10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Kan ik dit doen met Airport Express?

Beste mensen,
    Excuses bij voorbaat, want dit is wellicht een veel te makkelijke vraag voor het forum, maar ik kan na een uur google net niet precies een antwoord vinden.

Mijn situatie:
    – ISP XS4All
    – Fritzbox 7170 in de meterkast (geeft alleen signaal via UTP, niet draadloos)
    – Airport Extreme in de meterkast (via UTP en draadloos)
    – UTP-5 kabel naar zolder, aldaar een 5 poort switch van Netgear

Het draadloze signaal van de Airport Extreme in de meterkast is niet sterk genoeg om op zolder tot in de slaapkamer te komen.

Nu dacht ik als ik nou eens:
    – een Airport Express koop
    – deze via UTP verbind met de Netgear Switch op zolder
    – configureer als wifi zender
    – met precies dezelfde naam + wachtwoord als het draadloze netwerk van de Airport Extreme beneden in de meterkast

Gaat dat dan werken? Er zijn dan dus 2 WiFi bronnen in huis met dezelfde naam. Pakt de computer dan het sterkste signaal van de twee en heb ik geen gedoe met instellingen?

Of zijn er eenvoudigere oplossingen denkbaar?

Alvast dank!

Groet Sipke

Bijdrager
    fred44nl

kan allemaal heel goed:)
    zowel de Airport Extreme als de Airport Express moeten in brugmodus staan èn een netwerk aanmaken, dus niet uitbreiden.
    de Extreme is, als het goed is, ook zo ingesteld.
    ik ga er vanuit dat de Fritzbox wèl een routern heeft, maar geen wifi.
    als dat niet zo is, dan wordt het anders:)

Bijdrager
    MrBelloNLD

sterker nog, werkt perfect en als je de stappen in airport hulprog volgt gaat het bijna als vanzelf

Bijdrager
    Sipke

Wow, dank voor de snelle reacties! Ik ga er een bestellen. Maakt het nog uit welke versie? Dit is geloof ik basisfunctionaliteit, dus ik ga ervan uit dat elke express zal voldoen…? Of zijn de nieuwere hier ook beter in?

Groet Sipke

Bijdrager
    fred44nl

normaal gesproken is er maar één uitvoering van de Express.
    maar je kunt ook een Extreme nemen, die heeft Gigabit-ethernet.

http://www.apple.com/nl/compare-wifi-models/

als jouw switch al Gigabit heeft, dan is dat voor de Airport niet nodig.

maar als jouw switch geen Gigabit heeft, dan heeft een Extreme ook geen zin:)
    dus gewoon een Express.

Bijdrager
    Sipke

Ha Fred,
    Ik bedoel eigenlijk verschillende uitvoeringen van de Express. Hij schijnt in 2012 stilletjes vervangen te zijn door een nieuwer model. De Extreme en al mijn switches zijn gigabit. Het draadloze netwerk op zolder hoeft niet heel snel te zijn, als ik films kan streamen en kan internetten is het goed genoeg. Vandaar dat ik aan een Express dacht.

Bijdrager
    fred44nl

in dat geval zou ik het laatste model Express kopen.
    die kun je gewoon met utp-kabels aansluiten.
    het model ervoor was met een stopcontact-stekker.

Bijdrager
    Sipke

Check! Thanks.

Bijdrager
    Sipke

Airport Express is besteld. Nog dank aan jullie beiden voor de zeer snelle en fijne reacties!

Bijdrager
    Sipke

Airport Express is geinstalleerd. Wow dat was wel heel erg simpel. Eerste indruk is uitstekend, ik heb goed bereik in de rest van het huis en ik heb geen gedoe met instellingen en de macbook en ipad kiezen zelf het sterkste signaal terwijl er niet meerdere netwerknamen te zien zijn. Perfecte oplossing dus voor mijn situatie. Nogmaals dank!

Sipke

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.