30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    TpieD

Jullie mening gevraagd ..

hallo,
    ik moet donderdag een laptop kopen .. nu kan ik niet goed kiezen tussen een pc of een mac. Eerst en vooral vind ik mac vrij duur voor zijn spec’s (ik kan max. de ibook van 933mhz kopen) en heb ik eigenlijk wel een floppy driver nodig (voor school) en dat niet alleen, ik heb nog een printer (x6150 lexmark) die niet in het lijstje staat van printers waarop een mac werkt. Maar aan de andere kant lijkt me mac me zeeeer intressant om mee te werken, je krijgt er al een soort office programma bij en ’t ziet er ook niet slecht uit. Ik kan echt niet kiezen..
    nochtans zegt elke logica me toch voor een pc laptop te gaan

wat zouden jullie doen ?

Bijdrager
    Jesper

Als je hem voor school wilt gebruiken kun je misschien het beste maar voor een windows gaan. Een aantal jaren geleden toen ik voor het eerst kennis maakte met de mac, was het een hele klote zooi om alles te doen wat ook op een windows op school kon. Inmiddels is dit al wel weer aangenamer geworden met OS X en office voor mac. Dus ik weet het ook niet echt.

Bijdrager
    KarelWillem

Oei… je mening vragen op een Mac forum. :D

Wat zou ons antwoord zijn denk je? Ga gauw een PC kopen!

Grapje! :wink:

Heb je echt dagelijks en ‘on the road’ een floppydrive nodig, dan ben je bij Apple gauw uitgewinkeld. Die worden al jaren niet meer geleverd. Moet je slechts een enkele keer (bijvoorbeeld) thuis een floppy inlezen, dan is een externe floppydrive van een paar tientjes een prima oplossing. De floppydrives hebben geen externe voeding nodig. Dus een enkele keer meenemen in je tas is ook geen probleem.

Denk ook eens aan het mailen van bestanden. Verstuur van uit school je bestanden gewoon naar je mailadres, zodat je de boel thuis krijgt, zonder dat je een floppydrive nodig hebt. Zo doen ‘wij’ het ook.

Staar je verder niet blind op de specificaties.
    Een 933 Mhz iBook gaat richting een 2 Mhz pentium bijvoorbeeld.

En dan is er nog Mac OS X! Een werelds besturingssysteem dat uiterst stabiel is en elke Windowsversie overstijgt. Dan nog even over de meegeleverde software: Safari, Mail, iChat, FontBook, Adresboek, AppleWorks (leest ook Word!) en iLife (iMovie, iPhoto, iCal, ITunes, iDVD, Garageband) zijn op zich al vele honderden euro’s aan Windows-software waard.

Kijk ook eens op:
    http://www.tweedehandsmac.nl (leuke tweedehands iBooks en Powerbooks)
    http://www.machouse.nl (vaak mooie demo-modellen)
    http://www.macfreak.nl (een collega Macintosh-site)

Succes met je beslissing.

Bijdrager
    roelboekel.nl

ECHT altijd voor de mac gaan!

Er staat een leuk verhaal onder artikelen over een jongen die in England zit met zijn ibook, dan weet je eigelijk al genoeg.

Maar echt, ik werk altijd met een usb stick, werkt echt veel beter dan een floppy en veel groter qua geheugen. Ik heb nu een G5 voor mijn grafische werk, maar me geld is nu op anders had ik zeker nog een ibookje gekocht. Word ect is allemaal geen probleem.

Roel

Moderator
    Lucas Raggers

De vraag moet niet gaan over floppy of geen floppy, maar over Mac of Windows. Kleine ‘probleemjes’ als floppydrive en printer vallen in het niet bij het verschil tussen Mac en Windows. Bovendien zijn de genoemde probleempjes probleemloos op te lossen, zoals KarelWillem al zegt.

Kortom, neem die iBook. Een fantastische machine. Je zult jezelf gelukkig prijzen dat je deze keuze gemaakt hebt en je zult jezelf voor je kop slaan dat je deze thread hebt durven starten.

