30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Jongens – help mijn Mac sneller opstarten!

Regel 1) lul even niet met een SSD inbouwen want dat is geen oplossing voor dit probleem dat is alleen een probleem camoufleren.

Sinds ik afgelopen weekend bij mijn moeder Dropbox op haar iMac 2011 (2.5GHz SandyB , 10GB RAM en 500GB HDD) heb geïnstalleerd en met beide ogen zag dat haar Dropbox app gewoon binnen 10 seconde online stond en klaar voor actie ben ik mij gaan afvragen waar dit probleem nu werkelijk in gaat zitten en waarom er zoveel verschillen zijn.
    Mijn computer is veel nieuwer dan zie van haar, heeft meer RAM geheugen en meer ruimte op de schijf en toch is deze niet sneller.
    – Mac mini 2014 – 2.6GHz Haswell,16GB RAM en 1TB HDD.

Waarom duurt het opstarten van Dropbox bij mij ±10 minuten terwijl er helemaal niets te syncen valt. Gewoon computer UIT –> computer AAN en dan duurt het ±10 minuten voordat Dropbox klaar is met z’n ding doen. Het gekke is dat wanneer ik mijn computer gewoon weken laat aanstaan dan is er niets aan de hand. De dienst zelf werkt natuurlijk zoals je van Dropbox mag verwachten. Kaboem vlot, je knippert twee keer met je ogen en je bestandje is groen.

Zoiets mag gewoon niet mogelijk zijn en het is ook niet zo dat ik weet ik wat voor rare software op mijn computer hebt staan.

Mijn stappenplan:

Dropbox, folder voor folder leeg en schoongemaakt. Alles netje eruit en tijdelijk elders opgeslagen. Daarna de computer herstart, even flink laten syncen. Dropbox op mijn iPhone en iPad geopend om te controleren dat deze ook echt leeg was en toen beide apps van de iOS devices verwijderd. Daarna de Mac app laten verwijderen door een speciaal appje dat ook op zoek gaat naar die cache bestandjes en allemaal dat soort kleine rommel in de Bieb. Via Transmit (FTP client) heb ik gekeken en alle ‘onzichtbare’ .Dropbox bestanden op de computer ook meteen opgeruimd zodat er ook echt niets achterblijft dat straks naar mijn oude Dropbox profiel/app kan linken.

Na herstarten heb alle menuitems die automatisch opstarten zoals 1Password, Timing, Annotate, Paste en Cinch ook afgesloten en voorkomen dat deze automatisch opstarten wanneer ik inlog. Kortom ik ben echt lekker clean met deze machine 140GB van 1TB opslag in gebruik. Bureaublad leeg, Prullenmand leeg, geen gekke software en fratsen.

Nu blijkt gewoon na een aantal keer herstarten dat het trage opstarten van Dropbox mogelijk te maken heeft met systeemprocessen. Blijkbaar gaat mijn machine echt elke keer indexeren (Spotlight) en dit duurt niet 2 minuten maar gewoon continu wanneer ik iets in Spotlight tik na opstarten. Vroeger zag je zo’n mooi zwart puntje in het vergrootglaasje in de menubalk daaraan kon je zien of deze aan het indexeren was. Apple is natuurlijk slim geweest om dat puntje te verwijderen wanneer je ruk software maakt want anders staat hun forums weer vol met problemen over continu dat puntje in beeld.

Het stop ook maar niet. Sinds ik dit geschreven heb is Spotlight aan het indexeren en blijft maar indexeren. Het maakt niet uit wat ik intik dit blijft zichtbaar en je hoort de computer zachtjes rommelen op de achtergrond alsof hij aan het graven is.

Als ik Console app open dan rammelt het gewoon van de foutmeldingen en problemen op mijn machine maar goed ik weet ook wel dat een computer niet probleem-vrij is en dat veel schoonheidsfoutjes zijn waar je niet op moet letten omdat niet elk probleem je computer laat crashen maar dit gaat gewoon nergens over. Als ik Console 30 minuten aan zou laten staan dan heb ik meer foutmeldingen dan dat er Posts op OMT staan.
    Dit soort onzin krijg ik te zien. Wat moet je er mee.

Wow, nu ik zover ben met typen is mijn computer eindelijk rustig geworden en is ook het indexeren gestopt. Toch al.

