30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Is de iPad niet meer dan een gadget?

Zelf heb ik de iPad nog niet kunnen uitproberen, maar ik hoor nu veel mensen die dat wel hebben kunnen doen, zeggen dat de iPad een gadget is voor mensen die niet meer weten wat te doen met hun centjes. Ze beweren dat de iPad, hoewel handig en leuk in het gebruik, te weinig functioneel is, te beperkt in kunnen en daarom niet kan tippen aan de iPhone en zeker niet aan de MacBook (wat uiteraard een echte computer is). Iemand stelde zelfs: “Weggegooid geld. Koop dan liever de iPhone. Kan je nog mee bellen. Of de MacBook. Heb je alles van de iPad plus de kracht van een computer.” Ik stap morgen of zo ook bij de dealer binnen maar ondertussen ben ik wel bevooroordeeld, hoewel ik er absoluut eentje wilde bestellen.

Bijdrager
    Lexis

Oke, en wat is je punt? Wij moeten onze mening geven of jij de iPad nou wel of niet moet kopen, of wij moeten ‘m aanprijzen?

Één opmerking uit je verhaal is sowieso onzin, ik citeer:

Iemand stelde zelfs: “Weggegooid geld. Koop dan liever de iPhone. Kan je nog mee bellen.

Is iemand nou serieus verontwaardigd dat hij niet kan bellen met de iPad? Kom op zeg; ga je in een hoekje zitten schamen.

Je hoort mensen dan zeggen: “Ja, maar er kan toch een simkaart in?”
    Ja hehe, maar, doos, het is een data-abonnement (weliswaar mét telefonnummer), want als je een dongel in je computer stopt kan je toch ook niet bellen, wat feitelijk hetzelfde is? (ja Skype, haha…:thumbsdown: )

Toshiba verkocht ook laptops waar simkaarten in kunnen. Ik heb die krengen ooit verkocht, maar ik heb nog nooit iemand horen vragen waarom je er niet mee kunt bellen als er toch een simkaart in kan.

Bijdrager
    Xcode

Dus je vraagt ons eigenlijk om jou er weer van te overtuigen om een iPad te kopen? Of wil je argumenten hebben om de aankoop van een iPad te verantwoorden tegenover vrienden, familie en kennissen?

In ieder geval… mijn ouders hebben sinds begin mei een iPad in huis. En ik zie dat hij een duidelijke plek heeft verworven. De iPad wordt vooral gebruikt om even bepaalde zaken snel op te zoeken en soms om er even lekker op te internetten. Voor het zwaardere werk heb je natuurlijk een Mac in huis. Volgens mij was dat ook de bedoeling van Apple. Weer geslaagd dus.

En als jij de iPad niet iets voor je vindt… koop ‘m dan ook niet. Ik weet wel dat sommige mensen met Apple producten rondlopen omdat ze daarmee cool denken te zijn, dan ben je opzich best wel een sneu figuur… maar ook dat is een doelgroep van Apple dus als je denkt dat je een iPad nodig hebt om daarmee je imago een boost te geven… ga je gang. Ik gebruik zelf al jarenlang producten van Apple omdat ze prettig en intuïtief werken en daarnaast ook nog eens erg mooi zijn, maar ik heb geen iPad en ik hoef er de komende jaren ook geen al zie ik er wél het nut van in

Voor het geval je er benieuwd naar bent: dit bericht is op een iPad getypt.

Bijdrager
    Panda

Ik zie de iPad meer als een perfecte carpc, en ga er dan ook zeker een halen om hem in mijn auto in te bouwen.

Bijdrager
    Yaris
    Geedee op 01 augustus 2010

”Of de MacBook. Heb je alles van de iPad plus de kracht van een computer.”

De vergelijking tussen iPad en MacBook is hier al meermaals gemaakt. Nog eens even resumeren:

Voordelen iPad:
    – Goedkoper
    – Handzamer
    – Langere batterijduur
    – iWork goedkoper
    – Apps
    – Mogelijkheid om gebruik te maken van 3G netwerk
    – Kan continu aanstaan dus geen opstartwachttijd

Voordelen Macbook:
    – Multitasking (op iPad mogelijk vanaf OS 4.0. Beschikbaar voor iPad: herfst 2010.)
    – Meer mogelijkheden qua software (videobewerking; fotobewerking)
    – “Echte” computer
    – Kan als enige computer dienen (hoeft niet te syncen met iTunes)
    – Je kunt ook Apps installeren die niet in de iTunes store staan
    – USB aansluitingen voor randappartuur (memorysticks, printers, externe webcams, etc)

Aan jou dus de keuze.

