7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    puntjeachter

Kan een remote draad van een car AMP op de accu voor kortsluiting zorgen ?

Goedenavond,

Ik zou graag willen vragen of het kwaad kan dat ik mijn “remote” draadje voor mijn versterker rechtstreeks op mijn accu heb aangesloten, met een schakelaar om de versterker aan/uit te zetten.

Ook heb ik er een zwevende zekering tussen gezet van 10 ampère.

Ik heb nu al 2 keer mijn ontstekingskop opgeblazen, en iemand dacht dat dit weleens de oorzaak kon zijn.

Ik zet de versterker ook met regelmaat aan en uit (is dit slecht?)

Ook trekt mijn versterker veel power en ik heb er geen condensator tussen want mijn accu doet het goed en dynamo ook.
    Maar als dit een kortsluiting in mijn auto veroorzaakt die tot gevolg heeft dat de ontstekingskop kapot gaat :/ ….

Wie zou me advies kunnen geven ?
    Alvast bedankt!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik heb geen idee.

Echter zie ik dat je net een paar uur lid bent, en met een vraag komt die niet echt aansluit met het onderwerp van dit forum: Apple. Voor je Mac, Airport, OS X en iPhone vragen kan je hier zeker waardevolle informatie en antwoorden krijgen, maar of er ook expertise op het gebeid van auto elektra en hi-fi is…
    Als ik jou was zou ik dit topic door een mod naar de lounge laten verplaatsen (de plek voor alle off-topic discussies) en daar een antwoord afwachten. Ook zou ik je vraag herhalen op een auto forum.

Bijdrager
    Ethiron

De remote hoort tussen je radio en versterker te zitten. De versterker schakelt dan aan / uit als de radio aan / uit gaat.

Ik neem aan dat je deze situatie zelf hebt geprobeerd na te bootsen door de remote rechtsstreeks op de accu te zetten, en met de schakelaar boots je de functie van het contact na dat de radio aan / uit schakelt.

Waarom heb je de remote van de versterker niet op de radio aangesloten? Sowieso moet je versterker uit als je contact uitgaat, en niet aan laten stan als je je contact uitzet.

Als je aangeeft wat voor radio / auto / bouwjaar je hebt is het misschien makkelijker om je te helpen.

Bijdrager
    puntjeachter

Dank je wel voor de antwoorden Waffle en TomvdK

Mijn excuses dat ik in het verkeerde topic zit…

Ik doe mijn best om het uit te vinden.

Ja ik heb het een soort “nagemaakt” inderdaad met die remote draad.

De auto is een Mazda uit 1996 en de versterker een jbl en radio Sony explode.

Volgens iemand is de remote draad van de radio 0,3 ampère en júist
    bedoeld voor de versterker remote draad.

Het zou kortsluiting kunnen geven met verkeerde waardes van ampère 😐

Bijdrager
    Obi

Wat is precies een ‘ontstekingskop’ ?

Is dat de elektronische regeling die de ontsteking regelt of is het bv de bobine?

En wat en hoe gaat ie precies kapot?

En kun je aangeven welk type Radio en versterker je hebt?

Met alleen de naam van de fabrikant is er niet veel informatie
    beschikbaar.

Pro tip: zelf een draad aanleggen naar de accu moet je niet zomaar doen. tgv bv een massafout
    kunnen er stromen door zo’n draad lopen die veel hoger zijn dan voorzien.
    En een ‘signaal/inschakel draad (remote) waar 0.3 Ampère doorheen moet lijkt me nogal hoog…
    (0.3 Ampère is alleen mogelijk als de versterker mbv een relais wordt geschakeld, maar daarvoor
    moet ik het precieze type en naam hebben van die JBL versterker)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Obi.

Bijdrager
    puntjeachter

Dank voor je reactie Obi.

Ik zal het serienummer van de versterker even gaan bekijken, maar het is best een flink ding. Heb er een “Lanzar” 12 inch basskist op aangesloten en heb de versterker gebridged.

Hij bleek wel bijna helemaal open te staan (Extra Boost op 10) dat is volgens mij niet OK want dan moet ik de bass van de radio meestal op MIN 6 zetten.

Ontstekingskop, dat is de verdeelkap, bobine, rotor, en de rest van de kop die in het blok zit. Daar vonkt de auto mee, en die vonk gaat naar de 6 bougiekabels, zo start hij.

Ik heb waarschijnlijk iets van kortsluiting veroorzaakt door de versterker op 10 te zetten en de radio op MIN 6 of 7.
    En inderdaad die draad is alleen maar om de versterker aan of uit te zetten en volgens mij mag die idd niet op de accu…

In het laatste geval was mij bobine die zich in de verdelerkap bevind kapot (er zat een soort bolletje op van gesmolten plastic) Maar de auto gaf ook geen vonk meer. Startmotor deed het wel maar slaat niet meer aan mbt geen vonk.

Heb er nu een andere ontstekingskop op zitten (zowel de bobine als de kop waren kapot) en nu doet de auto het weer, maar wil niet nóg eens zoiets meemaken.

Het schijnt dat Mazda’s bekend staan om hun kwetsbare ontstekingen ?

Ik had eerst een Mitsubishi Galant en die deed het wel met zo’n draad naar de accu, maar op den duur ging deze auto steeds slechter en slechter lopen, en de koplampen waren de aansturingen geheel weggebrand :O Ook zoiets vreemds…

Ik heb trouwens geen verstand van “Ampere”

Bijdrager
    Obi

Wat betreft je ontsteking, dit lijkt op een ouderwetse conventionele
    ontsteking, en het defect wat je bedoelt is m.i. het gevolg van normale slijtage/veroudering
    van je ontsteking. Heb je ook alle bougie kabels vervangen?
    Regel bij dit soort installaties, om de 5 jaar het complete hoogspanningsgedeelte
    te vervangen (bobine, verdeler, verdelerkap, bougiekabels, bougies)
    Je ontstekingsprobleem staat m.i los van je versterker probleem.

Voor wat betreft je versterker en radio, ik zou de handleiding van de radio gebruiken om te bepalen
    hoe je de extra versterker moet aansluiten. Ik heb zelf een redelijk geavanceerde Alpine radio
    en die heeft voorzieningen om externe versterkers en subwoofers aan te sluiten. En dat staat
    perfect beschreven in de handleiding van die radio.

Ampère is een eenheid voor stroom. Volt is de eenheid van Spanning.
    Een auto heeft een accu met een spanning van 12 volt.

Analogie met een waterslang (waar water uitkomt).

Het uiteinde van de slang wordt op 12 meter hoogte gehangen, die hoogte van 12 meter
    is vergelijkbaar met een spanning van 12 Volt. Echter de hoeveelheid water die per seconde
    uit de slang komt is de stroom (in Ampères). Dus simpel gezegd hoe dikker de waterslang
    des te meer ‘stroom’ door die slang kan gaan. Er moet dus altijd een spanningsverschil
    (hoogte verschil) zijn om een stroom te laten lopen.

Een kortsluiting: er is geen spanningsverschil en er gaan heel hoge stromen lopen,
    hoge stromen (Ampères) kunnen brand, explosies en dood veroorzaken.

hth

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.