15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Minihaus

JVC GY-HM 100 laten werken in Final Cut Express

Dringend hulp gevraagd!

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van de JVC GY-HM 100. Een schitterende camera en door insiders de “Applecam” genoemd.
    Ik maak de montages met Final Cut Express, laatste versie 4.01. Aangezien deze nieuwe camera de files opstaat in MOV-formaat, die alleen gelezen kunnen worden door Final Cut Pro heb ik een probleem. Ben ik nu aangewezen op Final Cut Pro. Extra investering.
    Volgens diverse forums op Internet zou Express ook aan de praat te krijgen zijn door het downloaden van de extra codecs die nodig zijn.
    Maar welke codecs en waar haal ik ze vandaan en moeten ze geinstalleerd worden in Quick Time of Final Cut Express.

Alle hulp tot het oplossen van dit probleem is zeer welkom.

Will

Bijdrager
    dannycoolen

Hoi

Even snel googlen levert mij dit op

http://www.fceconverter.com/mov-to-final-cut-express/

Houd er alleen rekening mee dat hoe meer je converteert hoe meer verlies van kwaliteit je hebt

groeten danny

Bijdrager
    Pieterr

Hm. Die JVC GY-HM 100 gebruikt een eigen MPEG2 encoder.:sad:
    http://pro.jvc.com/pro/hm100/content.jsp?model_id=MDL101845&attributeId=2&feature_id=02

Voor Final Cut Pro is er inderdaad een JVC ProHD Log and Transfer Plugin (Version 1.0.3) beschikbaar. Ik begrijp uit de documentatie dat als je die downloadt, je ook een QuickTime 7 plugin (MPEG2 decoder) installeert. Dat betekent dat je in QuickTime Pro 7 zo’n MPEG2 bestand om kunt zetten naar een formaat dat door Final Cut Express ingelezen kan worden.

Ik kan de plugin niet zelf downloaden omdat ik geen geregistreerde JVC gebruiker ben. Je zult dit dus even zelf moeten proberen.

Drawing from its experience in developing rack mount encoders used by major television stations, JVC developed a proprietary codec capable of providing highly efficient compression up to 35 megabits per second, a bitrate that can support full 1920 x 1080 encoding. This is significantly higher than the data rates used in other hand held camcorders and results in recorded images of exceptional quality. MPEG2 long GOP is the most widely accepted broadcast standard compression supported by all popular editing systems and broadcast servers.

Bijdrager
    Minihaus

Pieterr

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag. Als ik het goed begrijp moet ik dan ook de
    Quick Time Pro 7 kopen, want die heb ik niet. Ik heb de Log en Transfer Plugin gedownload, mnaar hij werkt nog steeds niet.

Ik heb maandag ook een afspraak bij de winkel waar de JVC is aangeschaft.

Bijdrager
    Pieterr

Kun je al wel een MPEG2 bestand uit de JVC afspelen in QuickTime Player 7?

Let op: gebruik hiervoor versie 7, en niet versie X van QuickTime Player!
    http://www.apple.com/nl/quicktime/download/

(QuickTime Pro 7 kost €30. )

Bijdrager
    Minihaus

Volgens de specs van de JVC is het video format MPEG-2 Long GOP
    Dan kunnen ze we afgespeeld worden, denk ik. Ik weet echter niet wat Long GOP betekent.

Bijdrager
    hobbes2210

Long GOP staat voor lange groep van plaatjes. Long group of Pictures.

