25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Moderator
    Strifer

kan er iemand een third party msn client programmeren in….

Kan er iemand een third party msn client programmeren in cocoa/xtools? Ik zie dat de normale MSN client van MS gewoon veel ergernis opwekt en de rest van de third paty clients zijn het niet. Er zijn er naar mijn weten geen clients die zich volledig op MSN EN OSX concentreren. Je hebt aMSN, maar dat mist gewoon echt veel mac-feeling. Dan heb je nog Fire, Proteus en Adium en MacMessenger.

MacMessenger is veelbelovend, maar is vooral OS9/Classic gericht en zal nog geen cocoa variant krijgen voor tijden.

Ik weet weinig van programmeren, maar kan heel uitgebreid testen, reviewen, alpha testen, beta testen, ideeen opbrengen en helpen met verschillende dingen. Eventueel zouden we later ook kennis van de maker van MacMessenger erbij kunnen krijgen… als hij genoeg geld bijelkaar geraapt heeft voor een nieuwe mac waarop hij normaal OSX kan draaien:-)

Anyway… lijkt me een leuk itiniatief om via MacOSX.nl misschien een zwaar goede MSN Client voort te brengen die het beste van alle anderen bevat!

Strifer

Moderator
    Adriaan Mol

Leuk idee, MacMessenger is in REALbasic gemaakt. En volgens mij hebben ze mijn MSN classes gebruikt die ik 2 jaar geleden voor REALbasic had gemaakt. Deze waren gebaseerd op een oud protocol, ik heb ze inmiddels wel al geupdate naar MSNP8. Echter heb je weinig aan REALbasic als je echt een power client wilt maken.

Proteus 4 komt ook uit, laten we hopen dat daar groepschat en meer in zit. Echter die features die MSN voor Windows hebben zit ik toch niet op te wachten. Deze nemen over het algemeen toch veelte veel ruimte in. Wil je deze features (avatar?) wel dan kun je inderdaad totdat Microsoft met MSN Messenger 4.0 voor de Mac komt aMSN gebruiken. Voor geluid en video moeten we zowiezo even wachten.

Ik vind dat de OpenSource projecten die nu op verkrijgbaar zijn goed op elkaar inspelen en steeds beter worden. Lijkt me verspilde tijd om hier tijd aan te besteden.

Moderator
    Strifer

aMSN: compleet geen mac-feeling. geen goede gui. irritante dingen zoals het niet onthouden van venster posities. pijltje naar boven drukken werkt bijvoorbeeld ook al niet. de emoticons zijn van zwaar lelijke kwaliteit, net als de rest van de grafische onderdelen. Wat ik hier mooi aan vind zijn de kleuren van de chatnamen voor verschillende statussen en de zogenaamde ‘god mode’ functies

Adium: gewoon een AIM client die de rest erbij doet zonder er echt veel aandacht aan te besteden. de labels metr verschillende kleuren zijn erg mooi. verder mist het alles om het echt als msn client te gebruiken.

Proteus: langzaam met updates, betaald en bugs worden niet snel opgelost en voor je het weet zijn er nieuwe features met kans op nieuwe bugs, terwijl de oude nog niet zijn opgelost. verder geen volwaardig msn client. concentreerd zich op meerdere netwerken waardoor het msn protocol op de achtergrond raakt

Fire: eigenlijk hetzelfde liedje als bij Proteus. Ik vind het allemaal niet als volwaardig vervanger te gebruiken.

MacMessenger: is geupdate naar een nieuw protocol. zou eens moeten vragen of ze jou spullen hebben gebruikt. Weet wel dat de ontwikkelaar het protocol erg goed kent en dat dat natuurlijk erg handig is. Verder natuurlijk erg basic op OSX, gericht op Classic.

iChat: mooi, maar geen Aqua en zowiezo kun je lang wachten op MSN compatibilitiet als die er al ooit komt…

Ik begrijp echt niet waarom mensen zo lopen te spacen over ruimte die programma’s innemen! Hebben we geen expose of preferences die zo voor een minimal of maximal view kunnen zorgen?

Ik zou graag MacMSN willen hebben zonder klachten… je hoort namelijk altijd klachten over MSN op Mac, laten we de handen even ineenslaan en er iets moois van maken!

Moderator
    Adriaan Mol

MacMSN heette het project wat ik ooit was begonnen (in REALbasic). Dit was OpenSource, vandaar dat de kans best groot is dat ze mijn classes eruit hebben geplukt. Ik zie zelfs dat de site nog steeds online is:;)
    http://web.ukonline.co.uk/macmsn/

Proteus is qua bugs waar, updates komen wel redelijk frequent. Er komt nu ook een major 4.0 update, laten we dus (nogmaals) hopen dat hier veel bugs uit zijn.

Adium is inderdaad de perfecte simpele, maar goed werkende client.

Fire totaat niet hetzelfde als Proteus. Fire is over het algemeen redelijk bug-vrij. Echter, inderdaad geen focus op MSN.

