22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    brouw139

je volgende computer wordt een iPad, of misschien wel niet…

apple adverteert dat 2020 iPad voor velen wel eens een ‘normale computer’-vervanger kan worden. Ik heb fijn een 2020 12,9 inch iPad gekocht en ben redelijk onder de indruk. maar of je nu zonder ‘normale computer’ kunt, is mij nog niet helemaal duidelijk.

waar hebben jullie toch nog je computer voor nodig, wat je liever op je iPad zou doen?
    En wat hebben jullie voor alternatieven/oplossingen om dit WEL te doen?

– fotobeheer in MacOS foto’s app (metadata toevoegen/aanpassen, gezichten, trefwoorden, lokatie, datum, slimme albums etc, ik gebruik iCloud fotos’s)
    – eigen wavs importeren in de Muziek-app. Heb een hele schijf met gedigitaliseerde cassettes maar ook files in de cloud. gebruik geen iTunes Music

ik zal nog wel wat dingen tegenkomen.

wat zijn jullie ervaringen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door brouw139.
    Bijdrager
    penseel

Kopiëren en plakken dat werkt nog niet goed op de iPad.

Bijdrager
    fnk

Doe veel met de iPad maar het is geen vervanging voor een Pro machine en dat zal het ook niet worden.
    Er komt meer bij kijken om dat te kunnen, en ik zie de iPad dat voorlopig niet bereiken.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

hier een review van het Apple Magic keyboard door Marques Brownlee

Ergens rond de 5 minuten in het filmpje maakt hij de vergelijking met een laptop, en of een iPad Pro de laptop kan vervangen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan natuurlijk een heel verhaal gaan ophangen over waarom een iPad de desktop niet 100% kan vervangen maar i.p. daarvan zeg ik:

Op het moment dat een iPad een volwaardige vervanger is voor een desktop is het geen iPad meer…

Bijdrager
    brouw139

Apple doet wel een aardige stelling in die richting. vandaar de vraag.. En verder kan je natuurlijk prima volgen!

Bijdrager
    SvS

Naast lokale foto’s en bestanden beheren, dus ook grafisch opmaaksoftware. Noem een (goede) iPad app waarmee je brochure kunt opmaken. (dus geen A5 flyertje)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er wordt wel eens vergeten (of eigenlijk heel vaak) dat een iPad (en ook een laptop) ooit bedoeld was als een verlengstuk van de desktop.

Je project maak je dan op de desktop en de laptop en later dus ook de iPad konden dan worden gebruikt om ook ‘in het veld’ aan het project te kunnen werken. Dat is handig als je op locatie iets moest doen of zien (of om onderweg een deadline te halen) vanwege je project.

Dit alles echter sloeg meestal op mensen die professioneel bezig waren en daar kwam verandering in toen Apple de focus ging leggen op de niet-professionele groep waardoor we nu enkele uitgekleden applicaties hebben voor op de iPad (die dus een eigen OS heeft) waar deze groep tevreden mee is. Maar dat betekent dus niet dat je dan kan gaan beweren dat een iPad een volwaardige vervanger is voor een desktop.

Toevallig ging ik op de Apple site even naar de gegevens kijken van de iPad Pro. (duidelijk dus een misleidende benaming). Wat zie ik daar staan bij het algemene overzicht van de features? Namelijk dat deze tekst in een nogal kinderlijk lettertype stonden (een soort van handgeschreven hoofdletters). Dat lettertype wordt niet gebruikt bij b.v. de iMac. Dat is een opvallende keuze van Apple.

Bijdrager
    Bart119

In zekere zin ja. In mijn hobbywerkplaats heeft altijd al een afgeschreven computer gestaan die dienst doet als internetbrowser en voor muziek. Momenteel heeft deze plaats gemaakt voor een iPad. Maar voor vele taken – al is het maar een word document – verkies ik nog steeds een “echte” computer achter een echt bureau. Professioneel gezien ben ik ook veel bezig met kaarten, plattegronden en CAD bestanden te lezen. In dat geval is een groot scherm nog steeds geen overbodige luxe, maar op terrein of op verplaatsing kan ik de tablet ten volle waarderen.

Ik kan eigenlijk wel zeggen dat de iPad een prima laptopvervanger is, maar geen desktopvervanger. En verder ben ik ongetwijfeld een te grote nerd om afscheid te nemen van “echte” computers.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hoeft daar echt geen ‘nerd’ voor te zijn hoor. Op alle kantoren staan ook nog steeds desktops. En staan ze ergens niet dan is de CEO waarschijnlijk een ‘fanboy’.

Bijdrager
    Bart119

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 30 april 2020 om 19:51</p>
    Je hoeft daar echt geen ‘nerd’ voor te zijn hoor. Op alle kantoren staan ook nog steeds desktops. En staan ze ergens niet dan is de CEO waarschijnlijk een ‘fanboy’.

Klopt, maar in de huiskamers zie ik ze steeds meer verdwijnen ten voordele van smartphone en tablet. En ik gebruik ’s avonds nog steeds graag een computer om een beetje op sociale media en dergelijke rond te hangen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is dus precies wat ik hierboven bedoel. Doordat bij Apple de professionele doelgroep minder belangrijk is geworden nemen daardoor veel mensen een iPad omdat die voor hun voldoet en goedkoper is. Er worden ongeveer 2 maal zoveel iPads verkocht dan iMac’s.

