13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    iFredo

Kabelinternet: 1 x WIndows & 1 x Mac

Even snel een klein vraagje:

Mijn vriendin verhuist naar een huis waar al een kabelinternetverbinding is. Ik heb het kabelmodem gezien en het heeft maar 1 ethernet aansluiting. Als ik de Mac van mijn vriendin ook wil aansluiten heb ik dan aan onderstaande HUB genoeg?

Pheenet 10/100 8 poort Switch Euro 26,18incl Euro 22,00 excl
    IEEE 802.3 Ethernet and IEEE 802.3u Fast Ethernet Standards
    100Base TX-UTP/STP Category 5 Cable; 10Base T-UTP/STP Category 3 or 5 Cable
    8 STP RJ-45 port for 100/10Mbps
    160mm x 84mm x 25mm
    Magnetisch wallmount

Bijdrager
    Cyberwolf
    ”freerksmit”

Als ik de Mac van mijn vriendin ook wil aansluiten heb ik dan aan onderstaande HUB genoeg?
    ]

Is het niet makkelijker om een router te plaatsen??? Dan krijg je Kabelmodem->router->pc/mac, daar ik niet weet of jij rechtsreeks achter je kabelmodem meerdere pc mag hebben draaien. Mag dat wel dan is deze hub goed te gebruiken.

Cyberwolf

Bijdrager
    Toon.B

de term ‘switch’ werkt nog al verwarrend :
    is het een ‘hub’ (= splitter) met ‘router-functionaliteit’ (= verdeelkast) ??

als ‘ie router-functionaliteit heeft, is het geen probleem…
    …hardwarematig verbinden en dan software instellen instellen
    (en zorg dat er ergens in de keten tussen het kabelmodem en iedere individuele computer een firewall draait… als je dat ‘bij de bron’ doet heb je dus aan 1 firewall genoeg voor je hele netwerk)

heeft deze hub geen router-functionaliteit, dan kan je ‘m beter niet aanschaffen :
    je kan de boel er wel hardwarematig mee aansluiten, maar software-matig wordt het erg ingewikkeld om een goed netwerk te creeren…
    (zeker als je Mac’s en PC’s wilt aansluiten en ook nog firewall-beveiliging wil)

kijk ook eens hier voor meer info over internet-sharing in een Mac-PC-netwerk(je) :
    http://www.macfixitforums.com/php/showflat.php?Cat=&Board=Forum38&Number=483947&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Je kan een hub plaatsen, maar alleen als je Router “N.A.T.” heeft aanstaan.

Zo niet, Kan je dat dan aan zetten?
    JA? mooi opgelost.
    NEE? dan heeft een hub geen nut… dan zou je een tweede Router moeten plaatsen.
    Die dat dan natuurlijk wel ondersteund.

Wat is NAT?
    NAT zorg er voor dat je een soort intern netwerk kan creeeren met een IP adres dat is vrijgegeven vooor dit soort “prive” netwerken.
    NAT zorgt er voor dat het Internet en je thuis netwerk gescheiden worden. De router krijgt dus 2 IP aderssen, 1 van het internet (isp) en van je thuis netwerk. Hij is dan een soort van brug.
    Network Address Translation of te wel NAT.

Hoe je dat doet, lees de gebruiksaanwijzing. Want dat staat er vast in.

Suc6

Bijdrager
    iFredo

Samenvattend:

– Als het kabelmodem routerfunctionaliteit heeft dan heb ik voldoende aan alleen een HUB

– Als het kabelmodem geen routerfunctionaliteit heeft dan kan ik voor mijn gevoel het beste een routertje kopen en deze aan het kabelmodem hangen en vervolgens de PC & Mac aan de router knopen!

Zoiets als dit moet dus de truuk doen; zijn er nog goedkopere routers??

Linksys EtherFast 4-Port Cable/DSL Router Euro 64,26incl
    Ondersteuning van Universal Plug and Play!
    4 poorts 10/100 Switch
    Functioneert op alle kabel en dsl abonnementen
    LET OP! Dit is GEEN ADSL modem!!!

Edit: heb deze gevonden: http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=31034&productType=1

Bijdrager
    kevkoptel

Spaar jezelf wat miserie en ga voor een router… Cisco, D-Link, Linksys, 3com zijn aanraders

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Nou succes met je cisco…

Je hebt al leuke routertjes vanaf 25 euro tot 100 euro.

Maar als particulier…. waarom meer dan 100 euro uitgeven voor een router?
    cisco begint “al” bij 500 euro… voor een leuke router.

Ga gewoon naar je locale pc dealer, en vraag naar de mogelijk heden.
    Ze weten je echt wel te adviseren en hoeft voor een routerje echt niet meer dan 100 euro uit te geven.

Maar kevkoptel, je mag mij dan wel eens overtuigen waarom die dure?
    Dan ga ik er ook wel eentje halen…

Maar cisco is echt niet zo gebruiksvriendlijk!
    Pas na een leuke curses CCNA kom je er wel…..
    Maar goed… wel een van de beste, al dan wel niet dé beste.

Bijdrager
    kevkoptel

Ik zeg toch niet dat je Cisco moet nemen. Ik noem gewoon de betere merken op. De andere 3 hebben al zeer goede instapmodellen vaanaf 50eur

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Ik dacht al, dat kan je toch niet menen…:)

Maar goed, wat dat betreft, een sommelier zou zeggen:
    een fortreffelijke keuze…

:P

Bijdrager
    iFredo

Opgelost:

Originele MAC adres toekennen aan de router en gaan met die banaan!

Bijdrager
    Bliss

@ Freerksmit:
    Ik heb hetzelfde probleem. Hoe heb je het nou precies opgelost? Heb je een routertje gekocht (welke?)?

Bijdrager
    yehzap

Ik heb binnenkort vergelijkbare situatie maar nog onduidelijkheid over het type router ik wil kopen.

Analoog ADSL komt binnen dan KPN Ethernet Speedtouch 510 modem.
    Na de modem de router of toch maar liever alleen router/modem plaatsen?

Ik wil een Linksys WRT54GS of WAG54G-EU aanschaffen, er is een aanzienlijk prijsverschil dus ik dacht eigenlijk aan de WRT54GS. Of zijn dat verschillende apparaten?

Maar…

Volgens de verkoper zou de Linksys WRT54GS het NIET doen met ADSL. Vreemd eigenlijk, omdat deze volgens mij beide ondersteund.
    Dus, moet deze router na de standaard Speedtouch ethernet modem worden geplaatst en werkt ie dan niet gewoon? (na de hierboven genoemde instellingen aangebracht te hebben)???

Of… snap ik het echt allemaal niet?

Bijdrager
    kevkoptel

verkopers zeggen zoveel :P

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.