19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Daaan

Kan het netwerk niet vinden!

Hallo mensen,

Ik zit sinds kort op kamers in Belgi├ź met mijn Nederlandse macbook. We hebben draadloos internet in het huis (andere bewoners zitten erop) maar ik kan het netwerk niet vinden als ik met Airport zoek… Mijn huisgenoten zeiden al dat ze in het begin ook problemen hadden omdat het netwerk schijnbaar zo goed beveiligd is, dat je het niet eens kunt zien zo… Kan dit?!

Ik heb wel allerlei gegevens en codes gekregen en ben vanalles aan het proberen handmatig in te vullen maar ik heb het gevoel dat als ik het netwerk niet eens kan zien, ik toch niet verder kan komen. Mijn huisgenoten kunnen me helaas niet helpen met instellen omdat zij geen ervaring met Mac OSX hebben.. Dit is tevens mijn eerste macbook en ik heb ‘m ook pas 1 week, dus vandaar de ‘leekheid’;)

Hopelijk weet iemand hoe ik uberhaupt kan beginnen..

Bijdrager
    Rinie

Je zou internet kunnen gebruiken via de laptops van je huisgenoten.. dan gaat het internet zeg maar zo: router -> laptop -> macbook… als het goed is kun je dan wel op internet…

het is natuurlijk geen oplossing zoals jij het wil, maar het zou tijdelijk kunnen werken…

succes!

Moderator
    Strifer

als het netwerk verborgen is heb je de naam van het netwer nodig om erop te kunnen! zonder zie je gewoon het netwerk echt niet.

Bijdrager
    iJoost

Zo’n verborgen netwerk (wat trouwens een slechte vorm van beveiliging is) kun je benaderen door de juiste netwerk-naam in te vullen nadat je Ander… in het WiFi-menuutje hebt gekozen. Daarna moet je dan nog een eventueel wachtwoord opgeven. En het kan ook zijn dat eerst nog het MAC-adres van je Airportkaart bij de draadloze router bekend moet worden gemaakt (maar dat gebeurt in de instellingen van de router zelf).

Bijdrager
    gipsman

Zet in System Prefs>Network de locatie alvast op ‘Automatic’.
    Je kan ook een widget in Dashboard zetten die aangeeft welke wifi’s (niet) beschikbaar zijn.
    Je ziet dus ook die met een slotje.
    Weet niet meer waar je die moet downloaden. MacWireless.com ?

Bijdrager
    sypie

Airport Radar bedoel je. Die kun je HIER meteen downloaden.

Bijdrager
    iJoost
    Bijdrager
    Jordgubb

Deze is heel prettig in gebruik ::

http://www.istumbler.net/

Geeft namelijk niet alleen signaal sterkte weer maar ook ‘stabiliteit’ van het signaal. En mogelijke overlap met ander wifi signalen.

Een aanrader.

Bijdrager
    Misja
    ”iJoost”

Zo’n verborgen netwerk (wat trouwens een slechte vorm van beveiliging is)

Hoezo iJoost? En hoe maak je zo’n netwerk eigenlijk aan?

Bijdrager
    iJoost

Gewoon door in je Airport-instellingen (Airport-hulpprogramma) het verbergen van de SSID uit te zetten. Dat gaat met een eenvoudig vinkje. Zeeeeeeer geavanceerde beveiliging. Ahem…;-)

Typisch voorbeeld van security by obscurity.

En om het verhaal nogmaals (-tig keer eerder verteld hier) af te maken. Beveiliging door filteren op MAC-adressen is ook onveilig. Je kunt de toegestane MAC-adressen namelijk gemakkelijk afluisteren en daarna spoofen.

Rest encryptie van het netwerkverkeer. (Wat sowieso noodzakelijk is als je niet wilt dat je E-Mail wachtwoord elke minuut gewoon leesbaar voor de buurman wordt uitgezonden.)

Daarvan zijn er in essentie twee smaken: WEP, wat verouderd is en vrij snel (theoretisch binnen een of enkele minuten) gebroken kan worden. En WPA2 wat nog wel veilig is mits je een lang wachtwoord neemt. Neem vooral een hele zin van minimaal een woord of vijf inclusief leestekens en hoofdletters…

Filteren op MAC-adressen erbij kan geen kwaad. Verbergen van je SSID echter wel. Als je buurman je netwerk niet kan zien kan ie ook niet besluiten om op een ander kanaal te gaan zitten. En voor een ongestoord gebruik van je netwerk moet je minimaal vier kanalen af gaan zitten van alle andere in gebruik zijnde kanalen.

Zo nu hebben we alles weer gehad. Succes!

Bijdrager
    jf
    ”iJoost”

En voor een ongestoord gebruik van je netwerk moet je minimaal vier kanalen af gaan zitten van alle andere in gebruik zijnde kanalen.

Wat ook een theoretisch verhaal is, natuurlijk.

Ik woon in een appartementencomplex, waar zo ongeveer iedereen een draadloze verbinding heeft (met name @Home). iStumbler laat mij ’s avonds zo een stuk of 20 (!) netwerken zien. Met ongeveer 14 kanalen tot de beschikking is het daarom vrijwel onmogelijk om 4 klanalen van de rest af te zitten. Zeker omdat bijvoorbeeld de @Home netwerken al mooi gespatieerd over de hele band zitten.

