10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    UU

Kan finder niet vinden?

Beste mensen,

Sinds ruim een jaar de gelukkige bezitter van een Powerbook G4 15″ 1,67 MHz, 512 Mb RAM. Nu ineens start hij niet meer op. In plaats daarvan duurt het allemaal erg lang, blijft hij hangen op het lichtblauwe/zilvergrijze scherm, schiet even naar zwart en geeft dan datzelfde scherm, maar nu met een piepklein mapje in het midden met daar op om en om een finder-logo’tje en een vraagteken. Mijn conclusie is dat hij niet in staat is om finder op te starten o.i.d.
    Ik heb safe mode al geprobeerd, dit geeft echter geen resultaat.
    Misschien ook interessant: vrijdagochtend moest ik een presentatie geven, precies vlak voor de presentatie gaf hij dit probleem voor het eerst. Toen heb ik opnieuw opgestart, gelukkig deed ie het toen weer. Daarna heb ik gewoon de presentatie kunnen geven. Eind van de middag ingepakt etc., toen ik thuis was wilde ie niet meer. En nu ook echt niet meer. Ik denk dat ik inmiddels op een keer of tien proberen zit.
    Ik ben zo’n zak hooi die niet back-upt (harde leerschool). Mijn plan voor de komende week was nu iig om op te starten als slave en mijn huisgenoot iig even alles leeg te laten trekken en vervolgens OS X opnieuw te installeren, een externe harde schijf te kopen en hier alle niet-zo-belangrijke of die-hoef-ik-strikt-genomen-in-ieder-geval-niet-op-mijn-opstartschijf-te-hebben-bestanden op te zetten.

Ben ik er dan? Zie ik iets over het hoofd? Is het allemaal veel eenvoudiger? Wie kan mij helpen?
    Bij voorbaat hartelijk bedankt.

laurens.

Bijdrager
    Tuvok

Volgens mij kan je boot partitie niet worden gevonden. Probeer eens DiskWarrior (als je dat hebt) of start even op vanaf cdrom om je harddisk en os te controleren.

Bijdrager
    UU

Ik heb maar 1 partitie. Ik heb tot nu toe gewoon met die 40Gb gewerkt. De laatste tijd gaf hij af en toe aan dat de opstartschijf bijna vol was, dan pleurde ik er wat af. Wijze les ja, volgende keer handel ik sneller.

Heb nu de cd’s niet bij de hand, zal een van de komende dagen opstarten met die cd’s erin en wel zien waar het schip strandt.

Wat is DiskWarrior? En als ik het zou hebben, hoe kan ik het gebruiken in de huidige situatie?

Bedankt voor de info, i’ll keep you informed.

Bijdrager
    TonE

Tuvok heeft gelijk, je mac kan geen geldig systeem vinden.
    Diskwarrior is software om de directory van je HD te repareren, een corrupte directory kan heel goed de reden zijn dat er geen geldig systeem wordt gevonden. DW wordt geleverd op een bootable CD, DW kan nl geen schijven repareren waarvan is opgestart.

Bijdrager
    UU

Ok, maar waar vind ik die software? En zou de procedure zoals ik die voor ogen had/heb ook moeten kunnen werken?

Bijdrager
    TonE
    ”UU”

Ok, maar waar vind ik die software? En zou de procedure zoals ik die voor ogen had/heb ook moeten kunnen werken?

http://www.alsoft.com/ of even bij NL mac dealers kijken

Ja. misschien, je kunt dan proberen je HD met Apple’s disk utililty te repareren, echter
    de kans op succes is vele malen minder dan met DW. Succes.

Bijdrager
    TonE

Oh ja, nog een tip, houdt in het vervolg 20% van je (opstart) HD vrij, want een schijf vol laten lopen is vragen om problemen.

Bijdrager
    UU

Wijze lessen. Ik heb zojuist inderdaad besloten om mijn leven te beteren.

Verder nog een laatste vraag: kan het kwaad om het eerst te proberen met de OS-cdroms en pas als dat niet werkt met DiskWarrior? De laatste is namelijk nogal aan de prijs, wat moet dat moet, maar als het niet hoeft…

Thanks!

Bijdrager
    TonE

Nee, eerst met disk utility proberen kan geen kwaad, je kunt hooguit de melding krijgen dat de schijf niet gerepareerd kon worden.

Bijdrager
    UU

disk utility haalde niets uit, hij kon niet eens mijn harde schijf vinden.
    ik ben naar een mac centre geweest. iets met de aansturing van de schijven: moederbord vervangen. gelukkig nog wel binnen de garantie die verlopen was.

tegelijkertijd, hoewel er geen verband is neem ik aan, een externe harde schijf gekocht, straks OS er opnieuw op, gewoon omdat dat als het goed is geen kwaad kan, een keer in de zoveel tijd (of is dat een pc-gedachte?).

verder heb ik meteen een gb geheugen bij laten plaatsen, hij lag daar toch en er zat maar 512 in.

nou, jullie weer op de hoogte, dit topic kan op slot.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.