Het is allemaal zo verschrikkelijk lelijk van begin tot eind want je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken in zo’n Console app laat staan dat je begrijpt wat het allemaal betekent.

Ik wil gewoon dat mijn systeem weer fatsoenlijk functioneert voordat ik Dropbox opnieuw ga installeren en gebruiken zodat ik kijken wanneer het probleem ontstaat dat Dropbox zo traag start. Is dit meteen na installatie of pas wanneer ik andere apps erbij ga zetten die automatisch moeten starten maar dan moet wel eerst het systeem zonder als fatsoenlijk starten zodat je een goede basis hebt om op te testen.
    Ik heb namelijk het idee dat het een andere app of instelling is die voorrang krijgt op het opstarten van Dropbox. Mogelijk controleert Dropbox iets dat nog niet geladen is of wat dan ook en duurt het daarom zo langzaam. Mogelijk is het wel gewoon het indexeren van macOS dat in de weg zit.

Serieus, ik word hier helemaal lijp van en heb serieus een teringhekel aan rotzooi software. Als ik iets haat dan is het software dat niet fatsoenlijk werkt. Nog meer dan ex-vriendinnen.
    Gisteren al eens Etrecheck gedaan uit nieuwsgierigheid omdat ik ook wel wist dat het niets zou opleveren maar daar is ook niets op te zien. Geen daemons of launch agents van oudere software. Geen Adobe, geen Flash Player, geen Microsoft Office knoei, geen Spotify of wat dan ook.

Dit zijn de programma’s die op mijn computer staan, daar staat echt niets bij dat op de achtergrond ook maar iets zou moeten doen of laden. Veel van deze apps gebruik ik niet eens maar staan alleen in deze folder geïnstalleerd omdat ik wil weten wanneer er een Mac App Store update voor deze apps is. Ik gebruik ze nooit, ik open ze nooit maar ik wil wel weten wanner ze updaten en de changelog lezen op dat moment.

*alleen de Kaleidoscope app is gestolen de rest heeft gewoon met een legale licentie aangekocht omdat ze stuk voor stuk betaalbaar en kwaliteit zijn.

Is er een manier om te zorgen dat je computer niet gewoon gaat indexeren om het indexeren elke keer wanneer je opstart, zoveel bestanden verplaats ik echt niet op een dag.

Bijdrager
    Shmoo

HD komt ook gewoon door de test zonder problemen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb de computer nu eens geforceerd om de hele HD opnieuw te indexeren misschien stopt dat de computer van elke keer indexeren na een herstart.

Edit:

Half uurtje later en het herstarten en inloggen gaat al stukken beter. Dat opnieuw indexeren heeft wel flink geholpen. Zou je eigenlijk eens per kwartaal of half jaar moeten doen voordat je gaat eten en je de computer even een uurtje niet gebruikt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201716

Bijdrager
    koen

Dit had ik dus ook in twee Macs, een iMac uit 2010 en een MacBookPro uit 2011. En de SMART test gaf ook aan dat de HD in orde was. Na het installeren van een SSD ging Dropbox weer als een tierelier.

Kun je in de activiteitenweergave zien of er processen zijn die druk bezig zijn?

Bijdrager
    Shmoo

Het hoeft ook niet allemaal als een tierelier te gaan. Ik begrijp ook wel dat een HD traag is en een SSD supersnel. Snelheid boeit mij niet zoveel maar een computer opstarten en dan 10 minuten wachten en ratelen (na inloggen) voordat een app in de menubalk klaar is met laden dat gaat mij te ver. Dat zit er echt wel iets fout ergens..

Bijdrager
    feek

Je geeft aan dat je mac aan het indexen is bij opstarten.

Test eens of het opstarten sneller gaat als je jouw HD eens niet laat indexeren door Spotlight:
    Systeemvoorkeuren > Spotlight > Privacy (sleep daar je HD – meestal Macintosh HD – naar toe)

Consequentie is overigens dat als je jouw HD weer verwijdert uit deze lijst, de hele Spotlight Index opnieuw opgebouwd moet worden (neemt wel wat tijd in beslag), voordeel is dat een mogelijk corrupte index wordt verwijdert.