Bijdrager
    martijnvandijk

…en nooit last van virussen, en nooit last van crashes en altijd last van nieuwsgierige en geinteresseerde mensen die vinden dat je zo’n mooie computer hebt…

ik zou niet weten wat ik zonder mijn mac zou moeten

Bijdrager
    ajschol

Het hangt er maar net vanaf of je van je studie bepaalde software MOET draaien. Zo moest ik voor mijn studie werken met MS access, software die niet voor de mac beschikbaar is.

Maar goed, ik studeer nu niet meer, mijn vrouw nog wel. Toegegeven: ik moest haar wel even “overtuigen” van het nut van apple, maar ze was als totale computer-leek binnen 1 dag gewend aan mac, en nu wil ze niet meer anders. Toeval wil dat voor haar vakgebied (theologie) de beste academische software alleen voor de mac bestaat… dat wisten we toen zelfs nog niet eens.. Wij hebben ook een iBook, en menig student geeft haar jaloerse blikken, wanneer ze met ons iBookje in de bibliotheek niet achter slome studenten-pc’s zit, maar gewoon 4 uur (!!!) zonder stopkontact kan werken op haar mac.

Ik zou zeker kiezen voor de mac. In aanschaf betaal je iets meer, maar dat betaalt zich terug in:
    1. minder stress van virussen, hackers, etc
    2. geen crashes
    3. een heerlijke interface die simpelweg prettig werkt
    4. mooi design
    5. langere levensduur
    6. meer en betere software die je bij windows erbij moet kopen

… deze argumenten bij elkaar opgeteld blijkt dat Apple 30% goedkoper is dan een gemiddelde PC…

Als “floppy” werkelijk je enige bezwaar is, zou ik zeker voor de mac gaan, en hiervoor een externe floppy kopen, of een USB-flash-disk, o.i.d. Het enige argument wat nog enigszins hout snijdt wanneer het gaat om de keuze mac-PC is de vraag of je veel en vooral veel nieuwe spellen wilt spelen op je computer. (en dan nog zou ik zeggen: koop een Playstation…;-) )
    Misschien moet je een nieuw printertje kopen, maar voor 50-60 eurootjes heb je al een simpel USB-printertje.

1 waarschuwing: het mac is als een virus, als je ‘m eenmaal hebt, kom (en wil) je er niet meer vanaf!

maar ik herhaal wat de persoon mij gezegd heeft toen ik 6 maanden geleden voor de keus stond: “je krijgt er geen spijt van”

Bijdrager
    MacBeer

Als jij op school speciale software draait die niet voor een Mac te krijgen is dan ben je min of meer gedwongen voor een pc te gaan.
    Echter, is die software wel te krijgen op voor op de Mac dan zie ik geen reden om géén Mac te kopen.

* Ze zijn duur, oke, maar daarvoor koop je een topmachine. Apple is een absoluut A merk die alleen maar onderdelen gebruikt van A kwaliteit.

* Het besturingssysteem OSX is zeer geavanceerd. Het gebruiksgemak van de Macintosh als slagroom op het krachtige UNIX. Een betere combinatie is er niet.
    Als een app crasht (wat niet vaak gebeurt) zullen de andere open applicaties hier geen hinder van ondervinden. Systeemcrashes komen zeer zelden voor.

* De Mac DOET het gewoon!!! Voorbeeldje: ik sluit mijn Wacom aan op een pc met XP erop. Enthousiast zegt XP mij dat hij nieuwe hardware heeft gevonden….. “Ja.. nou en??? Wil je nu een koekje ofzo?!” zeg ik dan altijd.
    Een Mac doet wat hij moet doen en valt je niet lastig. Camera aansluiten? Inpluggen en digitaliseren gewoon. Geen gedonder met drivers maar gewoon aansluiten en werken.

* Apple maakt niet alleen puike hardware, maar zeer geavanceerde software. kortgeleden mochten PeeCee gebruikers al genieten van iTunes. Bijna iedere PC gebruiker heeft deze app nu. Jouw Mac zal standaard boordevol zitten met zeer fijne software.
    Software die bij PC’s geleverd wordt is vak grote rotzooi. Op een Mac is dat heel anders.

