14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    VideoFaber

Kan de beeldkwaliteit van analoge video's worden verhoogd?

Ik heb een behoorlijk aantal oude analoge 8 mm bandjes via Elgato Video Capture op mijn Imac gezet en daarna een nieuw digitaal filmpje van gemaakt met Imovie ’11. Als ik dit via iTunes en Aplle TV op mijn TV bekijk schrik ik van de erbarmelijk slechte kwaliteit. Ik heb de methode gevolgd die in het laatste nummer van het blad iCreate staat.

Weet iemand een oplossing om een betere kwaliteit te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
    Frank

Bijdrager
    janbertwedman

iMovie gaat niet goed om met gedigitaliseerde analoge bestanden (interlaced),het haalt telkens een field per frame weg en halveert dus de kwaliteit.
    Ook je analoog naar digitaal omzetter is belangrijk,ik gebruik de Canopus ADVC 110 en die geeft goede resultaten. Misschien ken je iemand met zo’n
    ding.

Bijdrager
    computer space

8mm is toch film? Die moet je toch scannen? Is zonde om daar eerst een interlaced PAL DVD beeld van te maken.

Bijdrager
    janbertwedman

8 mm is ook tape,jaren ’80,super 8 en dubbel 8 is film.

Bijdrager
    janbertwedman

Frank, wat voor bestanden levert die Elgato? Zijn het QuickTime (.mov) bestanden?

Bijdrager
    TheBigZ

@janbert: Dit levert de Elgato Video Capture:

Video resolution: 640×480 (4:3) or 640×360 (16:9)
    Video format Mac Software: H.264 at 1.4 Mbps or MPEG-4 at 2.4 Mbps.

Van zulke resoluties en bitrates hoef je ook geen wonderen te verwachten als je dit full screen op een monitor of TV bekijkt.
    Wat nog interessant is om te horen of het Interlaced of Progressive is.
    Zoals janbert al aangaf gooit iMovie nog eens de helft van de lijnen weg als het Interlaced materiaal is.

Bijdrager
    janbertwedman

Het zou mooi zijn als je nog een Hi8 camera (die kan ook video8 afspelen) op de kop kan tikken,aansluiten met FireWire (iLink) en importeren met
    QuickTime Pro.

Bijdrager
    TheBigZ

Waarschijnlijk te laat voor de TS, maar de Blackmagic Video Recorder levert een betere kwaliteit dan de Elgato.

Bijdrager
    k-the-ripper

8mm tape komen volgens mij overeen met de eerste VHS standaard dat is effectief 352×288.
    (en al zou het meer zijn dan nog kom je bij lange na niet aan iets wat ook maar DVD kwaliteit zou benaderen)
    postzegelformaat dus op de moderne 42 inch lcd en plasmaschermen.:) Als je dat beeldvullend wilt bekijken wordt je echt niet vrolijk.
    Opnametechnieken voor consumenten zijn echt de laatste jaren met sprongen vooruit gegaan.
    Ik zou er geen wonderen van verwachten. (hooguit inlezen op hoogste kwaliteit en niet gaan comprimeren tijdens deze slag)

Bijdrager
    VideoFaber

Bedankt allemaal voor jullie reactie / advies. Ik begrijp dat ik er mee moet leven. Wel jammer dat IMovie de toch al niet beste kwaliteit halveert. Dat wist ik niet. Blijkbaar heeft het blad Icreate ook niet de beste converter geadviseerd. Ik heb afgelopen maand de Elgato Video Capture gekocht en ik had dus de Canopus ADVC 110 of Black Magic moeten kopen.

De Elgato levert MPEG 4 bestanden op.

Op zich ook wel logisch dat als ik ze op mijn grote scherm van mijn moderne TV bekijk dat beelden uit begin jaren 90 niet zo mooi zijn.

Ik had gehoopt dat ik de MPEG 4 bestanden met een upgrade programma in de buurt bracht van digitale kwaliteit kon brengen.

Mijn tweede generatie videocamera (digitale bandjes) zijn iets beter maar stellen me ook teleur. Direct op TV afspelen gaat redelijk maar na bewerking met Imovie wordt het een stuk slechter.

Tot slot is er een betaalbaar alternatief voor iMovie die dit beter doet en die de kwaliteit niet halveert?

Nogmaals dank.

Groet,
    Frank

.

Bijdrager
    TheBigZ
    VideoFaber op 09 juni 2013

Tot slot is er een betaalbaar alternatief voor iMovie die dit beter doet en die de kwaliteit niet halveert?

Als je echt het materiaal wilt bewerken (editten) zijn er diverse “betaalbare” alternatieven voor iMovie:

– Adobe Premiere Elements
    Final Cut Pro X kost €270

Adobe Premiere Elements 11 is nu te koop in combinatie met Adobe Photoshop Elements 11 voor €103. (30% korting, actie loopt tot 28 juni 2013).

Bijdrager
    VideoFaber

Hallo TheBigZ<

Ik wil eigenlijk niet meer want de mogelijkheden van iMovie vind ik perfect. Het gaat me om betere output.

De kwaliteit van de bestanden van iMovie vallen me hele erg tegen. Ze worden blijkbaar gehalveerd (interlaced).

Is dat met Adobe beter of kan je alleen maar meer met dit programma?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet,
    Frank

Bijdrager
    TheBigZ
    VideoFaber op 09 juni 2013

Is dat met Adobe beter of kan je alleen maar meer met dit programma?

Ja dat is met Adobe Premiere Elements beter. Je kunt een gratis probeerversie downloaden van Premiere Elements 11 die je een maand lang kunt gebruiken. Dit is het complete programma zonder beperkingen. De enige beperking is dat het na een maand ophoudt. Zo kun je vrijblijvend testen of het programma iets voor je is.

Ook van Final Cut Pro X kun je een probeerversie downloaden: http://www.apple.com/finalcutpro/trial/

Bijdrager
    VideoFaber

Bedankt, ga ik proberen.

Groet,
    Frank

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.