Bijdrager
    Yaris

”Of de MacBook. Heb je alles van de iPad plus de kracht van een computer.”

De vergelijking tussen iPad en MacBook is hier al meermaals gemaakt. Nog eens even resumeren:

Voordelen iPad:
    – Goedkoper
    – Handzamer
    – Langere batterijduur
    – iWork goedkoper
    – Apps
    – Mogelijkheid om gebruik te maken van 3G netwerk
    – Kan continu aanstaan dus geen opstartwachttijd

Voordelen MacBook:
    – Multitasking (op iPad mogelijk vanaf OS 4.0. Beschikbaar voor iPad: herfst 2010.)
    – Meer mogelijkheden qua software (videobewerking; fotobewerking)
    – “Echte” computer
    – Kan als enige computer dienen (hoeft niet te syncen met iTunes)
    – Je kunt ook Apps installeren die niet in de iTunes Store staan
    – USB aansluitingen voor randapparatuur (memorysticks, printers, externe webcams, etc)

Aan jou dus de keuze.

Bijdrager
    computer space
    Lexis op 01 augustus 2010

Is iemand nou serieus verontwaardigd dat hij niet kan bellen met de iPad? Kom op zeg; ga je in een hoekje zitten schamen.

Dan ben je terecht verontwaardigd. Alle hardware is aanwezig. Als Apple wil, voegen ze bellen zo toe bij de volgende OS update. Het is gewoon een mobiele computer, net als de iPhone, en IMO bedienen ze volstrekt dezelfde markt. Alleen de maat is anders.

Bijdrager
    Macosxachist

Met TruePhone kan ik anders prima bellen op mijn iPad.:)

Bijdrager
    Yaris

”Weggegooid geld. Koop dan liever de iPhone. Kan je nog mee bellen.”

Of je koopt de iPad + een mobieltje van € 29,99. Kun je ook bellen.

Bijdrager
    Lexis

@Computer Space

Het is geen telefoon, het is een iPad. Dat er geen telefoon functionaliteit op zit heeft met de marketing te maken, je moet het product namelijk wel in het goede gebied neerzetten en dat heeft Apple met de iPad zeker gedaan.

Moderator
    Pete.Z

Ik kan slechts voor mezelf spreken, maar zoals hij nu is, is de iPad inderdaad een mooie gadget, en niks meer.
    Ik kan er niks mee, of zelfs minder, dan met mijn iPhone, en als echte computer is hij onbruikbaar, want geen usb en dergelijke.

Nogmaals, ik spreek namens mezelf, er zullen best anderen zijn die hem wel nuttig kunnen inzetten.

Bijdrager
    Xcode
    computer op 01 augustus 2010
    Lexis op 01 augustus 2010

Dan ben je terecht verontwaardigd. Alle hardware is aanwezig. Als Apple wil, voegen ze bellen zo toe bij de volgende OS update. Het is gewoon een mobiele computer, net als de iPhone, en IMO bedienen ze volstrekt dezelfde markt. Alleen de maat is anders.

Hoe wil jij dan bellen in een lawaaiige omgeving? Met een iPad aan je oor? Je hebt gelijk, de maat is anders… en dat is nou juist ook de reden waarom je er niet mee kunt bellen.

Maargoed, er zijn natuurlijk wel allerlei manieren te bedenken om er mee te kunnen bellen. Zoiets heeft tijd nodig om te ontwikkelen.

Bijdrager
    plonserd

Ik en m’n vriendin gaan beiden een iPad kopen, en we zeggen elke dag tegen elkaar..’waarom hebben we het eigelijk nodig?’:D

Nu is zij zelfstandig illustratrice, en haar werk meenemen naar een klant op de iPad verkoopt natuurlijk beter, en ik als muzikant heb ook al een paar apps gevonden waarmee ik goedkoper af ben dan met de hardwareversies van die app, maar buiten dat…?

Het is een hebbeding, we hebben allebei een Macbook Pro, we hebben hier nog een Macbook en een Powerbook liggen ook, maar de iPad is gewoon..wauw:D

Bijdrager
    computer space

Ik bel overigens heel veel met mijn iPad. Welliswaar de 21ste eeuw manier, maar bellen is het zeker.

Inactief
    Anoniem

Beetje onnodige vraag vind je niet?? Ik bedoel: hoe moet je anders barbequeen als het van de zomer weer is regent..??