* Virussen!!!!
    Het is al eens gezegd, maar een Mac is absoluut ongevoelig voor pc-virussen. Wanneer je vrienden hun firewall tweaken zodat niks er meer doorkomt en om de vijf minuten hun harde schijf scannen sodemieter jij die onzin gewoon in je prullenbakje. Je vrienden zullen niet weten wat ze zien!

* Macs zijn een lust voor het oog.

Nuff said 8)

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”TpieD”

hallo,
    ik moet donderdag een laptop kopen .. nu kan ik niet goed kiezen tussen een pc of een mac. Eerst en vooral vind ik mac vrij duur voor zijn spec’s (ik kan max. de ibook van 933mhz kopen
    wat zouden jullie doen ?

Ik heb zelf ooit een top of the line Dell laptop gekocht voor mijn werk (moest MS Access draaien) en als je ziet wat een ellende ik ermee gehad heb om alles werkend te krijgen (en te houden) met netwerkkaarten, ISDN adapters, softwareversies die niet compatibel waren met de Windowsversie, het was verschrikkelijk en het heeft alleen maar tijd, ergernis en geld gekost.

Dus ik zou zeggen: ga voor de iBook. Het is een fantastisch apparaat. Hij is niet duur, zeker niet als je bekijkt wat je ermee kan en hoe goed de software is die je erbij krijgt. Hiermee kan je alles doen wat je zoal op een computer zou willen doen. Veel meer heb je niet nodig.

En floppies zijn echt 10 jaar terug in de tijd, ook voor PC’s. Maar zoals door anderen al gezegd, daar kom je wel uit, en veel hoeft dat niet te kosten.

Bijdrager
    ajschol

nog 1 P.S.-je:

je kan ook veel software voor MaxOSX met studentenlicentie kopen!! dit is niet alleen voor windows.

Zo koop je het volledige MS Office voor een bedrag rond de 10 Euro’s. Ook Endnote, een citationmanager, en onmisbaar bij een wetenschappelijke studie, is daar te krijgen en werkt prima. Ook andere software: SPSS, Filemaker (database) is daar voor ’n prikkie te bestellen.

kijk op http://www.surfspot.nl voor meer informatie.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    Fokker3

Hoe overtuigd Macgebruiker ik ook ben (bij mij thuis staan er nu 4: een G4 voor mezelf, een powerbook voor mijn on-the-road – geluidsopnamen – werk, een iBook voor mijn echtgenote en een iMac voor de kinderen), kijk inderdaad goed wat de school/opleiding verlangt. Voor het middelbaar onderwijs bijv wordt veel softwae meegeleverd met de boeken (overhoor-software en zo), en dat is echt alleen maar voor windows! OK, je kan dat meestal wel draaien onder Virtual PC, maar als dat het belangrijkste is, is een “echte” windows machine toch in elk geval sneller, en denk ik handiger.

Bijdrager
    TpieD

dank u om al te antwoorden, maar ik heb nog een paar vragen ..
    ik heb namelijk schrik dat ik binnen 2 jaar al met een verouderde pc zit (terwijl hij toch liefst tot het eind van men studies zal doorgaan: nog 4jaar als ik dan al niet blijf zitten:p ). Hoe kan ik dat printer probleem oplossen (is er een kans dat hij toch werkt met mac ook al vind ik er geen mac driver van online ?) ik heb ook nog een andere printer maar die heeft een paralelle poort nodig en nou ja een ibook heeft enkel usb :cry: . Ook gaan we thuis draadloos telenet hebben, waar ook met mac niet direct een oplossing voor zie.
    Hoe super mac er ook uitziet, blijf ik toch veel problemen zien :?

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    hansenonline
    ”TpieD”

Ook gaan we thuis draadloos telenet hebben, waar ook met mac niet direct een oplossing voor zie.
    Hoe super mac er ook uitziet, blijf ik toch veel problemen zien :?

hoezo draadloze problemen, airport!
    airport is compatible met de andere wifi netwerken.
    ik werk nu al een half jaar met een airport via een adslmodem te internetten en te netwerken met andere computers thuis.
    daan.

