One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Kan geen verbinding maken met NAS na nieuwe switch

Kan geen verbinding maken met NAS na nieuwe switch

Profielfoto van Bazzerd

Bazzerd op 18 juni 2017 #

Wie kan mij helpen.

Gebruik al jaren naar tevredenheid een Synology NAS voor de opslag van mijn data.
Echter recent heb ik een nieuwe switch moeten kopen en sindsdien is het gerommel begonnen.

Ik heb wisselend last (dus de ene keer werkt het prima en de andere keer niet) van het niet kunnen benaderen van mijn NAS (intern in het netwerk).
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen wat die switch er mee te maken heeft, maar dat is nu eenmaal het startpunt in de tijd.

Het betreft een NETgear switch.
Het niet kunnen benaderen komt voor op mijn iMac als Macbook.

De internetopstelling is als volgt:
Modem, router (airport express, doet niets draadloos), Netgeat switch, Airport extreme (voor de wifi, maak netwerk aan, in brugmodus).

De NAS staat ingesteld om zowel in AFP als SMB te voorzien. Ook in finder vind ik onder gedeeld de NAS, echter bij aanklikken krijg ik de volgende melding:

Zoals je snapt een irritant probleem en omdat het de ene keer wel werkt en de andere niet lastig om de oorzaak te vinden.
Wie kan me verder helpen?

Dank!

Profielfoto van OMT-fan

OMT-fan op 18 juni 2017 #

Synology opnieuw starten wil nog wel eens helpen…. al gedaan?
Naast natuurlijk het modem en de router.

Profielfoto van Bazzerd

Dank voor je reactie, helaas geen effect om opnieuw op te starten…

Profielfoto van vuurvreter

vuurvreter op 18 juni 2017 #

Ben je wel ingelogd met het juiste account?

Profielfoto van csteelooper

csteelooper op 18 juni 2017 #

vuurvreter op 18 juni 2017

Ben je wel ingelogd met het juiste account?

De melding die @Bazzerd krijgt past niet bij een authenticatieprobleem…

@Bazzerd: kun je wel verbinden met behulp van het IP-adres van je Synology? Kun je de Synology benaderen in je browser? Welke versie van DSM draai je?

Profielfoto van Bazzerd

Beste Helpers,

Er wordt met het juiste account ingelogd en ook als je de NAS wil benaderen via CMD+K en dan het IP adres van de NAS kiest krijg je dezelfde melding.
Ik draai DSM 6.1.2-15132 (volgens die settings is de NAS dus up-to-date).

Gr, B

Profielfoto van csteelooper

csteelooper op 18 juni 2017 #

OK… En dan nu dit: Sinds El Capitan gebruikt MacOS standaard Samba (v2/v3) [smb] om verbinding te maken met netwerkstations, waaronder dus ook jouw NAS (en de mijne, for that matter). Probeer eens of het via afp of smb lukt? Eerst maar eens afp. Open een dialoogvenster Verbind met Server (Connect to server — CMD+K) en typ

afp://[NAS_ip_adres_of_hostname]

Denk aan de afp://, want daarmee maak je expliciet duidelijk dat je afp wil gebruiken.

Voor een verbinding via Samba doe je:

smb://[NAS_ip_adres_of_hostname]

Let op: voor sommige routers, waaronder de AirPort-modellen van Apple, werken hostnames alleen als je ze als volgt specificeert: nasnaam.netwerk.local.

Als AFP wel werkt en SMB niet, of andersom, dan kan het helpen om in DSM de specifieke boosdoener tijdelijk uit en weer aan te schakelen. Mocht SMB de boosdoener zijn dan ben ik even benieuwd naar de settings in je DSM. Kun je dan screenshots hier posten?

Profielfoto van Bazzerd

Dank weer, zowel bij afp, als smb hetzelfde probleem. Ook als ik 1 van de twee aan of uit zet.
Als ik een instelling wijzig werkt het overigens wel even, om vervolgens daarna gewoon weer dezelfde foutmelding te geven…

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 juni 2017 #

Ik neem aan dat je internetmodem ook in brugmodus staat?

Profielfoto van Bazzerd

Beste Mensen, dank voor het meedenken weer.

@csteelooper: het vreemde is dat de ene keer zowel AFP als SMB wel werken en de andere keer niet. Ook het intypen van het adres van de NAS (dus niet de naam) mag dan niet baten.
Het vreemde lijkt dus te zijn, dat het wel KAN werken maar dat het het niet altijd doet.
Ook het opnieuw starten van de NAS, helpt soms even, maar voor hetzelfde geld werkt het twee minuten later weer niet.