Bijdrager
    Dr. Maddox

Alle electronica die we gebruiken voor een comfortabel leven is een luxe. De iPad valt hier ook onder. Ik kan me herinneren dat bij de introductie van het digitale gsm netwerk, iedereen van mening was dat je een patser gadget zou hebben wanneer je met een gsm op zak liep. Tegenwoordig hebben zelfs kinderen van 8 jaar oud een gsm op zak. Of de iPad achtige apparaten ooit onmisbaar zullen worden betwijfel ik. Ik weet wel zeker dat dit soort gadgets juist geschikt zijn voor de minder fanatieke computergebruikers. Geen gedoe en snel bij je bestanden kunnen. Communicatie en informatie is de nieuwe markt met veel publiek. De iPad is ontworpen voor een gedeelte hiervan. Mensen die gaan voor gemak en mensen die gaan voor luxe. Wanneer je hier niet onder valt zal het een overbodig apparaat lijken.

Ik wil hem zelf gaan gebruiken als presentatie middel voor mijn werk. Geen overbodige afleiding en een soort van multifunctioneel foto frame met soepele bediening. Voor de rest heb ik hem bij de hand voor als ik op de bank snel even wat wil opzoeken. Een luxe verhaal dus waar ik best wel wat centen voor over heb.

Bijdrager
    Yaris

De iPad is gemaakt om media te consumeren: internetten, foto’s en films bekijken, muziek beluisteren, spelletjes spelen en boeken lezen. Daarvoor heb je geen computer nodig met alles erop en eraan.

Als je bovenstaande dingen echter wil creëren of bewerken heb je wel een computer nodig.

Bijdrager
    Yaris

De iPad is gemaakt om media te consumeren: internetten, foto’s en films bekijken, muziek beluisteren, spelletjes spelen en boeken lezen. Daarvoor heb je geen computer nodig met alles erop en eraan.

Als je bovenstaande dingen echter wil creëren of bewerken heb je wel een computer nodig.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik denk dat veel mensen op hun computer niet veel meer doen dan mailen, surfen en wat multimedia bekijken/luisteren. Je kan samen met iWorks en vele andere Apps genoeg bewerkingen loslaten op je media. Dit alles is al veel meer dan de meeste mensen nodig hebben denk ik dan. Neemt niet weg dat de iPad voor mij, nooit een vervanger van de computer zal zijn.

Bijdrager
    Verwijder

ik zie steeds verhaaltjes als: mijn vader/moeder/ouders/opa/oma van in de 60/70/80 kan niet met een computer overweg, een iPad is zo intuitief dat het wel lukt, hij/zij kan nu mailen.

Bijdrager

Mijn iPad was de ideale vervanger voor mijn MacBook.
    Ik heb nieuwe iMac gekocht begin dit jaar, waardoor mijn MacBook niet langer mijn hoofdcomputer was.
    Ik gebruikte hem alleen voor beneden of op school als ik een presentatie moest geven.
    Maar na 2 jaar was hij (vond ik zelf) een beetje sloom worden en eigenlijk een beetje afgeschreven, er zat nog een Gamma video kaart in en eigenlijk was het snelheids verschil zo erg merkbaar dat ik het tijd vond voor een nieuwe. Alleen 1150 euro uitgeven aan een computer waarmee ik alleen op internet zou gaan en af en toe skype/msn/mail. Vond ik dat bedrag niet waard.
    Ik heb 5 minuten met de iPad gespeeld en was overtuigd. Terwijl ik in het begin ook zoiets had van wat moet je er mee? Nu zou ik niet meer zonder kunnen en is mijn MacBook inmiddels verkocht.

Bijdrager
    gipsman

De iPad is toch een e-reader?
    Valt dat mee?

Moderator
    unSOUND

Natuurlijk is de iPad een gadget. Net als de iPod, de USB stick, de digitale camera, de GSM en zoveel andere zaken dat ooit waren. En nu ? Nu zijn ze gemeengoed, en kunnen we ons geen leven meer voorstellen zonder.

En dat je iets niet broodnodig hebt betekend nog niet dat je er geen plezier aan kunt beleven. Dus zelfs al zou hij niet ooit gemeengoed worden, dan nog kun je er lol mee hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uit de Wikipedia:

A gadget is a small technological object (such as a device or an appliance) that has a particular function, but is often thought of as a novelty. Gadgets are invariably considered to be more unusually or cleverly designed than normal technological objects at the time of their invention. Gadgets are sometimes also referred to as gizmos.

