2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    wdrink

.jpeg foto’s in iPhoto ’08 korrelig

Sommige van mijn foto’s gemaakt in Canada (dus op altitude) vertonen korreligheden in de blauwe lucht. Maar anderen weer niet. Ik kan even geen voorbeeld posten maar het is duidelijk zichtbaar als je met een kleine hoek naar het scherm kijkt. Het gekke is dat ik dus gelijkwaardige RAW files heb die dit niet vertonen, ik denk dus dat het iets is met de compressie naar .jpg. Is dit een instelling in iPhoto ’08? Ik wil mijn foto’s uitprinten via een album van iPhoto en ben bang dat die korreligheden daar naar voren zullen komen, is dit terecht? Ik heb namelijk niet van alle foto’s een RAW equivalent.

Bijdrager
    arri

dat valt wel mee vermoed ik.
    de ‘artifacts’ die je ziet als je onder-een-hoek kijkt naar je scherm, zie je waarschijnlijk niet terug op de prints.

als je onder-een-hoek kijkt, klopt er niets meer van het beoogde contrast van je scherm (soms zelfs bijna inverted)

die jpeg-compressie heb je wel goed gezien, maar als je ze niet ziet wanneer je recht van voren kijkt, zullen ze (vrijwel) onzichtbaar zijn op prints.
    maar zoals je zelf concludeert: ze zijn er wel.

dat is precies waarom profs het liefst met raw werken.
    bij sommige bewerkingen (in bv. photoshop) kunnen dergelijke artifacts het beeld behoorlijk verpesten..

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.