MacMessenger kun je wel vergeten, zit ook vol met bugs en is Carbon. Gemaakt in REALbasic. Weinig potentie. Heb je weinig aan.

Protocol zal niet zo’n probleem zijn, er zijn genoeg opensource engines waarvoor Fire en Proteus ook gebruik maken. De hoofdzakelijke reden dat MSN niet zo in de picture is, is omdat dit niet overal zo populair is als in Nederland. Misschien dus een leuk idee om een groep Nederlandse programmeurs bij elkaar te verzamelen om iets moois in elkaar te knutselen. Al denk ik dat het verspilde tijd is, MSN Messenger 4.0 is op komst.

Moderator
    Strifer

dan nog zal MSN 4 van MS wel weer achtergesteld zijn en een hoop dingen missen die andere programma’s juist zo mooi maken. Ik verwacht weinig van MSN 4, helaas, maar de clients die we tot nu toe hebben gehad stemmen me niet vrolijk.

Bijdrager
    appie3600

Goed idee. Helaas kan ik zelf niet programmeren, maar testen altijd!
    Zelf zit ik het meeste op de webcam/voicechat functie te wachten.

En ja, msn 4.0 komt er aan, maar daar verwacht ik niet zo veel van eerlijk gezegt.

Moderator
    Strifer

msn begint voornamelijk in europa echt heel erg aan te trekken. ik zie het in engeland, scandinavie, belgie en frankrijk gebeuren. verder hebben veel amerikanen en candezen het ook wel. ik doe aan online gaming (utopia) en daar merk je echt dat er een switch gaande is van ICQ naar MSN. AIM hebben ze vooral in amerika.

p.s. edit. die site is niet echt informatie vol……..

Bijdrager
    iAgree

ik sluit me aan bij appie , wat bereft de audio /video mogelijkheden hoewel ik bang ben dat de msn van MS voor mac dat nog steeds niet gaat hebben:cry: , verder vind ik aMSN prima , ben ik eindelijk van die irritante reclame af die in de MS versie zit en nu kan ik ineens ook bestanden versturen en ontvangen via amsn wat de MS versie vaak niet lukte.
    Dat het er iets minder mooi uit ziet is wel jammer maar dat het goed werkt vind ik belangerijker dan dat het er goed uitziet, zo mooi als iChat wordt het toch nooit met msn net als de compatibiliteit er denk ik niet zal komen voor tussen de 2 platformen.
    Maar een heel nw app maken lijkt me niet zo nodig ik zou eerder zeggen werk met meer mensen aan een bestaande nu al goed werkende messenger die je gaat verbeteren , zoals bijv, amsn, als die audio video zou ondersteunen dan was ik klaar met zoeken :lol:

Moderator
    Strifer

aMSN zal nooit een goed programma worden voor de mac, wees eerlijk. En ik moet je zeggen dat ik GEEN reclame heb in MSN for Mac van MS en file transfers werken daar ook prima.

Bijdrager
    iAgree

Ik ben eerlijk en sinds ik amsn heb gebruik ik de ms versie niet meer . wat zou er niet goed aan zijn dan volgens jou , op het uiterlijk na , en hoe heb je de reclame weggekregen uit de ms versie?

Moderator
    Adriaan Mol

Reclame zit er niet in als je het Office pakket hebt aangeschaft. Daarnaast, veel mensen zeggen dat aMSN lelijk is, maar volgens mij support het themes. Dus wie neemt het initiatief?

Bijdrager
    iAgree

Ik heb geloof ik de uitgebreide versie gedownload met iets van 6 themes erbij, maar ik heb eerlijkgezegd de nood zaak ervan nog niet gevonden, kwestie van gemak wellicht, hij lijkt nu een beetje op de MS uitvoering iets minder mooi, maar zonder reclame en meer verwacht ik niet, zo lelijk is het nou ook weer niet hoor vind ik persoonlijk.
    Maar wellicht dqt ik de themes nog eens moet bekijken wellicht zitten er wel verbeteringen tussen , als ik ze vind roep ik het nog wel ff.

Moderator
    Strifer

Ik ben al bezig met een theme for aMSN, maar het stoort me dat er maar twee kleuren vernaderd kunnen worden over het hele programma.

Goed… wat is er slecht aan aMSN?

