7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    HeadbangMachine

jpg bestanden gebruiken in Indesign?

Wat is jullie ervaring met jpg bestanden plaatsen in indesign? Als ze 300 dpi zijn en cmyk, is dan de drukwerk kwaliteit hetzelfde dan wanneer je er tiffs van had gemaakt?

(voordeel van jpg bestanden gebruiken is voor ons dat we veel jpgs aangeleverd krijgen van onze fotograaf, plus dat de bestanden kleiner zijn).

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Hoe groter de compressie van de JPG, hoe slechter de kwaliteit.

Je zult het niet merken als de compressie laag gehouden wordt.

Kwaliteitsverlies in vergelijk met een Tiff is er altijd, ’t is alleen dat je er in de praktijk niks van ziet.

En JPG is een eindformaat, meerdere keren over elkaar als JPG bewaren leidt geheid tot verlies…

Moderator
    unSOUND

Ik zelf gebrui ook geregeld jpg’s in InDesign, en het werkt gewoon keurig, zolang er zo min mogelijk compressie wordt gebruikt.

Wel heb ik meerdere malen een jpg gehad die InDesign niet geplaatst kreeg, zelfs als ik hem in Photoshop opende en opnieuw opsloeg, bleef het probleem. Wat dan werkte was opslaan als Photoshop PDF met jpg inhoud ( i.p.v. Zip ), en dan gewoon voor standje 12 kiezen, dan heb je (vrijwel) geen compressie, en zit je toch aardig onder de bestandsgrootte van bijvoorbeeld een .psd of een .tiff

Bijdrager
    KarelWillem

Geen enkel probleem. Ik gebruik bergen jpegs in InDesign.
    Maar stuur dit rommeltje niet zo naar een drukker, want die zullen je dat niet in dank afnemen.

Blijft het allemaal intern en wordt het gebruikt voor eigen afdrukken, dan is er geen enkel probleem.

Bijdrager
    chm

Indien de files niet verder bewerkt worden door jouw (kleur correcties, of andere aanpassingen), dan zou ik de jpg niet omzetten naar tiff (daar win je niks mee). Als je aanpassingen moet doen dan is dit wel zeker aante raden!

Nu mag je ook niet vergeten dat als je een indesign montage als pdf moet aanleveren aan je drukker, dat je zeker niet nog eens jpg compressie in je beelden gaat steken bij je pdf, doe dan geen compressie. 8)

Bijdrager
    Deskman

Ik verwerk 90% van mijn beeld als JPG. Je moet wel een hoge kwaliteit aanhouden, maar technisch is er niks mis mee zolang de resolutie maar hoog genoeg is.

De drukker heeft er ook geen problemen mee, maar meestal lever ik aan in PDF-format waar niemand meer iets mis aan kan doen.

Bijdrager
    WOZ
    ”Deskman”

Ik verwerk 90% van mijn beeld als JPG. Je moet wel een hoge kwaliteit aanhouden, maar technisch is er niks mis mee zolang de resolutie maar hoog genoeg is.

De drukker heeft er ook geen problemen mee, maar meestal lever ik aan in PDF-format waar niemand meer iets mis aan kan doen.

Kijk, zo maak je het het iedereen gemakkelijk.:lol: Je kunt zelfs RGB beelden plaatsen en in InDesign bij het exporten of printen naar postscript (voor distiller) de opdracht geven het profiel van Adobe 1998 RGB naar ISCcmyk-coated geven. (Klein nadeel, aangezien de beelden altijd minder ‘mooi’ worden in cmyk, hebben sommige beelden extra aandacht nodig. Als je ID de omzetting laat doen kom je daar vaak pas laat achter). Maar het kan wel…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.