“Long-GOP MPEG2 is an “inter-frame” compression, which means that data for multiple frames is packaged together. In the case of 1080i HDV, the GOP (Group-Of-Pictures) is 15 frames long. This makes it difficult to view or edit individual frames because you may need information stored in nearby frames to complete the picture”

Dit wil zeggen dat MPEG zijn beelden comprimeert en dit voor 15 frames achter elkaar doet, dan pas komt er weer een volledig frame met informatie.
    Frame accurate editing is dan lastig en de editing software zal hier rekening mee moeten houden (door eigen plugins of zoiets)

Veel succes

Bijdrager
    Minihaus

Pieterr

Ik weet niet of de bestanden afgespeeld kunnen worden in Quick Time, want dat is de X versie.
    Als ik dan de 7 versie download en wil installeren kan dat niet omdat ik al de X versie heb.
    Moet dan de x versie verwijderd worden, daarna de 7 versie installeren, want die heb ik nodig om daarna de Quick Time Pro 7 te kopen en te installeren.
    Dan is het nog te vraag of de MOV bestanden van de JVC gelezen kunnen worden door Final Cut Express.
    Aan de andere kant, als je niks probeert, kom je ook nergens.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt QuickTime 7 installeren én gebruiken parallel naast QuickTime X.
    Gewoon QT7 downloaden en installeren dus.

Een trucje is om eerst een .MIDI bestand te downloaden en op je Desktop te zetten, en dan daarop klikken om het af te spelen. Dan zal OS X vanzelf QuickTime 7 gaan downloaden.

Daarna test je of je de JVC bestanden kunt afspelen met QuickTime 7.

Bijdrager
    Minihaus

Pieterr

QT 7 geinstalleerd, maar bestandjes afspelen lukt niet. Ik krijg een zwart scherm.
    Heb zelfs de pro versie aangeschaft van QT 7, zonder resultaat. Tevens perian 1.1.2 gedownload op advies van JVC professional. Werkt nog steeds niet in Final Cut Express. Iets om moedeloos van te worden.

De JVC is een schitterende camera maar misschien had ik wat meer onderzoek moeten doen.
    Of besluiten tot de aanschaf van Final Cut Pro.

Bijdrager
    Pieterr

@Minihaus: Je hebt een PB.

Bijdrager
    verhagen

Hoi Minihaus,

Zelfde uitdaging hier. Mij lukte het m.b.v. de tip van Danny.

Door gebruik te maken van http://www.fceconverter.com/ Naar mijn idee niet een erg mooie tool, maar het werkt wel!

Zowel een conversie van een MP4 als een MOV bestand gedaan naar DV (Digital Video) (gemaakt met een JVC GY-HM100E). Deze bestanden kon ik vervolgens importeren in iMovie.

Bedankt voor jullie tips!

Bijdrager
    Pieterr

Een andere oplossing die werkt (getest met een filmpje van de TS) is om de QuickTime plugin aan te schaffen van CalibratedSoftware.

http://www.calibratedsoftware.com/QEXEssentials.asp

Calibrated{Q} EX-Essentials
    Use XDCAM EX MP4 files with FCE, iMovie, and QT Player

Calibrated{Q} EX-Essentials is a QuickTime component that enables you easily import and use XDCAM EX MP4 files in Final Cut Express 4, iMovie 11 & 09, and QuickTime Player 7.6.

Supported Applications and File Formats
    Calibrated{Q} EX-Essentials can be used in iMovie 11 and 09, Final Cut Express 4.0.1, and QuickTime Player 7.6 with the below file formats:

– Sony XDCAM EX1 and EX3 MP4 files
    JVCProHD HM 700/HM100 MP4 & MOV files
    – XDCAM EX MP4 files exported from FCP using Sony XDCAM Transfer
    – XDCAM EX MOV files created with Sony XDCAM Transfer

Bijdrager
    verhagen

Dank je voor deze tip! IDD werkt goed, en intregreerd mooi (QuickTime, iMovie, FCE).

Het mooie is dat je zo meteen vanuit iMovie kan importeren.

Bijdrager
    Minihaus

Jullie zijn kanjers!

Het gevoel van een miskoop van de JVC GY-HM100 is weg.
    Bedankt voor alle Tools en Tips om de camera aan de praat te krijgen in Final Cut Express.

Nogmaals heel erg bedankt!!!!!!!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.