12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    iMacer

Kan een 2de werkblad het 1ste automatisch overnemen ?

Ik ben niet echt een ster in numbers, dus ik waag het hier eens.
    Kan ik een 2de werkblad maken dat de gegevens van het eerste mee over neemt. Ik het 2de wil ik dan alleen de laatste kolommen veranderen.
    Het gaat hier om een offerte. Werkblad 1 word de offerte gemaakt met bedragen incl.BTW. Werkblad 2 laat dan hetzelfde zien, behalve dat de bedrag excl.BTW moeten zijn.

Nog een zelfstandige in de zaal die numbers gebruikt ?

Bijdrager
    Yaris

Ja, dat kan. Zet in alle cellen van het tweede werkblad formules die naar dezelfde cel in het eerste werkblad verwijzen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt heel makkelijk een verwijzing naar een cel maken door in een cel te klikken, dan in de formulebalk bovenin, en dan in de cel waarnaar je wilt verwijzen; in de eerste cel komt dan een verwijzing naar de tweede te staan. (Je kunt die ook met de hand intypen — gewoon opletten hoe die verwijzing eruitziet, en als je iets vergelijkbaars intypt dat ook een geldige cel is, wordt het automatisch een verwijzing. Je hoeft dus niet elke keer op cel D2 te klikken als je daarnaar wilt verwijzen, je kunt ook gewoon “D2” intypen. Verwijzen naar een ander werkblad zal vaak sneller gaan met de muis omdat je anders ook de hele naam ervan in moet typen.)

Bijdrager
    iMacer

oke bedankt weeral,

dus gewoon vaak switchen tussen de werkblad. Dacht dat je dat misschien ook in 1x kon doen.

gr,

Bijdrager
    Yaris

Je hoeft niet vaak te switchen. Je maakt één keer je formule en kopieert die naar alle cellen die naar het ander werkblad verwijzen. Daarna hoef je niets meer aan te passen.

Bijdrager
    iMacer

haaa oké.

Bedankt ga het direct proberen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedenk wel dat, als je een formule naar een andere cel kopieert, de verwijzing “meeschuift.” Dat wil zeggen: als je in cel C1 naar cel A1 verwijst, en je kopieert de inhoud van C1 naar C2, dan zal C2 naar A2 verwijzen, niet naar A1. Als ze allemaal naar precies dezelfde cel moeten verwijzen kun je in plaats van “A1” in te typen, “$A$1” gebruiken (of b.v. “A$1” als de kolom mag veranderen maar het wel altijd in rij 1 moet zijn, enz.).

Je kunt dit ook met de muis doen door in de formulebalk op het kleine pijltje aan de rechterkant van de celverwijzing te klikken en dan in het menu dat opent, te kiezen wat je precies wilt:

Bijdrager
    Yaris

Kan ik een 2de werkblad maken dat de gegevens van het eerste mee over neemt. Ik het 2de wil ik dan alleen de laatste kolommen veranderen.

Het is het eenvoudigste als in dat geval cel A1 in het tweede werkblad naar cel A1 in het eerste werkblad verwijst. Dat met andere woorden de opbouw van de twee werkbladen identiek is.

Bijdrager
    iMacer

Ik heb hem door. Ik kopieer de cel naar het 2de werkblad, dan een kolom ernaast met de berekening. Die 2 kolommen verbergen zodat ik alleen de uitkomst nog heb.
    Ik kom er wel.

Bedankt voor de input !!!

Bijdrager
    Yaris

Ja maar dan moet je iedere keer je gegevens kopiëren als je iets wijzigt. Eén keer een formule instellen is toch veel handiger? Spreadsheetprogramma’s zijn juist gebaseerd op het principe dat als je in één cel iets verandert, de inhoud van een andere cel ook ineens mee verandert.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iMacer op 22 april 2011

Ik kopieer de cel naar het 2de werkblad, dan een kolom ernaast met de berekening. Die 2 kolommen verbergen zodat ik alleen de uitkomst nog heb.

Ben jij de enige die met die spreadsheet gaat werken, of zullen ook andere mensen ermee aan de slag gaan? Want in dat geval kun je er donder op zeggen dat iemand een nieuwe waarde gaat typen in de cel met de uitkomst van de twee verborgen kolommen, omdat diegene niet weet (en niet doorheeft) dat het een berekende uitkomst is en niet een waarde die gewoon in die cel ingevoerd is. Resultaat: zodra er ergens anders iets verandert waardoor de uitkomst van de verborgen kolommen anders is, zie je dat niet meer terug in je spreadsheet.

Bijdrager
    Yaris

Pas op met het verbergen van kolommen. Als je verstrooid bent of al lange tijd niet meer met die spreadsheet gewerkt hebt is er kans dat je twee kolommen verwijdert waartussen verborgen kolommen staan en je bent alles kwijt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.