@shmoo kennende heeft hij een netwerk. Kan het zijn dat je meerdere netwerkschijven hebt? Zou het kunnen zijn dat de netwerkschijf nog niet gemount is, maar dat er wel soort van links naar deze netwerkschijven zijn, die Spotlight probeert te indexeren? Dat pas als die schijf gemount is, Dropbox wordt vrijgegeven? Hoe mount jij deze netwerkschijven tijdens het opstarten?

Dus probeer eens op te starten zonder dat deze netwerkschijven geactiveerd worden (verwijderen uit login-items).

Bijdrager
    computer space

Belangrijkste reden:
    Zij heeft 3,5 inch HD op 7200 toeren, jij een 2,5 inch op 5400 toeren. Mogelijk heb jij een single-platter, je moeder een dubbel platter met 4 koppen. Dat scheelt met kleine bestanden die bij het booten veel geladen worden zo een factor 5.
    Mogelijk ook een oudere versie van OSX.

Hier in huis hebben we een eMac, 1,42 Ghz PPC op 10.4 en die verslaat alle computers met booten! Inclusief alle SSD machines (ok, Surface Pro wint wel, maar die boot heel anders).12 seconde power-on naar desktop. Gewoon met 80GB IDE HD.
    Het is dus enerzijds softwarebloat, maar onderschat ook een goede 7200 toeren 3,5 inch schijf niet.

Bijdrager
    feek

@computer space er is zeker een verschil tussen de door jou beschreven 3,5″ en 2,5″ maar dat verklaart zeker niet de problemen waarmee @shmoo al weken mee zit. Als voorbeeld, mijn oude bakbeessie 2006 Macbook met een brakke 2,5″ is min of meer direct verbonden met Dropbox.

Bijdrager
    computer space

Ik denk dat ie ook een serieus huisnetwerkprobleem heeft.

Bijdrager
    Facundo

Heb je al geprobeerd om Safari te ‘cleanen’? Zoals: Caches, cookies, websitegegevens, icons, etc.? Daar lijkt in 1 van je screenshots ook een proces niet helemaal lekker te gaan. En dat kan het indexeren in de weg zitten. Vroeger was hier een menu’tje voor in Safari, maar die kan ik nu niet meer vinden. Probeer anders eens met Onyx o.i.d. Vooral caches cleanen en ‘update prebindings’ wil bij indexeerproblemen nog wel eens helpen. Gebruik Onyx (en dergelijke) overigens alleen voor specifieke troubleshooting, niet voor general maintenance! Maar dat laatste weet je zelf al wel, denk ik.
    Overigens wist ik niet dat dat dat puntje niet meer zichtbaar is bij indexatie; inderdaad al lang niet meer gezien.

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh, geen netwerk hier. Ik heb niet eens een externe HD in huis. De Time Capsule bevat wel een externe HD ingebouwd maar die gebruik ik niet en daar wordt ook geen verbinding mee gemaakt in Finder.

Meestal heb ik cache in Safari wel uitstaan, als je websites maakt doe je dat al snel omdat je de page-loads in de gaten wilt houden.

Probleem is alleen dat wanneer je de cookies gaat verwijderen je meteen waar alles verliest. Je bent dan overal weer uitgelogd en je geschiedenis is ook weg. Er zijn sites waar je instelingen moet onthouden en dat is altijd een gedoe om dat weer allemaal in te stellen.

Bijdrager
    fred44nl

– andere gebruiker, automatisch laten opstarten/inloggen, in plaats van de huidige hoofdgebruiker.
    – wat gebeurt er als Dropbox niet automatisch wordt opgestart, net na het inloggen, maar pas na 5 minuten ??

Bijdrager
    Shmoo

Spotlight indexeren. Dat is toch vooral een taak waar mijn computer erg vrolijk van blijkt te worden. Elke keer wanneer ik herstart en inlog dan ratelt de machine wat (niet hangen) maar als ik dan Spotlight open en Saf (van Safari) intik dan zie je gewoon elke keer dat indexeren balkje in Spotlight. Geen enkele app wordt op dat moment geladen, alles staat uit. Dit is alleen OSX die bezig is met opstarten.

En nee, hij maakt niet een complete nieuwe indexatie van het hele systeem maar toch is het overkill voor mijn gevoel.

Ik heb ook aardig wat dingen allemaal uitgeschakeld die Spotlight niet eens hoeft te doen want ik gebruik de Safari url-balk ook niet als Google zoekveld dat doe ik gewoon Google.nl. Ik gebruikt Spotlight vooral om apps te starten en bepaalde bestanden te vinden.