Om the beginnen onthoud aMSN geen scherm posities, alleen de grootte van je chatscherm en je userlist worden onthouden. Het is niet scherm-aware, zo heb ik dus regelmatig dat een venster voor bijna 95% niet zichtbaar is. Erg vervelend en hoog irritatie gehalte. Dan hebben we nog de status vensters die eigenlijk alleen maar zichtbaar zijn als aMSN op de voorgrond zit of als er ‘vrije ruimte’ is. Als ik in safari zit met een schermgroot venster dan hoor ik alleen maar een geluid en verder zie ik die scherpjes dus niet. Het is een bekend probleem en zal niet snel worden opgelost. Verder zijn de icoontjes echt lelijk door het hele programma heen bij de meeste skins. Zeker bij de skin die het op MSN moet laten lijken. Er is geen icon dat bounced in de dock als er een bericht op je wacht en dat is dus ook vreselijk irritant. Er is ook geen iTunes script support. Ondanks themes zal het lelijk blijven omdat er een aantal dingen niet te veranderen zijn of teveel op 1 waarde leunen. Behoorlijk irritant. Verder werkt bijvoorbeeld select all niet en kan ik pijltje omhoog NIET gebruiken om naar het begin van de zin te gaan. Zwaar irritannt bij spelfouten en dergelijken. Verder hoef je maar te kijken naar bepaalde elementen en je ziet dat er niets is dat op de mac in het alegmeen lijkt. Neem bijvoorbeeld de voorkeuren of de file transfer schermpjes. Verder is het ogal een gezeik met het instellen van tekstgroottes en dergelijken. Gaat via rare schermen er lijkt ergens iets dubbels te zitten. Ik wil gewoon een mac-app, geen vage port waar weinig aandacht wordt besteed aan mac-feeling. Weet ook niet of dat echt mogelijk is trouwens.

Bijdrager
    iAgree

allemaal waar alleen stoor jij je er duidelijk veel meer aan dan ik ;-), ik ben blij dat ik geen reclame meer heb.

Moderator
    Strifer

kijk.. er zijn zoveel meer clients waar het allemaal wel werkt, maar ze missen gewoon een hoop aan mac feeling of features. klaar. willen we niet gewoon een client met alle features van msn for win (inclusief voice en video chat) met een betere look en nog wat extra betere en handige features?

Bijdrager
    iAgree

Ja zeker wil ik dat, optimaal zou zijn iChat dat werkt met msn dan ben je klaar , maar dat zal wel nooit gebeuren,dus als je dit van de grond krijgt zouden denk ik heel veelmensen het willen gebruiken , ik kan dus niet programeren en mijn hulp aanbieden , ik hoop dat je een groepje mensen bij elkaar vind die het rond kunnen krijgen.

Moderator
    Strifer

Zelfs bij iChat heb ik nogal wat op en aanmerkingen. Ik vind dat dit soort programma’s ZWAAR zijn achtergesteld op de mac, zeker in vergelijking met andere soorten. Ik mis bij iChat zowiezo al een Aqua interface. Verder zijn er natuurlijk allemaal handige snufjes die je her en der vind en die natuurlijk erg handig zijn.

Ik vind bijvoorbeeld aMSN’s colored contacts view heerlijk en tabbed color view van Adium is ook geweldig. Mooi zou zijn om deze, naast de normale instelling, in je app te hebben. Een IM client is mijn inziens een mooie manier om je computer te laten zien. Het zijn dingen die mensen veel gebruiken en kennen van hun eigen computer.

Feit blijft… zo ongeveer elk programma schiet tekort, zeker als je over MSN (perhaps ook ICQ) praat.

Moderator
    Adriaan Mol

iChat is onder het motto “Less is more”. En dat werkt gewoon bij veel Apple-gebruikers.

Wat betreft die dingen van het onthouden van schermlocatie bij aMSN. Dat is zo opgelost, de software is OpenSource, dus contacteer de ontwikkelaars.

Moderator
    Strifer

het is al vaker aangehaald, ik krijg veel mailtjes per dag van aMSN – developer lijst en heb al bugs gemeld en dergelijken.

Bijdrager
    iAgree

dan zou dat toch op gegeven moment opgelost moeten zijn zou ik zo denken;-)

Moderator
    Strifer

umm… niet dus. net als de rest van ergernissen en bugs.

Moderator
    Strifer

ik hoorde geruchten dat er na msn for mac 4 geen nieuwe updates meer komen… reden te meer om het nu al goed te gaan doen.

Bijdrager
    Sad

Ik ben begonnen met een MSN client te programmeren in cocoa.

Voordat iedereen nu hoera gaat roepen, ik heb meteen een probleem waar ik @@!(*&%*@**!! niet uit kom.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=181202#181202

Ik wordt nu al moe van dat ge-MSN! bah! Mocht dit ooit gaan lukken dan laat ik het jullie weten en sta ik open voor user interfaces, graphics, geluiden, en andere ideeen.

Moderator
    Strifer

als je nou ’s reageerde op dat berichtje dat ik je stuurde kan ik je misschienverder helpen…:p

Bijdrager
    Sad

Ja ik heb een andere thread daar over en ik moet eerst eens kijken hoe ik het ga aanpakken.

Ennemeeh tot nu toe heb ik niets gegarandeerd, ik moet namelijk ook nog een GSC voor Breakthrough maken én eentje voor Call of Duty en krijg klachten omdat ik al dan een jaar bezig ben met mijn 2e album qua muziek duszemeehhhhh….

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.