6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    McNecker

Jpg probleem bij drukken?

Hallo,

Als ik in Indesign een bestand maak en mijn afbeelding plaats ik in JPG formaat (wel 300 DPI, CMYK). Geeft dit dan een probleem bij de drukker? Ik dacht van niet, maar heb nu horen zeggen van wel.

En beelden die in RGB staan, worden die in de pdf niet automatisch omgezet naar CMYK?

En als je een document maakt dat bij de drukker in zwart-wit gedrukt wordt. Moet je dan al je beelden omzetten van CMYK naar grijswaarden of is dit niet nodig?

Misschien domme vragen, maar ik zou het appreciëren moest mij iemand hierover duidelijk kunnen scheppen, zodat ik het voor eens en altijd weet :)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Oost

Je kunt een drukbestand beter als PDF of EPS opslaan:)

Bijdrager
    MouseMighty

Bericht aangepast aan sociale wenselijkheden op dit forum,
    door moderator Night

@ Oost: Je reactie is niet echt realistisch en erg minimaal. Je kunt beter kijken op dit STICKYY.

Bijdrager
    Jeordy

Ja, het is verstandiger om een pdf aan te leveren met CMYK afbeeldingen. Ook de drukker moet deze omzetten, kost meer tijd en dus geld.

Wanneer je een pdf maakt, waarbij je kleur aanlevert, maar grijswaarden gedrukt moet hebben, loop je het risico op overdruk en slechte uitsparingen. Dus ook hier is het voor iedereen het makkelijkst als je het origineel aanlevert zoals je het gedrukt wil hebben.

1. Ten eerste wil je altijd zien hoe je drukwerk eruit komt te zien. Ga je dan in RGB te werk of in kleur waar je grijswaarden wil, zie je dus niet wat je uiteindelijk op papier krijgt. Je hebt namelijk bij omzetten van RGB naar CMYK altijd kleurverlies, aangezien het CMYK kleurbereik uiterst beperkt is. Krijg je dan de druk, dan kan dit uitermate tegenvallen.

Werk dus altijd in de kleurruimte van de te drukken werken, je ziet namelijk op beeld al je eindresultaat.

2. Voor drukkers is het ook fijn werken wanneer ze zelf geen werk hebben aan een PDF. Dus geen foto’s omzetten of van kleur naar zwart-wit vertalen. Je levert aan zodat de drukker eigenlijk gelijk de plaat kan klaarmaken.

Je kan in Indesign volgens mij wel aangeven dat de PDF-uitvoer altijd in CMYK moet. Maar ook dan zie je pas het eindresultaat als de PDF al staat… Je maakt het voor jezelf en de drukker makkelijker om in de juiste kleurruimte te werken.

Succes.

Bijdrager
    MouseMighty

De eerste zin was niet voor de TS maar de reactie van Oost! Hoe goed bedoeld ook misschien maar het slaat nergens op. Het onkundig beantwoorden van vragen (waardoor er behoorlijke schade kan onstaan) schijnt hier dus schering en inslag te zijn. Ik vind het nogal link.

Over link gesproken: waar een hoop mensen hier te kort in schieten. Zoek eerst gewoon op de gebruikelijke plaatsen dat Sticky staat daar al meer dan twee jaar samengesteld door echt vaklui (na terugkeer van jaar of twee snap ik geloof ik nu ook waarom die bekende namen zijn verdwenen :? ). Heel veel vragen worden daarin al beantwoord. Dat sticky is daar neergezet destijds omdat steeds dezelfde vragen iedere keer werden gesteld.

Ik zal de goede pillen klaarleggen ok? :lol:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik draai al jaren complete full-colour magazines (en niet de minste) die volledig bestaan uit afbeeldingen in (cmyk) jpeg.

Gebruik alstjeblieft wel gewoon de kleurprofielen die nodig zijn.

Voor 4-kleuren drukwerk dus gewoon alles in cmyk aanleveren. Dat scheelt je een boel problemen.

Voor de veiligheid houd je die regel ook aan bij het drukken in zwart-wit. Aanleveren in grayscale dus.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.