.

Bijdrager
    Shmoo

Foutmeldingen in de console app daar heeft Apple er waarschijnlijk evenveel van als dollars op de bank.

Erg fijn ook dat CoreBluetooth niets met dit systeem te maken wilt hebben. Waarschijnlijk zit hij nu tegen mijn Apple TrackPad op te scheppen over geweldige Microsoft Surface machines.
    Serieus, wat voor mensen zijn dat die begrijpen wat er in deze foutmelding staat en hoe wil je dan in godsnaam met je vrouw over je werk praten tijdens het avondeten.

Bijdrager
    Facundo

Het probleem hoeft niet persé in Spotlight zèlf te zitten; mogelijk is het dat Spotlight zich ergens verslikt in corrupte data, en die kan overal zitten. De suggesties van Fred44 kunnen hier misschien wat meer uitsluitsel over geven. Gooi er anders ook eens een combo-updater overheen; dat wil ook nog wel eens wonderen doen.

Bijdrager
    Shmoo

Zojuist getest met een nieuwe gebruiker (beheerder) en daar een test Dropbox account geïnstalleerd. Na herstarten wel een tijdje ratelen maar niets serieus vertragend. Dropbox was binnen 10 seconde online zoals bij mijn moeder ook het geval was.

Dit was wel een een vrij lege Dropbox met enkel de Dropbox installer app als bestand erin, verder niets.

In de Console vooral veel fouten bij Safari en er is ook geen Combo update voor enkel Safari. Een complete OS X Combo update vind ik een beetje gevaarlijk want nu staan mijn bestanden buiten de Dropbox op de HD dus moet ik voorzichtig zijn met het systeem.

Bijdrager
    Shmoo

Dropbox geïnstalleerd op mijn normale account, hetzelfde gedaan als bij het andere account enkel het installer bestand erin gedropt en herstart.

Tot op heden: binnen 10 seconde online.

Volgende stap is iets meer content erin en kijken of het opstarten trager wordt wanneer de Dropbox meer content bevat.

Bijdrager
    feek

Toch een behoorlijke spook op je Mini @shmoo.

Combo Update lijkt me ook een goede suggestie!

Een andere vraag. Jij gebruikt Dropbox toch behoorlijk intensief. Ik neem aan dat je geen systeembestanden op Dropbox hebt staan (Bibliotheek / Applicaties enz).

Bijdrager
    Shmoo

Ik gebruik Dropbox idd. heel intensief – vooral werkbestanden. Dus elke aanpassing die ik doe tijdens mijn werken is in of direct vanuit Dropbox.

Ik kopieer of sync geen systeembestanden of apps van macOS naar Dropbox.

Wat ik wel al jaren doe is iets dat Apple sinds macOS Sierra doet. Ik verplaats deze twee OS X systeembestanden in de root Dropbox folder en zeg dan tegen Safari, Mail en alle andere apps dat ze hun content niet moeten downloaden in de OS X Documenten en Downloads folders maar in mijn eigen gemaakte Documenten en Downloads folders die in Dropbox staan.

Ik verplaats ook geen OS X folders maar maak mijn eigen folders aan met dezelfde namen, dit doe ik bewust zo omdat Transmission (torrent) app laat ik natuurlijk gewoon alle downloads in de systeemfolder (Downloads) vallen zodat deze bewust buiten mijn Dropbox komen en ik niet 5 – 20GB aan films in mijn Dropbox krijg en het systeem gaat staan syncen voor niets.

Die twee folders is alles wat je nodig hebt – dat zijn als het goed is je belangrijkste bestanden de rest mag allemaal gestolen worden of kun je makkelijk verliezen tijdens een crash van je systeem. Daar doe ik ook geen moeite voor.

Bijdrager
    feek

Ok, in principe niet iets heel engs wat je doet..

Ben benieuwd wat er gebeurt als je je bestanden terugplaatst.

Bijdrager
    Shmoo

Ik geef het op.. Dit is gewoon kansloos. Ik heb nu 4,5GB aan content teruggezet in Dropbox en Spotlight netjes laten indexeren, daarna herstart met alleen Dropbox als autostart en dan is het gewoon weer dik een minuut opstarttijd.

