11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Kan een (te) warme CPU spontage hangups geven?

Sinds ik mijn nieuwe PowerBook heb (afgelopen donderdag) heb ik al twee keer een spontane hangup gehad. Echt alles zat vast, maar had wel gewoon beeld. Zelfs zaken als caps-lock en de sensor voor de toetsenbord-verlichting deden het niet meer. Ook geen kernal panic en (na opnieuw starten) ook geen entry in welk error log dan ook…

Nu is mij vermoeden een beetje dat het misschien komt omdat de CPU te warm is geworden. Het is een 1,5 Ghz en beide keren was de hangup op een moment dat ‘ie flink aan het werk werd gezet (DVD-tje encoden en intussen paar CD-tjes rippen). Daarnaast staat de PowerBook momenteel op een vlak blad op een knetterhete zolder.

Weet iemand of je inderdaad een totale vastloper kan krijgen door een te warme CPU, of hoor je dan nog steeds ‘netjes’ een kernal-panic of andere error dump te krijgen?

Temperature Monitor aangezet en de CPU geeft nu rond de 60 graden. Wat is een beetje normale temperatuur? Helaas geeft dit programma niet de mogelijkheid om het verloop van de temperatuursteiging of -daling aan te geven in een grafiek. Kent iemand misschien een Temperature Monitor die wel de temperatuur over een verloop van tijd in een grafiek kan zetten?

Bijdrager
    beammeup

Mijn 17-inch draait nog vlekkeloos.
    Misschien helpt het als je dopjes onder je Powerbook maakt zodat er wat meer frisse lucht onderdoor kan.
    Als je je hand niet meer links boven je toetsenbord kunt houden van de hitte is dat waarschijnlijk je probleem.

8)

Bijdrager
    xer

het kan zijn dat de cpu door een beveiligings mechanisme op een lagere kloksnelheid wordt gezet. Deze kan zo laag zijn dat het lijkt alsof de machine vastloopt. (tis maar een gok).

De gemiddelde bedrijfs temperatuur ligt zo tussen de 35 en 45 graden. Bij 55 graden gaat de fan hard draaien. 60 graden is wel erg warm. Misschien moet je een notebook cooler aanschaffen, zo’n plaat met een paar fans erin op USB aansluiting. (zie de beter gesorteerde computer winkel).

:wink:

Bijdrager
    RemiroQuai

De combinatie van het vreselijk warme weer van de afgelopen paar dagen en de toch al hoge temperatuur die alle i/powerbooks produceren kan het zomaar zijn dat dat de oorzaak is van de instabiliteit van je powerbook. Ik heb mij ook al heel erg vaak zorgen gemaakt over de temperatuur die mijn iBook produceert (genoeg om een lekker eitje op te bakken)
    Vooral de laatste paar dagen laat ik liever, als ik hem niet gebruik, mijn iBook toch maar uit.
    Hoge temperaturen zijn nooit goed voor computers.

Bijdrager
    moodjoo

Ik heb net hetzelfde voor. Ik heb veel last van kernel panics, vooral als het warm is. M’n iBook staat op een zolderverdieping waar het snel heel warm wordt. En het is dan dat ik m’n kernel panics begin te krijgen.
    Ik zit ook al geruime tijd te denken dat het temperatuurgebonden moet zijn. Want als ik buiten op m’n terras zit te werken of op een andere plaats heb ik er nog nooit last van gehad.

Trouwens m’n temperatuur stijgt dan ook naar +60°. Wat bij mij wel wat helpt is de processor op ‘automatisch’ zetten ipv ‘hoogst’.

Bijdrager
    Oupro

Ik betwijfel of het met de warmte te maken heeft. Op mijn iBook heb ik nauwelijks vastlopers. Ook nu niet met dit warme weer. Misschien moet je iBook/Powerbook er een soort van aanleg voor hebben. Net zoals dat mijn iBook er wel aanleg voor heeft om interne cd-spelers te slopen.

Bijdrager
    Ruben
    ”beammeup”

Misschien helpt het als je dopjes onder je Powerbook maakt zodat er wat meer frisse lucht onderdoor kan.

Ik heb ‘m inmiddels inderdaad op de randen op een paar oude cassettebandjes gezet (ja, ik heb nog cassettebandjes! :-P), even afwachten of het helpt…

”moodjoo”

Wat bij mij wel wat helpt is de processor op ‘automatisch’ zetten ipv ‘hoogst’.

Ik betwijfel een beetje of dat “automatisch” ook rekening houdt met de temperatuur van de processor… volgens mij let die er meer op of je op de accu of externe power werkt… maar het is natuurlijk altijd even het proberen waard, ik heb ‘m inderdaad nu op “Highest Performance” staan.

Bijdrager
    maceddy

Dat 60 graden wel ‘errug warm’ is ben ik het niet mee eens..

Ik heb een iBook en die is met dit weer meestal tussen de 50 en 60 graden.
    En dat doet ie niet eens echt veel..

Ok, op dit moment is ie 45,5°C maar goed, hij staat dan ook net aan.
    Ik heb het ding wel eens op 72 graden gehad, zonder enige problemen…
    Mijn fannetje gaat bij zo’n 68 graden ongeveer pas draaien en bij ±62 gaat ie dan weer uit.

Ik vermoed dan ook dat het meer een geheugenprobleem is dan CPU temp probleem.

Nu het toch hierover gaat, zit er een beveiliging op dat ie bij xx graden uitgaat??? (bijv. 75)

Bijdrager
    Esquare
    ”iRuben”

Kent iemand misschien een Temperature Monitor die wel de temperatuur over een verloop van tijd in een grafiek kan zetten?

Hardware Monitor maakt alle mogelijke grafiekjes van je Mac. Zoek hem maar even op Versiontracker.

Bijdrager
    moodjoo
    ”iRuben”

Ik betwijfel een beetje of dat “automatisch” ook rekening houdt met de temperatuur van de processor… volgens mij let die er meer op of je op de accu of externe power werkt…

Dat zou kunnen, maar als m’n iBook op ‘hoogst’ of ‘automatisch’ staat en ik trek de stroom uit, dan verspringt hij altijd naar de energiezuinige status. Ik heb toch het gevoel dat het onder m’n polsen minder warm wordt als hij op ‘automatisch’ staat.

Bijdrager
    fistkikker

Ik heb dat ook gehad, maar dat was na het wisselen van een ram stripje (eerst een jaar niet, toen een paar keer per week). De nieuwe was niet helmaal goed, dacht ik, hoewel het nu al een hele tijd niet meer gebeurd is, zonder dat ik wat gedaan heb. Misschien een ramstripje dat niet helemaal jofel is?

Het harde werk dat je noemt is ook nog eens geheugen intensief…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.