13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Broer T.

Kan een computer een .tiff verneuken?

Ik ben in Photoshop bezig met een .tiff van een dikke 400 MB. Het bestand staat op mijn NAS en ik werk er afwisselend op mijn iMac en MBP aan.

Het bestand omvat 6 lagen, niet bijzonder gecompliceerd allemaal. Totdat ik het bestand gisteren op mijn MBP opende om verder te gaan waar ik gebleven was. Over de onderste helft van de foto ligt opeens een hardgele waas. MBP geherstart – waas nog steeds aanwezig. Op iMac geopend – ook daar. Niet in alle lagen, maar ook niet meer weg te krijgen.

Kan het zijn dat mijn 6 jaar oude MBP het bestand kaput heeft gemaakt? Volgens mij had ik het daarop nl. het laatst bewerkt.

Ik zit nu tegen aardig wat extra werk aan te kijken, en ben wel benieuwd waar het aan ligt…

Bijdrager
    Afroman

Ja, lastig om dat te beoordelen. Maar ja, door opslaanfouten, renderfouten, applicatiefouten etc kan je een tiff. verneuken. Kan aan van alles liggen.

Belangrijkste van alles. Heb je een backup, kan je terug? Soms is dat sneller dan helemaal uitpluizen wat er mis gaat om het af te ronden en kan je later terugkijken wat je fout hebt gedaan zodat je die fout niet nogmaals maakt.

Bijdrager
    Broer T.

Dank je Afroman,

Ik heb een back-up van mijn NAS, maar ja, die is van een dag of drie geleden, met een oudere versie van het bestand. Toch nog een aardige klus om het werk van de afgelopen dagen weer opnieuw te doen.

Ik heb de foto net in Voorvertoning geopend, en: waas was weg. Opgeslagen, en de waas bleef weg, maar mijn lagen waren natuurlijk ook weg.

Ik maak me ook in bredere zin zorgen. Dit moet niet te vaak gebeuren. Of eigenlijk liefst helemaal nooit meer.:(

Bijdrager
    Afroman

Ja precies maar het is altijd verstandig (ook al klinkt het kinderachtig) om om de zoveel tijd op te slaan en met Time Machine een backup te laten maken. Het zal vaker goed gaan dan niet. Maar ik sluit ook om de zoveel tijd mijn Lightroom af om weer opnieuw op te starten zodat er weer een nieuwe versie is die Time Machine op kan slaan. Ik heb namelijk eens 1200 foto’s gekeyword, en door een stomme fout van mijzelf ben ik op al die foto’s de keywords kwijt geraakt. En Time Machine had niet de versie opgeslagen die ge-edit was(want er wordt pas een nieuwe versie van de Lightroom libary gemaakt zodra je het programma afsluit). Daar heb ik flink van geleerd en je kan dat soort dingen beter voorkomen dan genezen.

Bijdrager
    Broer T.

Moet inderdaad ook maar even na gaan denken over mijn back-up regime. Dacht dat ik het met mijn NAS aardig voor elkaar had, maar ja, dat is geen archief met alle oude versies…

Afijn, ik pruts gewoon maar verder. Misschien sowieso een mooi moment om (na morgenavond!) aan een nieuwe MPB te denken.

Bijdrager
    Afroman

Ik zou zeg maar een Time Machine back-up van je machine maken. (mocht je ooit een nieuwe machine kopen is het overzetten een fluitje van een cent). Maar ook voor dit soort zaken. Maar dat kan prima met een kleine externe USB3.0 harddisk van 70 euro.

En het veilig archiveren van je projecten op een NAS zetten. Een NAS geeft je wel meer controle en ook veiligheid voor je bestanden. Zeker in RAID3 of RAID5. Het kost zeker wat centen maar ik denk dat je data ook erg belangrijk is.

Zijn overigens allemaal tips hoor. Je moet zelf kijken of het echt interessant voor je is of niet. Maar hoe minder je met dit soort zaken bezig bent tijdens je workflow, hoe efficiënter natuurlijk. En hou je meer tijd over voor andere/leuke dingen.

Bijdrager
    Broer T.

Haha. Ik beschouw mezelf juist als nogal een backup-neuroot, met NAS in Raid 1, regelmatige time-machine backups en al m’n werkbestanden in Dropbox, maar toch is dit door de mazen geglipt: alleen maar back-ups met gele waas…

Bijdrager
    Afroman

Dan heb ik niets gezegd en heb je echt pech gehad. Ik hoop dat dit soort problemen niet meer terugkomen. Goed in de gaten houden hoe het gaat de volgende keer!

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb dit soort dingetjes ook wel eens bij de hand gehad.
    Bewerk je het bestand vanaf je bureaublad of direct over je netwerk op de NAS?
    Wij hebben hier een Ubuntu server staan die zich voor doet als een Apple server met Netatalk, werkt erg goed, maar ook niet 100%
    Als ik zulke bestanden gaat bewerken via het netwerk direct op de server wil het soms wel eens mis gaan en inderdaad in Voorvertoning is het niet meer zichtbaar en ben je de bewerkingsmogelijkheid kwijt als je opslaat.
    Na een paar keer dit probleem te hebben gehad en het vermoede dat dit de oorzaak was ben ik grotere bestanden gaan bewerken vanaf mijn bureaublad en heb ik dit probleem niet meer gehad.

Bijdrager
    Le Big Mac

Dit is een bekende bug van PS: Adobe raadt zelf af om bestanden op te slaan op netwerk-drives. Dus bewaar tif/psd altijd op je Mac of op een usb/FW/thunderbolt-schijf die daarop is aangesloten.

Bijdrager
    Broer T.

Veel dank Pivni Pes en Le Big Mac! Jammer, het werkte wel lekker flexibel, while it lasted.

Bijdrager
    macmaus

Wellicht ook een idee om bij grotere gelaagde bestanden toch te kiezen voor de extensie .psb.
    Het is hier al meerdere malen gebeurd dat een gelaagde .psd of .tif van 1,5 GB of meer, ineens niet meer te openen is in lagen, alleen als platgeslagen bestand.

Bijdrager
    Broer T.

Even een klein research-rondje gemaakt, en dat lijkt me een effectieve tip. Dank Macmaus!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.