13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    rbmldr

Kan geen data meer kopieren naar netwerkschijf gekoppeld aan router

Wie kan mij helpen. Ik heb laatst de USB-Harddisk welke aan mijn router hing geformatteerd naar Mac OS Uitgebreid (journaled) omdat ik mijn iPhoto bibliotheek in het netwerk wil in plaats van lokaal (neemt namelijk nogal een aanzienlijk deel van mijn hdd in beslag).

Sinds ik dit heb gedaan kan ik geen data meer kopiëren van mijn MacBook naar de externe schijf. Wanneer ik dit probeer krijg ik de volgende melding:

Finder wil wijzigingen aanbrengen. Typ uw wachtwoord om dit toe te staan.

Hier heb ik meerdere wachtwoorden geprobeerd. Vervolgens kreeg ik een hint welke leidde tot mijn Mac Account wachtwoord. Wanneer ik deze invul krijg ik de volgende melding:

Bepaalde onderdelen kunnen niet naar USB worden gekopieerd, omdat u er geen leesbevoegdheden voor hebt

Ik heb een Netgear WNDR4000 en wanneer ik inlog via internet en kijk naar de lees en schrijfrechten dan staat er bij zowel lees als schrijftoegang “All – Geen wachtwoord” en via de interface van mijn router kan ik hier ook verder niets wijzigen.

Ook als ik de USB-Harddisk aan mijn MacBook verbind en naar de rechten kijk, dan heb ik ook volledige rechten.

Wie helpt mij uit de brand? Voorheen was de USB-Harddisk Windows format en kon ik lezen schrijven mbv Tuxera NTFS.

Groet,
    Rob Mulder

Bijdrager
    feek

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord. De meeste routers kunnen alleen omgaan met NTFS en niet met Mac OS Uitgebreid (journaled).

Bijdrager
    iMad

Heb je delen aan staan op de schijf?

Bijdrager
    Franky Mac

Feek heeft gelijk het ligt aan het filesysteem. Servers kunnen in principe alleen bestanden van disks delen als ze het filesysteem kunnen lezen. Volgens de handleiding van de Netgear WNDR4000:
    “The wireless router supports FAT, FAT32, NTFS (read only), and NTFS with compression format enabled (read only).”

Het bestandssysteem van OSX gaat niet werken want dat snapt je Netgear niet. Die leest namelijk de schijf en stuurt via netwerkprotocollen de bestanden door naar je Mac, de Mac hoeft niet eens het filesysteem te ondersteunen. Mijn server gebruikt het Linux filesysteem en dat kan mijn Mac echt niet lezen. Pas al je de schijf direct aan je Mac hangt, dan moet ie met een filesysteem geformatteerd zijn dat je Mac ondersteunt.

Je kunt de disk het best FAT32 formatteren. Met FAT32 geformatteerd kun je de schijf ook direct aan je Mac hangen als dit nodig is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Franky Mac.

Bijdrager
    TheBigZ

@feek, Franky Mac: +1.

Bijdrager
    GoeieDag

Wilt TS ‘m nou inzetten als netwerkschijf, dus met de router verbonden, of als externe USB schijf, direct aan zijn MB?
    (Duidelijk zijn is ook een kunst…)

Bijdrager
    TheBigZ

@goeiedag: Lezen ook.:-D

rbmldr op 18 april 2015

Ik heb laatst de USB-Harddisk welke aan mijn router hing geformatteerd naar Mac OS Uitgebreid (journaled) omdat ik mijn iPhoto bibliotheek in het netwerk wil in plaats van lokaal.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, had dat wel gelezen. Maar even later heeft ie het weer over ‘Tuxera NTFS’, en dat heb je niet nodig voor een netwerkschijf.
    En hij schrijft ook niet waarom ie naar HFS+ heeft geformatteerd, want het werkte eerst toch goed? Waarom dan deze actie?
    Dus leg jij het maar uit wat ie nu eigenlijk doet en wat ie uiteindelijk wilt…

Bijdrager
    TheBigZ

Dus leg jij het maar uit wat ie nu eigenlijk doet en wat ie uiteindelijk wilt…

Hij wil zijn iPhoto bibliotheek op een schijf zetten die hij daarna op zijn router wil aansluiten om via het netwerk beschikbaar te zijn. Hij dacht dat het handig was om die schijf dan eerst HFS+ te formatteren. Dat bleek niet zo handig te zijn omdat zijn router de schijf dan niet herkent. Hij heeft nu als tip gekregen om de schijf FAT32 (= MSDOS) te formatteren zodat hij de schijf zowel direct aan zijn Mac als aan de router kan gebruiken. Simpel toch?

Bijdrager
    GoeieDag

Kan, BigZ, kan. Maar toch lijkt me het een aanname.
    En ik draai al lang genoeg in deze wereld mee, en zeker ook op fora, dat ik weet dat we aardig langs elkaar heen kunnen communiceren.
    En in het kunstje wat ik beroepsmatig moet flikken, is zoiets snel dodelijk. Vandaar mijn reserve in de interpretatie van m.i. onduidelijke postings.

Bijdrager
    rbmldr

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb de schijf naar HFS+ geformatteerd omdat ik op internet had gelezen dat als je je iPhoto bibliotheek in het netwerk wilt hebben dan moet de schijf HFS+ zijn anders kan iPhoto de bibliotheek niet openen.

Maar ik ga nu wel proberen om de schijf weer terug te zetten naar FAT32 en dan kijken of de bibliotheek het dan gewoon doet en anders word het toch kijken voor een andere router..

@ GoeieDag: voor de duidelijkheid, ik wil mijn schijf aan mijn router gekoppeld hebben en zo mijn Bibliotheek in het netwerk plaatsen om schijfruimte op mijn MB te vergroten.

Als er eventueel andere mogelijkheden zijn buiten een nieuwe router, dan hoor ik dat graag.

Groet,
    Rob

Bijdrager
    Franky Mac

Ik gebruik iPhoto niet, maar het ziet er inderdaad naar uit dat het niet betrouwbaar werkt met FAT32 en het op een HFS geformatteerde schijf moet:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT203786

Bijdrager
    TheBigZ

Verwacht ook geen snelheidsrecords van zo’n USB schijf aangesloten op de USB2 poort van je router.
    In plaats van naar een andere router kun je beter op zoek gaan naar een NAS.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.