Bijdrager
    pako

Het is een kwestie van smaak: kick je op een Apple omdat je ze mooi vind? Dan is het duidelijk. Vervolgens inventariseren of je alle benodigde software kunt krijgen en draaien op je Mac. Vergeet ook niet alle meegeleverde software van Apple: iLife, stuk voor stuk software waar menig -duurbetaald- windowspakket een puntje aan kan zuigen.

Floppies vergeten: mail/usb-stick/cd-r’s/iDisk of vergelijkbaar: genoeg andere mogelijkheden.

Wat kost een goedkoop inktjetprintertje tegenwoordig? Dan neem je die er toch bij?

Ik werk al jaren met Mac dus verder ben ik alleen maar zeer subjectief: doen!

Wellicht nog wel een paar maand afwachten en niet direct kopen want ‘er hangen updates van de iBook en Powerbookmodellen in de lucht’.

Bijdrager
    MacBeer

Mac’s gaan in principe langer mee dan pc’s.
    Ik zit hier nu op een Quicksilver 733 Mhz en die doet het nog prima! Dat terwijl deze machine minstens 4 jaar oud is.
    je zal je verbazen hoeveel ontwerpers en drukkerijen nog werken op G3 machines. Die zijn al heel wat jaartjes oud.
    Maar ze doen het goed, weliswaar niet zo snel als de nieuwste modellen, maar de werken. En denk niet dat drukkers en ontwerpers giering zijn. nee hoor. Ze zijn zeer veeleisend. Maar ‘if it aint broke, don’t fix it’.

Printers zijn niet duur, je hebt er al voor 100 euro’s.
    Vertel me eens welk merk printer je hebt. het Mac OS zit boordevol drivers voor de meest uiteenlopende printers. Je moet wel een heel oud model hebben willen we de printer niet aan de praat krijgen. Maar hiervoor hebben we meer gegevens nodig. Merk, type, etc.

Apple heeft Airport voor draadloos internetten. Maar hiervan heb ik geen verstand. Er zijn hier genoeg mensen die dat wel hebben.
    Ook hier zijn oplossingen voor.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    moodjoo
    ”TpieD”

Ook gaan we thuis draadloos telenet hebben, waar ook met mac niet direct een oplossing voor zie.

Ik heb zelf draadloos internet van Telenet. Installeren, configureren: het gaat allemaal vloeiend en heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
    Wifi heet bij Apple Airport, misschien daarmee dat je geen oplossing zag.

Bijdrager
    TpieD
    ”MacBjorn”

Mac’s gaan in principe langer mee dan pc’s.
    Printers zijn niet duur, je hebt er al voor 100 euro’s.
    Vertel me eens welk merk printer je hebt. het Mac OS zit boordevol drivers voor de meest uiteenlopende printers. Je moet wel een heel oud model hebben willen we de printer niet aan de praat krijgen. Maar hiervoor hebben we meer gegevens nodig. Merk, type, etc.
    .

Een vrij recente (max 2 maand oud)
    ’t is een lexmark x6150. Dat is zo’n vanlles ineen (printer, scanner, kopieerapparaat, fax..) . Voor deze bestaat geen driver maar wel voor ‘ongeveer’ hetzelfde model.. x5150 (maar of dat de gok waard is) :?

Bijdrager
    Marc

Hier op de site van telenet, zie tot in detail toe hoe je draadloos kan gaan op mac…..
    http://www.telenet.be/klantendienst/internet/hardware/netwerkinstellingen/airportinleiding.php

Bijdrager
    MacBeer

Volgens deze is je printer compatible met Mac OS9 en OSX :D

Kijk ook eens op de officiele Lexmark site, daar moet je zeker meer kunnen vinden.

Nu al je vragen zijn beantwoord (de mac kan alles moeiteloos aan, maar dat wist ik al :) ) is er geen excuus meer om langer te wachten.

Welkom bij de wondere wereld van Apple Macintosh. Vanaf nu heeft u een computer die naar u lacht en blue screens of death behoren vanaf nu tot het verleden.