@night: jep het modem staat in brugmodus.

Om toch wat verder proberen te komen heb ik het volgende geprobeerd en dat zorgt voor verbetering.
Nu heb ik net de airport extreme meteen na de modem gehangen waarbij LAN1 van de NAS meteen in de Airport extreme gaat, de tweede poort gaat naar de switch.
Het vervelende is nu dat de NAS dan wel werkt! Maar dat ik in de helft van het huis geen wifi heb.
Dat is natuurlijk ook op te lossen, maar eigenlijk wil ik gewoon dat het werkt zoals in mijn oorspronkelijke opstelling. Dat zou theoretisch gewoon mogelijk moeten zijn toch?

Nog even een kleine uitleg: de airport extreme staat midden in huis, en maakt alleen een draadloos netwerk aan, dan is er overal goede ontvangst. Als deze in de meterkast staat helaas niet.
De Airport express fungeert dus eigenlijk alleen als router (maakt ook geen draadloos netwerk aan), de switch verdeeld vervolgens het internet over alle kamers etc.

Wie heeft er nog ideeën? Het lijkt dus toch iets met de hardware in het netwerk te maken te hebben?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 juni 2017 #

Heeft de AE een fixed IP address? Mijn vermoeden is dat je niet 2 devices in een chained brugmodus kan gebruiken.
Je zou eens moeten proberen de AE weg te laten en het internet modem de IP adressen uit te laten delen. Je kan de NAS dan rechtstreeks, bekabeld aansluiten op het internet modem en de Extreme (of de AE) vervolgens als draadloze router te laten functioneren.

Het enige wat ik niet begrijp is waar de switch in het geheel is opgesteld en waarvoor je hem gebruikt.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 19 juni 2017 #

Bazzerd op 18 juni 2017

Om toch wat verder proberen te komen heb ik het volgende geprobeerd en dat zorgt voor verbetering.
Nu heb ik net de airport extreme meteen na de modem gehangen waarbij LAN1 van de NAS meteen in de Airport extreme gaat, de tweede poort gaat naar de switch.

dus, modem (in bridge)  –  Airport Extreme (router)  –  NAS  –  switch.
dan wordt de NAS ook als switch gebruikt.
de 2 netwerkpoorten van de NAS moeten toch beide hetzelfde doen ??
fail-over en aggregated, of zoiets ??

Profielfoto van rbsoen

rbsoen op 19 juni 2017 #

Disable jumbo frame op de Synology. (paketten groter dan de standaard MTU 1500.) Het staat op mijn Synology uit. Mijn 3com switch is wel een gigabit switch,

Profielfoto van pannekoek

pannekoek op 19 juni 2017 #

Wat me te binnen schiet is dat je nieuwe switch misschien een andere MTU hanteert dan je oude. Werkte je hiervoor met jumboframes in 1 van de apparaten, dan zorgde de oude switch er waarschijnlijk voor dat het allemaal toch 1500 werd. Zet de apparaten allemaal op de standaard MTU van 1500 en probeer of het dan werkt.

En recente versies van MacOS zijn inderdaad vervelend met Samba servers. Een [Apple+K] smb:// connectie kun je in het geval van problemen ook eens proberen op te zetten doormiddel van [Apple+K] cifs:// Dat werkt vaak beter, maar waarom is me een raadsel.

Profielfoto van pannekoek

pannekoek op 19 juni 2017 #

Hahaha, ja dan was ik toch nipt te laat met de MTU vermelding:)

Profielfoto van Blieper

Blieper op 19 juni 2017 #

Had je in de browser ook al eens ‘find my synologie’

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 19 juni 2017 #

Bazzerd op 18 juni 2017

Het betreft een NETgear switch.

welk model / type is het ??

Profielfoto van Bazzerd

Bazzerd op 21 juni 2017 #

Het is een NETGEAR JGS516PE
De versies OS die ik draai zijn Sierra laatste versie (macbook pro) en El Captian (10.11.6) op iMac.

Ik heb nu de MTU in DSM ook op 1500 gezet. Kijken of dat uitmaakt.

@night: het is een modem dat geen IP adressen uit kan delen. Het is dus echt een modem.
Er moet dus een router achter zitten voor de switch om de IP’s uit te delen.

Vervolgens komt de switch omdat ik anders niet de lijnen in huis van een netwerkverbinding kan voorzien.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 21 juni 2017 #

Aha

Over dit topic

Gestart op 18 juni 2017 door Bazzerd

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?