13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Kan Apple Watch bloeddruk goed meten?

Ik vraag me af of de Apple Watch in staat is om de bloeddruk goed te meten. Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gelezen of gehoord. Ik hou de mogelijkheden van de Apple Watch altijd goed bij, maar ik kan het natuurlijk hebben gemist. Natuurlijk weet ik dat de Apple Watch de hartslag meet én ik weet dat Apple veel meer plannen had voor gezondheidsmetingen met de Apple Watch. Voordat de Watch uitkwam heeft Apple in het project Black Hole allerlei medische mogelijkheden uitgetest. Op een gegeven moment was er een prototype Apple Watch met sensoren waarmee de geleidbaarheid van de huid gemeten kon worden, waarmee het stressniveau gemeten kon worden. (op een manier zoals leugendetectors dat doen). Ook experimenteerde Apple met manieren om een soort hartfilmpje te maken, de bloeddruk te meten én de bloedsaturatie – de hoeveelheid zuurstof in het bloed – belangrijk om de kans op gevaarlijke hart- en vaatziekten op te sporen. Bekend is ook dat Apple verschillende artsen en onderzoekers hiervoor heeft aangenomen. Toen de Apple Watch op de markt kwam, waren de functies teleurstellend. Wellicht geschrokken van de moeite om metingen als betrouwbaar door de Amerikaanse gezondheidswaakhond te laten certificeren, had Apple bijna al deze gezondheidsfuncties laten vallen en alleen de hartslag kon worden gemeten.

Over bloeddruk heb ik nooit meer iets gehoord. Toch lees ik op een Amerikaanse website over de app Hello Heart, waarmee de bloeddruk op de Apple Watch gemeten kan worden. Er wordt wat getwijfeld aan de betrouwbaarheid van het resultaat, omdat er geen “blood pressure dedicated sensor” in de Apple Watch zit; blijkbaar gebruikt de app Hello Heart op de Apple Watch een andere sensor hiervoor. Op Amerikaanse websites zie ik grote artikelen over deze Hello Heart app, maar hier kan ik zowel de app als informatie erover niet vinden. Weet iemand hoe dat zit? Zijn er mensen die deze app kennen of gebruiken. Is het betrouwbaar? Verkrijgbaar in Nederlandse AppStore of ergens anders? Bloeddruk is toch een stuk interessanter voor je gezondheid dan de hartslag!

Hello Heart app meet de bloeddruk en geeft deze weer op de Apple Watch

Hello Heart app geeft ook waarschuwingen voor een stijgende of dalende trend in de bloeddruk.

Bijdrager
    KarelWillem

Lang verhaal, met een kort antwoord:

Je kunt met een Apple Watch je bloeddruk NIET meten. Er is daar geen sensor voor aanwezig, en elke andere manier waarop een app een indicatie geeft over je bloeddruk kan en zal niet betrouwbaar zijn.

Bijdrager
    MacAanZee

Ken je wel de app Hello Heart? Heeft iemand die ooit gezien of uitgeprobeerd. Ik zie ‘m niet in de AppStore.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Nee, dat kan niet. Maar je kan wel een slimme bloeddrukmeter kopen die samenwerkt met je iPhone en AppleWatch.

Bijdrager
    MacAanZee

De app Hello Heart kan het blijkbaar wel. Ik heb daar op Amerikaanse websites uitgebreid over gelezen. Vraag is alleen hoe betrouwbaar het is. Daarvoor zou je de metingen moeten vergelijken met metingen met een speciale bloeddrukmeter. Ik ben daarom benieuwd naar mensen met ervaring met deze app. Mensen die het hebben uitgetest. En waar deze app te koop is. Misschien alleen in de Amerikaanse AppStore?

Bijdrager
    KarelWillem

Vraag is alleen hoe betrouwbaar het is.

NIET. Dat kan ook niet. Het is zelfs vrij gevaarlijk om je door dergelijke apps te laten leiden als het om je gezondheid gaat.

Please note: Hello Heart is meant for tracking your blood pressure, but not to measure it. Always use an FDA-approved monitor to accurately measure your blood pressure.

https://itunes.apple.com/us/app/hello-heart-premium/id1049249827?mt=8

Moderator
    Mac Daddy

Als iemand ooit een Apple Watch band bedenkt die zichzelf kan opblazen met lucht en als de pols een betrouwbare plek is voor bloeddruk meten, dan zou het kunnen. Maar dan nog is het niet de Apple Watch zelf die de bloeddruk meet.

Bijdrager
    KarelWillem

Als iemand ooit een Apple Watch band bedenkt…

Die bandjes zijn er al. En die maken inderdaad contact met je iDevice/Apple Watch.

Moderator
    Mac Daddy

Kijk aan. Wist ik niet, maar hou de Apple Watch ontwikkelingen dan ook niet strak in de gaten.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet er verder ook helemaal niets van. Maar in het kader van dit topic laat Google veel zien. .:)

https://www.wareable.com/health-and-wellbeing/salu-pulse-plus-apple-watch-strap-blood-pressure-monitoring-3274

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@MacAanZee, @Mondo generator,

Ik vind dit interessant, de link van @Mondo generator naar Qardio apparaat lijkt wel wat omdat het veel lijkt op een “normale” manier van meten.

Wie heeft info hierover betreffende de betrouwbaarheid?

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 25 januari 2017

Als iemand ooit een Apple Watch band bedenkt…

Die bandjes zijn er al. En die maken inderdaad contact met je iDevice/Apple Watch.

KW, je vergat een zeer relevante zinssnede te quoten: “en als de pols een betrouwbare plek is voor bloeddruk meten”.
    Want de pols is een niet zo betrouwbare plek om bloeddruk te meten, met welk dumb of smart bandje dan ook!

Bijdrager
    GoeieDag
    JoopJoopJoop op 26 januari 2017

Wie heeft info hierover betreffende de betrouwbaarheid?

Zoals je zelf al aangaf: de meting zelf wordt op de normale, bewezen betrouwbare, manier uitgevoerd. Dus dat zal geen probleem zijn.
    Maar ik vind het ook een interessant ding, en ga ‘m volgende week aanschaffen.
    Zal hier terug rapporteren hoe ie bevalt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.