[edit]
    Lexmark Nederland heeft een compatibiliteitspagina die niet bereikbaar is. Bij de beschrijving van jouw printer staat geen info over Mac OSX, alleen Windows.
    Echter, een printer van 2 maanden oud zal toch zeker wel moeten draaien op Mac. Anders is dit een slechte zaak van Lexmark.
    [/edit]

Bijdrager
    appie3600

Natuurlijk is die Mac veeeel beter, en inplaats van een floppy kun je natuurlijk een handige usb-stick (ofzo) nemen.

Maar ja, ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar als ze je om de oren gaan gooien met vage (dosserige) simulatie programma’s ofzo. Dan gaan die NIET draaien op je iBook. Tuurlijk bestaan er dingen als Virtual Windows, maar daarvoor moet je wel heeeel veeeel tijd hebben :?

Gaat het gewoon om het maken van verslagen en werkstukken, ga dan lekker voor de Mac, daarna wil je nooit meer anders.

Bijdrager
    moodjoo
    ”MacBjorn”

Volgens deze is je printer compatible met Mac OS9 en OSX :D

[edit]
    Lexmark Nederland heeft een compatibiliteitspagina die niet bereikbaar is. Bij de beschrijving van jouw printer staat geen info over Mac OSX, alleen Windows.
    Echter, een printer van 2 maanden oud zal toch zeker wel moeten draaien op Mac. Anders is dit een slechte zaak van Lexmark.
    [/edit]

Ik vrees dat er toch geen driver bestaat voor OS X. Heb eens bij Lexmark zelf gekeken, bij Gimp-Print en gegoogled. Het is allemaal Windows only. :?

Bijdrager
    Laiste

*snapt echt niet hoe iemand meer problemen aan een Apple kan ontdekken dan aan een pc* Dat lijkt me simpelweg niet mogelijk… pc is toch een soort van synoniem voor probleem?:lol:

Bij de weg: andere applegebruikers staan over het algemeen te trappelen om nieuwe applegebruikers met van alles en nog wat te helpen, als je uberhaupt al tegen problemen aanloopt dan!

Bijdrager
    TpieD

dank je allemaal voor jullie intressante (en to the point) meningen en hulp !!
    voor zij die geintreseerd zijn: ik zit nog in het 6de middelbaar (laatste jaar voor verder studeren) maar ik heb een pak eindwerken te maken enzo. binnen enkele maanden (tenzij ik blijf hangen) zou ik beginnen aan handelswetenschappen (een economsiche richting) tot zover ik nu weet heb ik gewoon een excell substituut nodig en ik ga gewoon men linux programma blijven gebruiken: openoffice:)

pj

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”TpieD”

tot zover ik nu weet heb ik gewoon een excell substituut nodig en ik ga gewoon men linux programma blijven gebruiken: openoffice:)

pj

Of koop gewoon Microsoft Office met studentenkorting, dan heb je de echte Xcell, heb je ook nooit problemen met uitwisseling van bestanden.

En wel donderdag die iBook kopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bijdrager
    barbar25

Je koopt gewoon die ibook en haalt openoffice voor macos X op. Want die bestaat ook, net als een heleboel andere linux/unix programma’s die al geport zijn.

Bijdrager
    bommels

Onder linux ben ik dol op OpenOffice, maar voor de Mac wacht ik met smart op de volledig in cocoa/carbon geintegreerde versie… tot die tijd is het behelpen. Een onnodig groot programma, traag en het ziet er niet uit doordat er alleen eigen fonts gebruikt worden.

Als je voor weinig geld een M$ Office licentie kan kopen zou ik dat zeker doen. Zeker wat powerpoint betreft is dit veel beter dan openoffice of appleworks… vooralsnog.

succes met je keuze, groeten Bart

Bijdrager
    TpieD

voila !! ik heb vandaag een besteld en betaald ! (komt volgende week toe)..
    het betreft een ibook 933mhz en een airport kaart en tas voor 1300 € (speciale actie voor studenten). ..

iets zegt me dat ik er geen spijt van ga hebben.. enkel die printer lijkt me nog vrij “uuuuuuuu” maar daar zal wel nog een oplossing voor komen.
    Het enige wat ik nog zou kunne gaan missen is msn (want amsn voelt zoo fout aan.. :P de linux versie allesinds toch)

bedankt allemaal voor de tips al !

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.