In de praktijk heb ik al moeite om een stabiele verbinding op hemelsbreed nauwelijks 10 meter van m’n Airport Express in stand te houden. Iinternetten in de keuken is daardoor vrijwel onmogelijk, in de woonkamer is het afhankelijk van het moment van de dag en de drukte qua actieve andere netwerken.

Maar goed, ik dwaal af.

Bijdrager
    iJoost
    ”jf”
    ”iJoost”

En voor een ongestoord gebruik van je netwerk moet je minimaal vier kanalen af gaan zitten van alle andere in gebruik zijnde kanalen.

Wat ook een theoretisch verhaal is, natuurlijk.

Nou ja, de kanalen overlappen domweg tot ongeveer vier kanalen verderop. Dat is een gegeven. Als je geen kanaal kunt vinden wat ver genoeg van andere in gebruik zijnde kanalen afligt, dan heb je pech. En zul je het ermee moeten doen. Wat niet wegneemt dat het zeker de moeite waard is om je kanaal met enige zorg te kiezen. En ook zo af en toe te kijken of de situatie wat dit betreft niet ongunstig is veranderd.

Bijdrager
    jf

Nou ja, de kanalen overlappen domweg tot ongeveer vier kanalen verderop. Dat is een gegeven. Als je geen kanaal kunt vinden wat ver genoeg van andere in gebruik zijnde kanalen afligt, dan heb je pech. En zul je het ermee moeten doen. Wat niet wegneemt dat het zeker de moeite waard is om je kanaal met enige zorg te kiezen. En ook zo af en toe te kijken of de situatie wat dit betreft niet ongunstig is veranderd.[/quote]
    Dat is dan ook weer zo. Ik heb niet voor niks iStumbler geïnstalleerd. Helaas loont he tbij mij de moeite niet, want dan kan ik de hele dag wel aan het aanpassen blijven.

De oplossing voor mij is natuurlijk gewoon een tweede Airport Express ter versterking van nummer 1, zodat ik in ieder geval wat minder last heb van de buren.

Maar goed, daar heeft de topicstarter verder niks aan. Misschien dat zijn huisgenoten een loopje met hem nemen als inwijdingsritueel en hem nog niet de naam van het netwerk hebben verteld? :wink:

Bijdrager
    iJoost
    ”jf”

Misschien dat zijn huisgenoten een loopje met hem nemen als inwijdingsritueel en hem nog niet de naam van het netwerk hebben verteld? :wink:

Zou kunnen. Humor… ;-/

Maar zoals zo vaak zwijgt TS in alle talen. Zal z’n vraag wel niet meer terug kunnen vinden.;-)

Bijdrager
    Prettyblue1

Je kunt natuurlijk ook loodhoudende verf op je muren smeren, heb je in elk geval minder last van het signaal van je buren;-)

Of het op lange termijn ook gezondheidsproblemen oplevert, geen idee. Maar goed, nu lood en asbest zo goed als weggesaneerd zijn zitten we weer in de electrosmoke van GSM, WiFi, magnetron en niet te vergeten het aloude 220V huisnet.

Is het niet een plan in je keuken gewoon een outlet te schroeven en zo alle draadloze burenbeslommeringen uit de weg te gaan?

Bijdrager
    Daaan
    ”iJoost”
    ”jf”

Misschien dat zijn huisgenoten een loopje met hem nemen als inwijdingsritueel en hem nog niet de naam van het netwerk hebben verteld? :wink:

Zou kunnen. Humor… ;-/

Maar zoals zo vaak zwijgt TS in alle talen. Zal z’n vraag wel niet meer terug kunnen vinden.;-)

Dat hoop ik niet;) Ik kan niet zo makkelijk antwoorden aangezien ik thuis nu dus geen internet heb;) Ga vanavond weer even knutselen, bedankt voor de tips, hopenlijk gaat er eentje lukken!:)

Bijdrager
    iJoost

Succes dan. Met het bovenstaande “complete beeld” zou het moeten kunnen lukken.;-)

Bijdrager
    Oppie

Overigens, al die genoemde widgets/progjes laten een ‘verborgen netwerk’ ook niet zien. Dus daar heb je in deze dan weinig aan.

Als ie echt verborgen is, moet je eerst doen wat iJoost beschreef; en voor het gemak zal ik het nog een keer noemen:
    ga naar het AirPort icoontje in de menubalk en kies uit het uitrolmenu de optie ‘Ander…’, in het nu geopende venstertje vul je onder ‘Netwerknaam:’ vul je precies de juiste naam in, incl. hoofdletters/spaties/etc. En dan vul je nog eventueel een wachtwoord in.
    Nu loop je nog de kans dat er MAC adres filtering op staat, en dan moet dus het MAC adres van je Macje (en het heet AirPort-ID in Systeemvoorkeuren>Netwerk>AirPort) in de draadloze router worden gezet.
    En dan kan het ook nog eens zijn dat het WEP ww niet lekker werkt; dan kan de router beter met een WPA ww worden ingesteld.
    Succes

Bijdrager
    Daaan

iStumbler via een andere computer geinstalleerd en hoppa; daar stond ie!

Dank u allen!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.