7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kan iemand me het nut van Fotostream uitleggen?

Hoewel het al jaren bestaat, bedacht ik vandaag pas dat het misschien wel handig zou zijn als ik niet elke keer wanneer ik foto’s genomen heb op m’n iPad, of wanneer ik foto’s scan op m’n Mac, ik die twee met een kabel aan elkaar moet hangen om de foto’s op allebei de apparaten te krijgen.

Fotostream leek me precies daarvoor bedoeld, maar ik kom er niet uit. Foto’s die ik op m’n Mac importeer in Foto’s krijg ik in Foto’s op m’n iPad te zien, maar importeren naar de bibliotheek op de iPad kan ik ze niet — alleen naar een album, voor zover ik kan ontdekken, maar ik hoef ze niet in een album te zien. Of ik kan ze „bewaren” (via het vierkantje-met-pijltje-symbool), maar het enige dat ik daarmee bereik is dat de geselecteerde foto’s twee keer in de fotostream komen te staan.

Wat doe ik verkeerd en/of wat begrijp ik niet aan hoe dit hoort te werken?

Bijdrager
    GoeieDag

Je moet wel onderscheid maken tussen ‘Mijn fotostream’ en ‘iCloud-foto-bibliotheek’.

Twee verschillende services.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201317

https://support.apple.com/kb/PH13693

https://support.apple.com/nl-nl/HT204022

https://support.apple.com/nl-nl/HT203511

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

iCloud-fotobibliotheek leek me nu net niet geschikt, want met de 5 GB die je daar krijgt kom ik er bij lange na niet. Mijn idee was dat die fotostream ervoor zorgt dat je alle nieuwe foto’s op je andere apparaten te zien krijgt, zodat je dan kunt zeggen: „Deze wil ik hier ook.” Maar blijkbaar werkt het niet zo.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is toch precies zo waar Fotostream wel voor is bedoeld?!

Per apparaat kun je de foto’s van de stream afhalen, die jij op dat apparaat in Foto’s wilt hebben. Als ze er al niet in staan omdat je ze met dat apparaat hebt gemaakt, of omdat ze direct worden geïmporteerd vanuit de stream.

Deze zin snap ik dan ook niet:

Foto’s die ik op m’n Mac importeer in Foto’s krijg ik in Foto’s op m’n iPad te zien, maar importeren naar de bibliotheek op de iPad kan ik ze niet — alleen naar een album, voor zover ik kan ontdekken

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die zin is nu net de kern van het probleem:) Als ik op zowel m’n Mac als m’n iPad fotostream aanzet, dan krijg ik op de iPad foto’s te zien die ik pas geïmporteerd heb op de Mac — zoals ik ook verwacht. Maar ik zie die foto’s niet terug in de bibliotheek op de iPad, en ik kan geen manier vinden om ze eraan toe te voegen. Ik kan op Selecteer drukken en dan foto’s selecteren, maar de knop „Voeg toe” geeft daarna alleen maar albums waaraan ik de foto toe kan voegen, wat ik dus niet wil: ik wil de foto’s gewoon tussen alle andere hebben zonder dat ik ze in een album hoef te steken, want die gebruik ik nooit.

Ik blijf denken dat ik iets over het hoofd zie, maar ik kom er niet uit wát.

Bijdrager
    Joid

Wat je wilt kan alleen met de iCloud Foto bibliotheek. De naam zegt het al hè: een foto bibliotheek die gesynchroniseerd wordt via iCloud en dus heb je op alle devices dezelfde bibliotheek.

Je wilt daar geen gebruik van maken. Dus dan heb je de volgende resterende oplossing: een standaard filmrol op je iPad (beschouw dat zoals dat ouderwetse filmrolletje vroeger in een fotocamera) en daarnaast de Fotostream. Wat er in die stream staat, staat inderdaad los van die filmrol. Die foto’s hoeven immers niet met die iPad te zijn gemaakt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Joid op 1 april 2018 om 21:31</p>
    Wat je wilt kan alleen met de iCloud Foto bibliotheek. […] Je wilt daar geen gebruik van maken.

Voornamelijk omdat die te weinig ruimte heeft en ik geen abonnement wil nemen voor meer.

Dus dan heb je de volgende resterende oplossing: een standaard filmrol op je iPad (beschouw dat zoals dat ouderwetse filmrolletje vroeger in een fotocamera) en daarnaast de Fotostream. Wat er in die stream staat, staat inderdaad los van die filmrol. Die foto’s hoeven immers niet met die iPad te zijn gemaakt.

Ik heb een hele berg andere foto’s die ook niet met de iPad gemaakt zijn, maar die staan wel in de bibliotheek daarop omdat ik die met m’n Mac synchroniseer via een kabel. Mijn gedachte was dat die fotostream die kabel zou kunnen vervangen, maar zo te lezen niet.

Waardoor ik eigenlijk weer uitkom bij: wat is het nut er dan wél van? Is dit bedoeld voor mensen die hun foto’s na een tijdje weggooien of zo?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.