4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Ddg

Kalibreren

Aloha..!!!

Ik lees de laatste tijd veel over kalibreren….
    Wat is dat presies ben er totaal niet mee bekend!!
    En moet ik dat ook doen met m’n macbook aangezien ik hem voor grafische programma’a gebruik??
    En hoe moet dat dan haha??

Alvast bedankt:lol:

Groetjes,

Daan

Bijdrager
    Jean-Jacques

Systeemvoorkeuren-> beeldschermen-> kleur-> kalibreer…

Bijdrager
    Freek.

Dat is misschien beter dan niets doen…
    Als je een beetje uit het scherm wil halen wat er in zit dan ga je ‘m bv met de Eye1 van Gretag calibreren. Je gaat met de soft-en hardware een heel riedeltje langs en uiteindelijk wordt je beeldscherm in een gekende staat gebracht afhankelijk van type scherm en je gebruiksvoorkeuren.
    Op het forum kun je even wat relevante topics zoeken en doorlezen, er is nogal wat over geschreven: Resultaten zoeken naar ‘Calibreren’ in forum Beeldbewerken, berichten weergegeven als onderwerpen.
    Gisteren hebben we het als zijdelings gehad over het calibreren van een MacBook Pro: Tegenvallend display van Macbook Pro.

Bijdrager
    Pieces

Als je iets op je beeldscherm hebt staan, dat je ook op andere beeldschermen (of op papier) wil laten zien, is het handig dat je zeker weet dat het er op die andere schemen (en/of op papier) hetzelfde uitziet. Dat afbeeldingen niet ineens fletser zijn, of dat die oranje tint ineens geler of roder is dan je had bedoeld.

Als je op twee beeldschermen hetzelfde wil zien, moeten ze alles precies hetzelfde weergeven. Dat kan je doen door de kleuren goed af te stellen. Dat afstellen, dát heet calibreren.

Maar calibreren kan ook met andere dingen. Thermometers en andere apparatuur kan (en moet) ook gecalibreerd worden. Bottom-line is, dat de ene thermometer hetzelfde moet aangeven als de andere thermometer. Anders klopt van de weersvoorspellingen (of van jouw lichaamstemperatuur) natuurijk geen reet meer.

Meer info over calibreren in het algemeen op Wikipedia

En kijk ook eens Hier

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.