7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Th00mz

Kan externe schijf niet verwijderen. Knop is STUK.

Dag allen,

ik gebruik mijn Macbook Pro 15″ nu ongeveer een jaar. Maar momenteel loop ik tegen het probleem aan dat ik een externe schijf niet kan verwijderen. Er gebeurd gewoon letterlijk niets als je op er klikt, of als ik hem naar de prullenbak sleep.

Ik draai macOS High Sierra 10.13.5 en heb al een nieuwe installatie gedaan.

Het compleet ‘wipen’ van mijn schijf is niet mogelijk. Er zit een firmware lock op. (heb deze laptop van mijn oude werk mogen houden, maar de ‘gever’ van deze macbook is er niet meer.) en heb geen idee van het wachtwoord.. PRAM leeg halen kan ook niet. Ook een slotje.

Iemand een oplossing?

(Hieronder een video van het voorval)

https://youtu.be/9BNmIT4-JWc

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Th00mz.

Moderator
    Night

Knop??? Stuk??

Misschien lukt het met DiscEject (makkelijker dan commando’s in Terminal typen).

PS

PRAM/NVRAM legen doe je overigens tijdens het opstarten. Dus de kans dat je daar een slotje bij zal zien acht ik erg klein.

Voor wat betreft je firmware password: ook daar is wel een oplossing voor:

http://osxdaily.com/2015/01/28/forgot-mac-firmware-password-what-now/

Bijdrager
    Th00mz

<p class=”cite”>Night op 25 juni 2018 om 20:23</p>
    Knop??? Stuk??

Misschien lukt het met DiscEject (makkelijker dan commando’s in Terminal typen).

PS

PRAM/NVRAM legen doe je overigens tijdens het opstarten. Dus de kans dat je daar een slotje bij zal zien acht ik erg klein.

Voor wat betreft je firmware password: ook daar is wel een oplossing voor:

http://osxdaily.com/2015/01/28/forgot-mac-firmware-password-what-now/

Thanks! Maar helaas..

Bij het legen tijdens het opstarten krijg ik dus ook direct het slotje.

Hij is echt beveiligd met een Beheerder account. (Heb zelf alle toegang, alleen dat was het voor geinstalleerde account).

Disc Eject werkt ook niet:( .

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Vroeger kon je het firmware password verwijderen door het RAM te vervangen. Maar dat zit tegenwoordig vastgesoldeerd. 

Je kunt proberen zelf het firmware password te verwijderen met Apple Firmware Utility, maar daar heb je, lijkt mij, het firmware password voor nodig. Hier meer info op .OSXdaily

Of Google op remove firmware password mac.

Apple zou het ook moeten kunnen  doen als je een afspraak maakt bij de Genius bar.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    GoeieDag

Th00mz op 25 juni 2018 om 20:01
    …dat ik een externe schijf niet kan verwijderen. Er gebeurd gewoon letterlijk niets als je op er klikt, of als ik hem naar de prullenbak sleep.

Is dit alleen het geval bij een specifieke schijf, of bij alle volumes die je in USB poort stop? Maakt het nog uit welke USB poort je gebruikt?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je kunt het ook via de Terminal proberen. Of met disk utilities/schijfhulpprogramma  daar zit ook een “Unmount/verwijder/deactiveer” knop.

Moderator
    Night

Laten we bij het begin beginnen. Kun je je Mac in Recovery Mode opstarten (⌘-R ingedrukt houden tijdens het opstarten)?

Als dat namelijk wél kan is er geen Firmware password ingesteld maar heb je waarschijnlijk met een profiel te maken. Dat is makkelijk te controleren, want dan moet je in de Apple voorkeuren een icoontje met ‘Profielen’ hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  Night.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.