30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Max_G

Justitie roept Nederlanders op hun webcam af te plakken

“Wie de webcam van zijn computer niet gebruikt, kan het ding maar beter afplakken. Hackers en cybercriminelen kunnen vrij eenvoudig toegang krijgen tot iemands webcam en microfoon.”

Dat zegt landelijk officier van justitie voor Cybercrime, Lodewijk van Zwieten, tegen de NOS.

Bron.

Bijdrager
    RamonV

Hebben wij geen last van, de Mac webcam’s zijn voor zo ver ik weet alleen te gebruiken door zelf toestemming te geven, hacken van deze camera’s kan alleen in (voor de hackers) hele positieve situaties.

Bijdrager
    Frank Visser

@RamonV

Had er laatst iets over gelezen, bij de mac alleen mogelijk als ze directe toegang hebben. Ofterwijl ze moeten hem kunnen aanraken en software opzetten.

Bijdrager
    RamonV
    Frank op 15 januari 2014

@RamonV

Had er laatst iets over gelezen, bij de mac alleen mogelijk als ze directe toegang hebben. Ofterwijl ze moeten hem kunnen aanraken en software opzetten.

Heb waarschijnlijk hetzelfde stuk gelezen. Een van de voordelen van het gebruiken van Mac OS of Linux.

Geblokkeerd
    Bento
    RamonV op 15 januari 2014

Hebben wij geen last van, de Mac webcam’s zijn voor zo ver ik weet alleen te gebruiken door zelf toestemming te geven, hacken van deze camera’s kan alleen in (voor de hackers) hele positieve situaties.

Droom lekker verder….

Bijdrager
    nicj56

Helaas, bento heeft gelijk, want dit is een grootschalig lek, dat je zo kan oplossen met ducktape of iets anders op de lens te plakken. want het controle lampje gaat niet aan, ze kunnen tevens ook de microfoon aan doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

En ik de mensen die dit al deden (mijn opa) maar voor gek verklaren.. Gelukkig heb ik geen webcam:P

Bijdrager
    nicj56

Ik wel zowel in me school-notebook als in me MacBook Air, dus dit is jammer, maar al zien ze me, het doet me niks…..

Bijdrager
    SunKeeper
    Frank op 15 januari 2014

@RamonV

Klopt, de firmware opnieuw op de cameramodule plaatsen. Fysieke toegang nodig.

Belangrijker nog is dat dit alleen nog werkt (is zo uitgetest) op MacBooks van 2008 of ouder. Bij nieuwere is de cameramodule anders en lukt het niet om het lampje uit te laten en de camera aan. Waarschijnlijk is die module hardwarematig anders opgebouwd, omdat die kleiner en dunner moet zijn.

Bijdrager
    RamonV
    nicj56 op 15 januari 2014

Helaas, bento heeft gelijk, want dit is een grootschalig lek, dat je zo kan oplossen met ducktape of iets anders op de lens te plakken. want het controle lampje gaat niet aan, ze kunnen tevens ook de microfoon aan doen.

Heb je hier een bron voor?

Bijdrager
    nicj56

Het is een feit, dat het voor Mac’s ook er is…. Misschien had je google even moeten raadplegen: http://qooqle.nl/?q=moeten+mac+gebruikers+ook+de+webcam+afplakken

Bijdrager
    SunKeeper

Haha, de eerste twee resultaten spreken jezelf meteen tegen!:lol:

En het artikel op nu.nl vermeld het ook duidelijk:

http://www.nu.nl/tech/3657854/software-kan-macbook-webcam-activeren-zonder-notificatielampje.html

Bijdrager
    nicj56

MAarja, het is wel mogelijk lees het laatste maar.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, het is niet mogelijk. (op modellen na 2008)

Dat iets aannemelijk is betekent zeker niet dat al zo is. Het is ook aannemelijk dat er vanavond een meteoor op Nederland valt.

Bijdrager
    nicj56

Heb je dit dan al gelezen: http://www.nujij.nl/tech-gadgets/software-kan-macbook-webcam-activeren-zonder.26352763.lynkx

Dit geeft aan dit het wel mogelijk maar niet bij welke modellen……… Mac is niet altijd even safe, maar wel safer als Windows.

Bijdrager
    SunKeeper

Ga dan gerust aan de gang met je taperoller. Ik houd je niet tegen, het is je eigen Mac.;)

Bijdrager
    nicj56

Ik ga niks afplakken ben wel gek… De topic starter zal dat wel doen:P ik geef alleen aan dat mogelijkheid er is. Mits de beveiliging foutief ingesteld word, dan is het niet mogelijk.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is een feit, dat het voor Mac’s ook er is…. Misschien had je google even moeten raadplegen: http://qooqle.nl/?q=moeten+mac+gebruikers+ook+de+webcam+afplakken

Jij bent ook al van de generatie die denkt met wat googlen, en scannen van wat stukjes tekst uit god-wie-weet-wat-voor-bronnen, alle feiten boven tafel heeft?! Ga zo door, jij komt er wel…(n)

Bijdrager
    jf

Mits de beveiliging foutief ingesteld word, dan is het niet mogelijk.