Bijdrager
    fred44nl

hoeveel data heeft jouw moeder in haar Dropbox ??

edit1: ik heb ruim 6 GB in m’n lokale Dopbox folder.
    even automatisch opstarten aangezet en gereboot.
    zie weinig verschil t.o.v. zonder Dropbox opstarten.
    wat kan ik nog meer doen ??

edit2: als ik meteen na het verschijnen van het Dropbox icoontje daarop klik, dan zie ik achtereenvolgens Dropbox opstarten – indexeren – bijgewerkt.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb bij haar ongeveer 9GB overgezet uit iCloud Drive into Dropbox.

achtereenvolgens Dropbox opstarten – indexeren – bijgewerkt.

Dat had ik dus alleen wanneer Dropbox leeg was.

Bij mij verloopt de tijd als volgt: opstarten (85%) – indexeren (15%) – bijgewerkt. Het blijft echt lang hangen bij het opstartproces. Ik bedoel, zo’n groot verschil kan toch niet zitten in 54.000 RPM en 72.000 RPM schijven.

Bijdrager
    fred44nl

heb je Dropbox – Finder integratie aan of uit ??

Bijdrager
    Shmoo

Die heb ik aanstaan omdat dit juist die handige share buttons + groende vinkjes geeft. Dat is een van de onderdelen waarom Dropbox Dropbox is en geen iCloud Drive.:-|

Ik heb zojuist getest met de iPad timer op mijn bureau. Automatisch opstarten van Dropbox kost 1 minuten en 7 seconde. Terwijl als ik opgestart ben en de computer is gewoon stil en klaar met alles doen en ik start dan handmatig Dropbox op dan is de app binnen 9 seconde aanwezig en klaar voor gebruik.

Er zit dus echt iets van een vertraging in dat automatisch opstarten zodra OS X geladen wordt. En ik denk nog steeds dat het indexeren van Spotlight de oorzaak is. Elke keer wanneer je de computer opstart en inlogt gaat Spotlight indexeren. Mogelijk niet je hele schijf maar er loopt altijd iets van een indexatie mee want dat kun je zien als je opstart en dan meteen Saf (van Safari) in Spotlight tikt dan komt altijd even dat indexatie-balkje in beeld en bij mensen met een SSD die zullen dat waarschijnlijk niet eens merken maar wanneer je een HD hebt is dit heel goed waarneembaar.

Ik ga nu een Spotlight helemaal uitschakelen en kijken of dat het probleem oplost.

Bijdrager
    fred44nl

tja, ik heb een Macbook Air en heb eigenlijk nog nooit iets van Spotlight gemerkt.

edit: dat indexeren van Spotlight duurt best wel meer dan 1 minuut, maar hinderlijk is het niet.
    je kunt het ook zien in Activiteitenweergave.
    ik heb ca. 150 GB in gebruik van de 250 GB

Bijdrager
    Shmoo

Dat klopt ook.. Het is niet hinderlijk aanwezig, de computer hangt zichzelf ook niet op of wat dan ook. Het is alleen dat dat het andere processen in de weg blijkt te zitten.

Ik zou liever hebben dat de computer gewoon even wacht met indexeren totdat alle startup-items zijn opgestart en dan 2 of 3 minuten later gaat indexeren want dan zou je helemaal nergens last van hebben en kun je gewoon doorwerken.

Bijdrager
    Shmoo

Zonder Spotlight indexatie en als Spotlight helemaal uitstaat scheelt het automatisch opstarten ongeveer 15 seconde. Je komt dan op ongeveer 40 seconde uit wat niet heel erg slecht is maar de vraag is natuurlijk of dat 40 seconde blijft wanneer je meer apps gaat toevoegen aan je startup-items + content in je Dropbox gaat plaatsen.

Misschien moet ik eens overwegen om Spotlight niet meer te gebruiken maar een alternatieve dienst als Alfred te nemen. Dat zou wel in lijn liggen met het gebruik van je computer. Steeds meer native Apple software vermijden en steeds meer alternatieven zoeken voor diensten die Apple vroeger zo ontzettend goed deed out of the box.

Bijdrager
    fred44nl

in 40 sec opstarten is zeker niet slecht.
    m’n MBA doet daar ca. 25 sec. over.

Bijdrager
    Shmoo

Precies.. Dat is veel beter dan 10 minuten.:lol:

We gaan eens verder vullen en een voor een apps installeren die ook automatisch opstarten tijdens het inloggen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.