Bijdrager
    Sama

De iPad is handig voor mails en surfen als je niet achter je bureau zit. Ik zou hem niet graag willen missen, maar hij haalt het niet bij mij iMac.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ben dezelfde mening toegedaan als Sama. Met een Mac kun je veel meer dan met een iPad.

Bijdrager
    KarelWillem

Met een iPad kun je andere dingen dan met een Mac*.

Afhankelijk van je gebruik is het één niet beter dan het ander.

Als je denkt dat een iPad een vervanger is voor een Mac (of een Mac voor een iPad) dan is je denkwijze niet oké.

*
    – Uit de vrije hand schetsen bijvoorbeeld

– Op een comfortabele manier boeken en magazines lezen

– Toffe synthesizers bedienen op plekken waar een Mac niet zo handig is

– Bladmuziek lezen tijdens optredens of repetities

– Je smarthome bedienen

– etc.

Allemaal zaken waarbij een iPad gewoon handiger is dan een Macbook of iMac.

Bijdrager
    mvdenberg

Ik moet zeggen dat ik erg nieuwsgierig ben naar de iPad pro, i.c.m. het apple toetsenbord.  Ik ben met fotobewerking, Lightroom CC, al helemaal overgestapt naar de iPad (iPad ‘gewoon’, model 2018). Omdat ik mijn gewone iPad zonder toetsenbord gebruik, merk ik dat het soms onhandig is om snel en effectief op een iPad te werken. Ik moest laatst 7 bijlagen vanuit de OneDrive app mailen via de outlook app. Via ‘splitview’ kon ik ze niet in het bericht slepen. Dus dan als ‘attachment’ toevoegen. Helaas moest dit per bestand, dus kon ik deze stap 7 x herhalen. Helaas onthield outlook de bestandslocatie niet, dus moest ik ook 7 x diep de mappenstructuur in.

Dus deze klus doe ik dan liever vanaf mijn Macbook Air, (2013). Ik merk ook dat programma’s in macOS meer opties hebben dan de iOS versies (Evernote, Teams, Lightroom CC). Zo kon ik een leerling van mij niet in Teams IOS toevoegen maar wel in Teams MacOS.

Dus voor mij is een iPad (pro) een handig apparaat, maar helaas niet voor alles. Ik denk dat ik nog meer op een iPad zou kunnen doen als ik een toetsenbord zou gebruiken.

Bijdrager
    Vandervaart

De iPad kan absoluut nooit als een vervanger worden gezien van welke computer dan ook.
    Dit geldt ook voor andere tablets.
    Wel kan een iPad in combinatie met een computer gebruikt worden.
    Ik vind het heerlijk om op de iPad te werken. Maar als ik bv. een brief typ, doe ik dat in Microsoft Word op de computer.

Bijdrager
    KarelWillem

Maar als ik bv. een brief typ, doe ik dat in Microsoft Word op de computer.

Om maar even een voorbeeld te geven waarom je ècht nog wel een computer nodig hebt.
    ;)

Dat kan natuurlijk met een aangesloten toetsenbordje (al is het één van een tientje van de Action) ook prima op de iPad.

Laten we realistisch zijn; heel veel gebruikers doen op hun Mac NIETS wat ze ook niet net zo makkelijk op een iPad zouden kunnen doen.

Beetje surfen, e-mail checken, briefje typen, belastingaangifte invullen, spelletje doen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>KarelWillem op 4 mei 2020 om 07:47</p>

Beetje surfen, e-mail checken, briefje typen, belastingaangifte invullen, spelletje doen.

Inderdaad. Ik gebruikte mijn MBP en iMac nog wel eens om wat anders te doen dan deze standaard activiteiten, maar sinds deze laatste owv corona naar zoonlief zijn kamer verhuisde, wordt er enkel nog op gesurft, een ppt/doc geopend en bewerkt.  Eveneens merkte ik dat hij vele van deze zaken op de ipad/iphone doet omdat dit ‘makkelijker/sneller’ gaat;) (smartschool stuff). Hetzelfde verhaal voor de dochter, met het andere toestel dan…

Ikzelf begin ook meer en meer de ipad te gebruiken voor de basic zaken (surfen, pdf open, ….) , maar heb (nog) geen keyboard, enkel een pen. Het meer intense tokkel-& klikwerk doe ik nu op de werk-laptop.

Bijdrager
    Vandervaart

@KarelWillem Een briefje typen kan prima op de ipad lees ik.
    Ja, dat kan. Maar het is totaal anders dan het misschien ouderwetse maar nog altijd uitmuntend werkende Microsoft Word.
    In wezen mag het dan hetzelfde lijken, ach effe een briefje typen, in werkelijkheid is het verschil zo groot als David en Goliath.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door Vandervaart.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als twee mensen, de ene met een desktop, de ander met een iPad vaak brieven zitten te typen dan weet ik wel wie na een paar jaar krom loopt…

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>Vandervaart op 5 mei 2020 om 23:28</p>
    …. In wezen mag het dan hetzelfde lijken, ach effe een briefje typen, in werkelijkheid is het verschil zo groot als David en Goliath.

Voor 99% van de bevolking is een briefje, een briefje.

Sterker nog: 99% van de Word gebruikers heeft geen idee van de vele functies van die app.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.