Beetje kort door de bocht he? (Als je het meent)
    De iPad zou je een gadget kunnen noemen zei het niet dat hij nu niet direct “small” is.
    De iPod is een logische ontwikkeling van de Walkman dus kan het geen gadget zijn.
    De USB stick is een logische vervanger van de portable drive
    En de digitale camera is al helemaal geen gadget want anders zou de digitale audio cd dat ook zijn ten opzichte van de oude analoge vinyl LP. (Niemand heeft beide ooit een gadget genoemd hoor, het zijn gewoon digitale versies van iets wat al bestond)
    De GSM is eigenlijk gewoon een portable telefoon en dus slechts een variant c.q. opvolger van de gewone telefoon die ook nooit als een gadget werd gezien. (Hee! Daar gebeurt een ongeluk, even met mijn gadget 112 bellen!)

Mogelijk met uitzondering van de iPad (die iets doet wat je ook met andere apparaten kan doen) zijn dit geen van alle gadgets omdat ze een specifieke functie verrichten die zijn nut heeft bewezen en omdat ze voort zijn gekomen uit reeds bestaande uitvindingen.

Stel je voor zeg dat je aan een beroepsfotograaf vraagt: “mag ik je gizmo van €4000 even zien?”

Moderator
    unSOUND

Dat iets ergens een opvolger van is vind ik nog geen reden om het geen gadget te kunnen noemen. De iPod is weliswaar de opvolger van de walkman, maar ook dat is in feite een gadget… Zelfde geld voor de andere voorbeelden…

Voor de fotograaf is een camera geen gadget, aangezien hij hem ook echt nodig heeft. Dat is dus het kantelpunt in mijn ogen, het verschil tussen “nodig hebben” en “willen hebben”. Maar dan scheer je gadgets en luxe-objecten wellicht te veel over één kam…

Bijdrager
    bartvd

wij hebben hier ook al enkele maanden een ipad. (naast 2 macbooks, imac, emac en nog een windows computer)
    Door het gezin veel gebruikt. Ik internet erop, dochter doet spelletjes, vriendin ook spelletjes en boeken lezen.
    Ik heb geen iphone ,maar het grote scherm maakt dat ik de ipad zeker anders vindt dan de iphone.
    Als ik alleen huis tuin en keuken dingen zou doen op een laptop dan zou ik alleen zon ding kopen. naast een vaste computer. Nu heb ik nog een macbook ernaast voor bijv muziek.

Voor ons is het dus een leuk product. Zeker niet nodig, maar erg mooi en handig. Wel een gadget, maar een goed gebruikte.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 02 augustus 2010

Dat iets ergens een opvolger van is vind ik nog geen reden om het geen gadget te kunnen noemen. De iPod is weliswaar de opvolger van de walkman, maar ook dat is in feite een gadget… Zelfde geld voor de andere voorbeelden…
    Voor de fotograaf is een camera geen gadget, aangezien hij hem ook echt nodig heeft. Dat is dus het kantelpunt in mijn ogen, het verschil tussen “nodig hebben” en “willen hebben”. Maar dan scheer je gadgets en luxe-objecten wellicht te veel over één kam…

Aangezien volgens de definitie uit de wiki een gadget heel vaak een “novelty” of te wel een nieuwigheid is, kan de (logische) opvolger van iets dat al gemeengoed was (geworden) geen gadget meer zijn. De walkmen, LP, huistelefoon, de “analoge” camera werden resp. iPod, CD, GSM en de digitale camera. Dat zijn dus geen “novelties” want ze vervullen in weze de zelfde functie als de voorgangers. Zelfs een USB stick is geen gadget als je hem bekijkt als drager van een belangrijke back-up voor een locatie buitenshuis. Dan wordt hij net zo belangrijk (dus heb je hem nodig) als een TM backup. En je noemt TM toch ook geen gadget?

Moderator
    unSOUND

Zoals ik in mijn vorige post al zei noem ik eigenlijk alles wat luxe is al snel een gadget. Zelf mijn Mac Pro valt daar feitelijk onder…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

[off-topic] Dan ben ik wel benieuwd tot welke categorie je vrouw/vriendin behoord…..:wink::grin:

Moderator
    unSOUND

Feitelijk weet je het antwoord al…. Uiteindelijk is een relatie immers ook gewoon een luxe… :yum:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.