de verplichting om te zorgen dat mails vertrouwelijk blijven en dat je computer niet “gehackt” wordt. En die computer deel je dan met drie anderen, waaronder twee kinderen.

En toch zeg je dat ieder zijn eigen account niet praktisch is? Zou niet weten waarom niet, is het namelijk wel en nog veilig ook. Of koop anders een eigen computer en laat je die iMac voor de rest van het gezin?

Kan me voorstellen dat het overkomt als ‘beetje vreemd’ verhaal, maar dat is het niet. Ik heb een eigen ‘werkcomputer’ (MacBookAir) en daar handel ik al sinds lange tijd al mijn vertrouwelijke mail mee af.  De mails die op mijn iMac staan zijn daar beland in een tijd dat ik nog geen kinderen had of dat ze op een leeftijd waren dat ze nog niet konden lezen. Nu ze wel kunnen lezen, hebben ze geen enkele interesse in het werk van hun vader, laat staan in zijn oude mailbak. Ieder zijn eigen account vind ik in ons geval onpraktisch. Dan zouden we, zeker in de weekends en in de avond, voortdurend bezig zijn met in- en uitloggen. Ik zie versleuteling van oude mailbak nog steeds als de beste oplossing. The BigZ adviseerde ‘encrypted disc image’. Waarschijnlijk doe ik dat.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 juli 2019 om 01:46</p>
    Als een ‘hacker’ in jouw account kan komen, heeft ie blijkbaar jouw account ww. Daarmee kan ie al jouw ww verkrijgen.

Je bedoelt dat als een hacker het wachtwoord van mijn gebruikersaccount heeft, hij via de sleutelhanger alle wachtwoorden kan krijgen die in de sleutelhanger zijn opgeslagen? Ja, dat is zo. Maar hoe kan een hacker ooit het wachtwoord van mijn gebruikersaccount achterhalen? De gebruikelijke manier van hackers om binnen te komen is dacht ik via het versturen van malafide e-mails. Op die manier komen ze binnen zonder dat er een wachtwoord aan te pas komt, toch?

Bijdrager
    TheBigZ

shakey op 25 juli 2019 om 01:54

Ieder zijn eigen account vind ik in ons geval onpraktisch. Dan zouden we, zeker in de weekends en in de avond, voortdurend bezig zijn met in- en uitloggen.

Als je “Fast User Switching” gebruikt, valt dat toch wel mee?

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp2439/mac

https://www.howtogeek.com/339517/how-to-enable-fast-user-switching-in-macos/

Bijdrager
    computer space

Ik gebruik ook een versleutelde schijfkopie. Werkt uitstekend voor dit doel.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je kunt vanaf de iMac je oude mails exporteren: Postbus>exporteer

Vervolgens importeren in de Air (eventueel, je kunt het bestand ook ergens bewaren) ,en dan deleten op de iMac.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>TheBigZ op 25 juli 2019 om 07:01</p>

Ieder zijn eigen account vind ik in ons geval onpraktisch. Dan zouden we, zeker in de weekends en in de avond, voortdurend bezig zijn met in- en uitloggen.

Als je “Fast User Switching” gebruikt, valt dat toch wel mee?

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp2439/mac

https://www.howtogeek.com/339517/how-to-enable-fast-user-switching-in-macos/

Bedankt voor de tip. Kende ik nog niet.

Bijdrager
    shakey

s

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  shakey.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 25 juli 2019 om 10:12</p>
    je kunt vanaf de iMac je oude mails exporteren: Postbus>exporteer

Vervolgens importeren in de Air (eventueel, je kunt het bestand ook ergens bewaren) ,en dan deleten op de iMac.

Klinkt als een goede tip! Begrijp ik het goed dat je elke mailbox afzonderlijk kunt exporteren? En dat je dan dus één folder/map krijgt met daarin alle inkomende en uitgaande mail van deze mailbox? En dat je deze dan kunt reconstrueren op een ander apparaat?

Bijdrager
    GoeieDag

The BigZ adviseerde ‘encrypted disc image’. Waarschijnlijk doe ik dat.

Gezien jouw beperkte kennis over de mogelijkheden van de Mac, en hoe je het e.e.a. hebt ingericht (absoluut niet negatief bedoeld!), is dit geen oplossing voor jou, dat geef ik je op een briefje.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Klinkt als een goede tip! ?

Het is de juiste manier om te doen wat jij wilt.

