10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Erica

Kabel USB naar serieel

Goedenavond forumleden,

Ben nieuw op dit forum, dus me even voorstellen, mijn naam is Erica.

Heb meteen al een vraag betreffende een kabel die een Mac OS X laptop moet verbinden naar een (vrij oude) HP laserjet 6P.
    Van HP heb ik vernomen dat er wel een dergelijke kabel in de handel is, maar dat HP deze niet ondersteunt.
    Een soortgelijke kabel staat afgebeeld op onderstaande url.

Kan iemand mij hierin adviseren?

http://www.d-d-s.nl/usb-naar-rs232-parallel.htm

Bijdrager
    computer space

Als je dat al kunt vinden denk ik dat er niks aan software bestaat dat op een mac werkt om een serieel aangestuurde printer aan het werk te krijgen. Dus beperk je tot een printer met USB, UTP (of eventueel met bokkesprongen Apple-serieel), anders is het denk ik kansloos.
    Welk printprotocol gebruikt die HP? Is het een postscript printer of alleen HPGL/PCL? Postscript geef ik nog een beetje kans omdat die taal vrij universeel is en waarvoor je eenvoudig met een PPD een passende driver aanmaakt.
    Anders: doe je zelf een lol en zoek voor de prijs van een nieuwe toner (of minder) een leuke tweedehands laser met TCP/IP en Postscript (A3 ook geen probleem) op Marktplaats.

Bijdrager
    Electr0n
    ”Erica”

Goedenavond forumleden,

Ben nieuw op dit forum, dus me even voorstellen, mijn naam is Erica.

Heb meteen al een vraag betreffende een kabel die een Mac OS X laptop moet verbinden naar een (vrij oude) HP laserjet 6P.
    Van HP heb ik vernomen dat er wel een dergelijke kabel in de handel is, maar dat HP deze niet ondersteunt.
    Een soortgelijke kabel staat afgebeeld op onderstaande url.

Kan iemand mij hierin adviseren?

http://www.d-d-s.nl/usb-naar-rs232-parallel.htm%5B/quote:1b5b75f9ba%5D

Ik heb vandaag toevallig aan zo’n printer moeten werken op het werk.
    Moest hem delen met 2 PC’s via Parrallel. LPT1 (printerport), waarom doe je geen USB-TO-Parrallell?
    Dat is toch veel gemakkelijker?

Bijdrager
    Erica
    ”Martiniman”

Anders: doe je zelf een lol en zoek voor de prijs van een nieuwe toner (of minder) een leuke tweedehands laser met TCP/IP en Postscript (A3 ook geen probleem) op Marktplaats.

Het was de bedoeling om mijn HP laserjet 6P aan iemand te geven die een MAC OS X laptop heeft.
    Maar wat heeft die aan een cadeautje waar hij niks mee kan, dat is iemand blij maken met een dooie mus. Vandaar dat ik om deze informatie vroeg.

Bijdrager
    Marc-Siebren

Er bestaan wel zulke kabels, maar de ervaringen wisselen nogal. Je kunt kijken op het (niet mee zo goed bijgehouden) OSX deel van linuxprinting voor drivers, maar er zit ook al een versie ingebakken in de drivers die iedereen bij OSX krijgt.

Succes

Bijdrager
    Erica

Hallo Marc-Siebren,

Als ik een passend kabeltje koop, heb ik dan genoeg aan de software genoemd op onderstaande url (informatie van HP gekregen)

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?&lang=nl&cc=nl&pnameOID=14980&taskId=135&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25477&submit.y=7&submit.x=6&lang=nl&cc=nl

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nog een optie is een printerhub: dit is een apart kastje dat je aan het lokale netwerk hangt, en waaraan je meerdere printers kunt koppelen, zodat ze altijd beschikbaar zijn voor alle computers op dat netwerk. Dit is vooral bedoeld voor wanneer er meerdere computers staan die allemaal dezelfde printer(s) moeten gebruiken, maar er is niets dat je belet om maar één computer en één printer aan een hub te hangen. Wel kost het natuurlijk wat extra om zo’n hub te kopen, en heb je er wat ruimte, een stopcontact en een kabel voor nodig:)

Bijdrager
    Marc-Siebren

De kabel en de driver zijn volgens mij twee gescheiden zaken, die niet direct met elkaar te maken hebben.
    Kabel: ik heb zelf ook wel eens geprobeerd een oudere inkjet via een USB-naar-serieel kabel aan mijn mac te hangen, maar mij is het niet gelukt. Ik heb toen begrepen dat niet alle USB-naar-serieel kabels het even lekker doen. Ik weet echt niet meer welke sites ik toen allemaal gelezen heb, maar er waren er een hoop met allerlei gebruikservaringen, ook positieve over merken die het goed doen. Vast niet moeilijk te vinden.
    De driver: Je link verwijst naar een ‘generic’ driver. Die doet het vast prima, maar een driver specifiek voor een bepaalde printer doet het soms beter. Dat je bij meer instellingen kan komen enzo. Het kan helemaal geen kwaad meerdere drivers tegelijk te installeren. Installeer die uit jouw link, en die van linuxprinting tegelijk, en probeer ze allebei (plus de driver die al op die persoon zijn/haar mac staat want meegeleverd met MacOSX zijn drivers voor ongeveer alle printers).

Bijdrager
    dyn

Let op! Het gaat hier om een parallelle kabel, geen seriele!
    Er zijn geen printers met een seriele aansturing, alleen met een parallelle aansluiting, usb aansluiting of een netwerkaansluiting. Een seriele kabel heb je nodig als je iets van een oude chipkaartlezer/schrijver hebt, een managed netwerkswitch hebt of een firewallapparaat (om maar eens wat te noemen).

Er zijn overigens aardig wat oplossingen die ervoor zorgen dat je printers met de oude parallelle aansluiting op de USB poort of op je netwerk kunt aansluiten. De versie met netwerkaansluiting (een printerserver) is de duurste oplossing. Die is zo duur dat een nieuwe printer een veel beter idee is. Een usb-parallel converter/adapter zal iets van 20 euro moeten gaan kosten schat ik. Men vraagt tegenwoordig belachelijk veel geld voor kabels en voor converters/adapters dus sta niet gek te kijken van dat soort prijzen.

Bijdrager
    Erica

Hallo dyn,

Je hebt gelijk, het moet een parallelle kabel zijn, 36pin.

Ben vanmiddag bij Vobis geweest en die bestelt er eentje voor me. Als die niet werkt mag ik hem terugbrengen, geweldige service. De prijs is 29,95, dat is niet goedkoop, maar er zit nog wel voor 40,00 euro toner in mijn oude printer, die intussen overcompleet is.
    Ook volgens Vobis moet de driver van HP geen problemen opleveren.

Bedankt voor de diverse reacties !

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.