4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    verwijderd-profiel

Joomla + VirtueMart vs. Magento vs. Prestashop

Hallo,

Ik heb nog nooit met een kant-en-klare CMS gewerkt, maar moet dat nu wel doen.

Ik ga het gebruiken om een webshop te bouwen, maar weet niet welke hiervoor het beste geschikt is.

Zo moet de hoofdpagina er ongeveer uit gaan zien.

– Bovenin een menubalk met een aantal dingen, maar dus niets wat met producten of productcategorieen te maken heeft.
    – Daaronder een balk met een aantal merken.
    – Daaronder een balk met een aantal platformen/apparaten.
    – Daaronder een balk met een aantal categorieën.

Het is de bedoeling dat als er uit 1 van de balken iets is gekozen dat je op de volgende pagina dan de 2 balken ziet waar nog niets uit is gekozen + al een aantal producten die aan de eerste keuze voldoen.

Ook hier is weer verder te kiezen. Als dat gedaan is moet je op de volgende pagina waar alleen nog de balk staat waar nog niet uit gekozen is + een balk waar al een aantal producten staan die voldoen aan beide keuzes.

Als vervolgens de 3e keus is gemaakt moeten alle producten worden getoond die aan alle 3 keuzes voldoen.

Nu heb ik geen idee wat daar het beste voor is.
    – Joomla icm VirtueMart
    of
    – Magento
    of
    – Prestashop

En eventueel, welke addons / plugins?

Bijdrager
    Shmoo

Als je zelf een webshop wilt bouwen en indelen zoals jij dat wilt zonder software update frustraties in de toekomst dan kijk hier eens naar.

Home

Er is één maar…
    Als je een systeem zoekt dat je webshop gelijkt koppelt met een boekhouding(software) + een uitgebreid magazijn kan bijhouden over welk telefoonhoesje waar ligt en op elke plank van het magazijn …en-/of een systeem als een werknemer morgen misschien ziek zal zijn dan auto. het uitzendbureau belt voor een vervangende werknemer dan moet je idd. met bovenstaande software gaan werken en alle bijkomende traagheid + frustraties voor lief nemen wanneer je er 100+ producten ingooit op een server die geen 129,- p/maand kost.

Jigoshop is prachtig en gebouwd op basis van de WordPress template hierachy waardoor de standaard page templates die bij de plugin zitten eenvoudig aan te passen zijn door ze alleen maar naar je thema folder te dupliceren. Alles wat je daarna in de page templates aanpast is veilig voor toekomstige updates van de software zelf.

Een ander voordeel is dat je alles in één CMS hebt zitten, je hoeft dus niet op 2 of 3 verschillende CMS’en in te loggen alles werkt vanuit één CMS een product toevoegen of een blog post over een product schrijven gaat allemaal vanuit het zelfde systeem waardoor je bijv. met shortcodes heel eenvoudig product_id_75 kunt embedden in een blog post.

En als laatste het oog wilt ook iets! Mocht je ooit je website van de hand doen dan hoef je je niet te schamen voor de rommel en 26 verschillende UI’s in de back-end.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ziet er inderdaad mooi uit, maar de webshop wordt niet voor mezelf maar voor een klant.
    Een eis van de klant is dat het één van de 3 bovengenoemde systemen wordt, dus dit is helaas geen optie.

En als ik er dan 1 heb, waar moet ik beginnen? Ik heb nog nooit met een platform gewerkt. Kunnen ze dit standaard? Of moet ik templates / add-ons / plug-ins gebruiken of moet ik het coden?

Bijdrager
    Shmoo

Nou elk pakket heeft weer zijn eigen leercurve met voor en nadelen het is moeilijk om te zeggen wat het beste is er zijn namelijk maar weinig mensen die ze allemaal beheersen.

Meestal is het een kwestie van ze allemaal een keer proberen en dan merk je vanzelf wel of iets in je workflow past en waar je je op gaat focussen.

Ze hebben allemaal wel een core + een thema en dan nog een mogelijkheid tot plugins, extensies toevoegen alleen moet je kijken naar hoe veilig is dat thema, stel je moet een eigen webshop bouwen moet je dat het default thema aanpassen of kun je je eigen thema maken naast het default thema. Soms ga je heel actief aanpassingen maken in het default thema omdat deze het makkelijkste te vinden is in de template structuur en dan blijkt later wanneer je de software update ook je thema folders overschrijft en dus alles kwijt bent wanneer je geen back-up hebt.

Dat zijn allemaal van die dingen waar je op moet letten. Het kan soms echt spaghetti zijn om achter de werkwijze van een CMS te komen en dan ook nog eens de handigheid te van kunnen inzien is een tweede.

Ik heb voordat ik met WordPress ging werken vroeger wel eens twee of drie webshops gemaakt met Magento en Oscommerce (die laatste was in die tijd heel erg populair) Oscommerce was een drama om aanpassingen te maken in het thema omdat al het HTML met PHP gegeneerd werd waar in die zelfde tijd Magento al met een mooi blokken systeem werkte en PHP + HTML combineerde zodat je meer overzicht had.
    Het is nooit mijn ding geworden omdat het veel te robuust was, het voelde altijd al veel te professioneel aan alsof het alleen maar voor bedrijven was met 50 mensen personeel. Zo’n systeem dat gemaakt is om alles te kunnen out of the box maar eigenlijk in de knoop zit met zijn functies die je niet gebruikt. Ook was het in de tijd dat ik het gebruikte enorm traag, zodra je er 50 of 100 producten in uploaden was het een drama om pagina’s front-end te laden – seconde p/pagina was lekker vlot in hun ogen.
    Je moest al speciale hosters benaderen om een beetje snelheid te krijgen en daarom was het niet weggelegd voor eenmanszaakjes of mensen met een hobby die iets online wilde verkopen.

Prestashop heb ik zelf nooit geprobeerd omdat ik toen al overgestapt was naar WordPress maar als ik dat niet had gedaan was dat wel een serieuze kandidaat geweest. Ik hoor links en rechts van mensen dat ze er bij zweren.
    Een ding vind ik persoonlijk wel jammer en dat is dat als er al iets moois voor gemaakt wordt dat het dan altijd in een betaalde vorm is. Het heeft miss. een vrij grote groep developers die er mee werken maar ze doen ook niets Open Source zeg maar. Als je bij hun Add-ons kijkt is zo’n beetje alles premium – dit hoeft geen nadeel te zijn natuurlijk.

Joomla! zou ik sowieso bij wegblijven dat CMS deugt al niet dus alles dat je er aan toevoegt zal het niet veel beter maken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.