Begrijp ik het goed dat je elke mailbox afzonderlijk kunt exporteren? En dat je dan dus één folder/map krijgt met daarin alle inkomende en uitgaande mail van deze mailbox? En dat je deze dan kunt reconstrueren op een ander apparaat

Ja. Als je exporteert word het een mbox bestand. Die importeer je dan weer in je mail programma op je Air. Dan staan ze gescheiden van de rest van je mail. Je kan ze gewoon openen en doorzoeken. je kan er ook meerdere importeren, hernoemen en in een folderstructuur zetten zodat je weet wat wat is.

mbox

Bijdrager
    shakey

Night, TheBigZ, GoeiDag en EagerB0bNerd: Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga het zo doen als EagerB0bNerd mij adviseert. Met dit verschil dat ik mbox bestand mail folder op usb-stick zet en daarop bewaar.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bedenk dan wel dat een USB stick niet het eeuwige leven heeft, kwijt kan raken, niet beveiligd is en niet meedraait in je dagelijkse backups.

Bijdrager
    GoeieDag

EagerB0bNerd op 25 juli 2019 om 13:10
    Bedenk dan wel dat een USB stick ①niet het eeuwige leven heeft, ②kwijt kan raken, ③niet beveiligd is en ④niet meedraait in je dagelijkse backups.

① Klopt

② Klopt

③ Je kunt ook een USB stick versleutelen dmv Schijfhulpprogramma.

④ Je kunt een USB stick insluiten in de TM backup, zodat elke keer als ie gemount is, mee gaat in de backup.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

tja, je kunt dingen zo ingewikkeld maken als je zelf wilt…

Bijdrager
    shakey

Copy that (-:

Bijdrager
    nnsa

Onzinnig probleem (zakelijke PC/Mac) delen met meerdere gebruikers, ook al zijn het familieleden, zonder aparte accounts aan te maken… Voldoet zeker niet aan Privacy-wetgeving / AVG.

En onzinnige oplossingen om de mail naar een andere mac te exporteren en met usb-sticks te gaan werken.

Misschien beter om het naar een aparte app te verplaatsen (Mailsteward o.i.d.).

Bijdrager
    Shmoo

Voldoet zeker niet aan Privacy-wetgeving / AVG.

WAT 😐

Kun je eens linken naar het artikel/paragraaf van de wet waar dat stukje staat? Ben wel nieuwsgierig namelijk.

Bijdrager
    lord anubis

Het is idd raar dat hij/zij geen meerdere accounts wilt aanmaken. Vanwege het gedoe?

ik snap de NNSA gedachte wel, meerdere personen mogelijk bij prive mail tussen één en een externe persoon die daar niet van op de hoogte is en gediend zal zijn.

steek a.u.b wat meer tijd in de zakelijk activiteiten die bij je beroep horen.

of iemand zijn oude mail exporteert via een USB stick, memory card of een Thunderbolt kabel is onbelangrijk. Het gaat er om dat hij zijn mail bij elkaar wilt hebben.

mail bewaren op een usb stick is risicovol, gaan gauw kapot. Ik was begonnen met cd-rom, bluray, usb sticks, mem cards, lagen allemaal in zo’n kluisje van de ING, die dingen houden het geen jaren vol. Zet het gewoon op een goedkoop ssd schijfje en bewaar dat. Desnoods twee of drie zodat je iedere keer de oudste copy aanvult of overschrijft met de nieuwste data. Je kan deze daarop een beveiligde image schrijven zodat het altijd beveiligd is.

waarschijnlijk zal je ook attachments hebben en losse documente, kunnen er mooi bij. En idd als je wilt filteren kan je dat doen via mailsteward. Veel mogelijkheden.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>nnsa op 25 juli 2019 om 20:31</p>
    Onzinnig probleem (zakelijke PC/Mac) delen met meerdere gebruikers, ook al zijn het familieleden, zonder aparte accounts aan te maken… Voldoet zeker niet aan Privacy-wetgeving / AVG.

En onzinnige oplossingen om de mail naar een andere mac te exporteren en met usb-sticks te gaan werken.

Misschien beter om het naar een aparte app te verplaatsen (Mailsteward o.i.d.).

Ik legde hierboven uit dat mijn zakelijke mailverkeer al heel lang niet meer via mijn iMac verloopt, maar via een device die alleen ik gebruik (een MacBookAir). De iMac is van een zakelijk gebruikte computer een gezinscomputer geworden. Mooi dus dat ik, wat daar nog aan zakelijke mails is te vinden, kan verplaatsen naar mijn MacBookAir of een usb-stick.

Bijdrager
    nnsa

Duidelijk nu.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.