Wat bedoel je hier nu eigenlijk te zeggen?

Bijdrager
    1984

26 webcams in Brabant waarvan het niet de bedoeling is dat je meekijkt

Altijd al nieuwsgierig wat er in de slaapkamer van de buren gebeurt? Of wat er zich naast je op zolder afspeelt? Een Amerikaans wegblog heeft duizenden webcams verzameld die gewoon openbaar te bekijken zijn. Openbare camera’s zijn er zat, maar deze zijn allemaal privé en de eigenaar weet vast niet dat wij allemaal lekker mee kunnen kijken Klik

Bijdrager
    Beech

Klik eens op Flash Player in Voorkeuren.

Bijdrager
    KarelWillem

IP-camera’s. Ik geloof niet dat de webcam in mijn Mac daar standaard toe behoord.

Ik mis sowieso even een beetje de link met de camera/microfoon in mijn Mac en het nut dat een ‘crimineel’ er van zou hebben deze te willen gebruiken.

Bijdrager
    Beech

Een paar links:
    Indicatie-Led uit: https://jscholarship.library.jhu.edu/handle/1774.2/36569

Research shows how MacBook Webcams can spy on their users without warning: http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2013/12/18/research-shows-how-macbook-webcams-can-spy-on-their-users-without-warning/

FBI’s search for ‘Mo,’ suspect in bomb threats, highlights use of malware for surveillance: http://www.washingtonpost.com/business/technology/2013/12/06/352ba174-5397-11e3-9e2c-e1d01116fd98_story_2.html

It’s a question that a great many people are asking, and for a good reason: can people control my iSight camera remotely? It’s a scary answer:

Yes.

Bijdrager
    Bianco

daar moet toch een hele simpele oplossing voor zijn. Niet een Aan-Uit knop, maar het lampje dusdanig verbinden met de Camera, dat indien er stroom naar de camera gaat, het lampje onlosmakelijk ook stroom krijgt en gaat branden. Simpel gezegd: een serieschakeling. Problem solved, je ziet altijd dat je cam aanstaat. Bijkomend voordeel: Als je lampje kapot is, doet de webcam het ook niet, en andersom.

Bijdrager
    Beech

Maar dan kan de CIA niet ongemerkt kijken8-)

Bijdrager
    SunKeeper
    Bianco op 16 januari 2014

het lampje dusdanig verbinden met de Camera, dat indien er stroom naar de camera gaat, het lampje onlosmakelijk ook stroom krijgt en gaat branden.

Volgens mij werkt het ook zo in de nieuwere MacBooks dan 2008.
    Ik heb namelijk nergens overtuigend bewijs gevonden dat het op de nieuwere MacBooks gelukt is het onafhankelijk van elkaar te bedienen.
    Als je zoekt moet je je wel een weg banen tussendoor al die paniekzaaiers, mensen met aluhoedjes op, mensen met tien aluhoedjes op, mensen die hun hele huis van aluminiumfolie hebben gemaakt enzo…

Bijdrager
    Obi

Dit is niet echt nieuw, ‘hacken’ van webcams, wat relatief nieuw is dat men de koppeling tussen
    indicator lamp en het ingeschakeld zijn van de camera kan manipuleren.
    Er zijn speciale google zoek termen die lijsten van webcams genereren die niet beveiligt zijn en
    bv met een web interface te bedienen zijn. Voor dit heb je niet eens hack ‘skills’ nodig,
    vertrouw erop dat veel mensen van (later aangeschafte) webcams nooit de inloggegevens verandert hebben.

Een voorbeeld van zo’n zoekterm is:

” intitle:”Live View / – AXIS” | inurl:view/view.shtml^ ”

Er zijn er veel meer, bv die camera’s laten zien van een specifiek merk/type.

http://watchthiscam.com/blog/2011/08/19/how-to-find-random-webcams-using-inurl-to-find-the/

Bijdrager
    Lutjemac

Ik heb een losse isight kamera, ongeveer een half jaar geleden in de Apple store gekocht.8-) Deze heeft een afsluitbare lens en die moet je echt open draaien, dan start Face time pas op.

Bijdrager
    Haike

Ik kan me goed voorstellen dat ze vanuit apple zelf met een update komen om dit probleem te neutraliseren, als er nu al sprake van is. Kunnen ze namelijk goede sier mee maken..

Bijdrager
    Rickje
    Lutjemac op 16 januari 2014

Ik heb een losse isight kamera, ongeveer een half jaar geleden in de Apple store gekocht.8-) Deze heeft een afsluitbare lens en die moet je echt open draaien, dan start Face time pas op.

Hoe dan? Die iSight camera’s werden bij mijn weten nu alweer zo’n 8(?) jaar niet meer verkocht!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.