22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    tijn22

Je eigen top 40 in iTunes

In iTunes kan het helaas niet, maar bestaat er misschien een applescriptje zodat ik een eigen top 40 lijstje kan maken, met de liedjes die ik in de afgelopen week het meest heb beluisterd?

Bijdrager
    rorooke

je bedoelt een tekst of een html pagina?
    dan heb je iTunes publisher nodig.
    je maakt in itunes eerst een smart playlist geselecteerd op meest afgespeeld in de laastte week en beperkt de lijst tot 40 nummers.
    Dan hoef je enkel maar in itunes publisher deze lijst te selecteren en dan heb je je toplist.

Voila!

(trouwens in de laatste versie vna iTunes kan dit ook via de print – functie)

Bijdrager
    himac

volgens mij zit dat al in iTunes, maak een Smart playlist aan en selecteer dat je de meest beluisterde nummers van afgelopen maand in je smart lijst wil hebben.

klaar is kees, dan werkt het toch prima zoals je wil?

Bijdrager
    SvS

Kan dat dan niet met slimme afspeellijst ?
    Moet toch kunnen?

Bijdrager
    aToMac

Met smartplaylist lukt het idd niet, of je moet iedere week hem aanpassen…

Maar het moet idd wel met een Applescript lukken, ik zal eens kijken als ik wat tijd over heb om het te maken. Is op zich wel grappig.

Moderator
    Adriaan Mol

Een interessante vraag.
    Ik heb even zitten nadenken hoe je dat (lekker zonder AppleScript) kunt doen.

Maak een nieuwe Smart-playlist aan (alt ingedrukt houden en op het plus knopje linksonder drukken). Hier een screenshot van hoe ik het heb ingesteld:

Bijdrager
    MarcelK

Zat meer te denken aan het volgende:

http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=2229

Dit is toch precies wat je bedoelde ???

Bijdrager
    aaike

De moeilijkheid ligt erin dat je (naar ik vermoed toch) wil dat dit maar eens per week geupdate wil en dan moet het idd. met een script ofzo maar het zal wel neerkomen op de combinatie in vorige screenshot (en volgende)

Bijdrager
    Ruben

Adriaans idee is goed, maar ik zou ‘m persoonlijk zo maken:

Op die manier komt ook het meest gedraaide nummer op de eerste plaats (zoals bij een echte top 40) en niet het meest recent gedraaide nummer.

[Edit]

Pfff… was MarcelK me weer net voor.:-P Moet toch eens sneller leren typen…:-D

Bijdrager
    MarcelK

Is die ’10 vinger/blind typ cursus’ toch nog ergens goed voor geweest :P :D

Bijdrager
    rorooke

waarom staat bij jullie alles in het engels? iTunes bestaat toch perfect in het Nederlands? Of is dat not done voor die hard gebruikers?:)

Bijdrager
    hansenonline

heeft de engelse versie meer mogelijkheden of ligt dit aan het feit dat ik nog jaguar gebruik?
    ik kan bij een playlist niet selecteren dat het liedje gespeeld heeft in de weken dagen maanden, ik kan er alleen een datum invoeren.

daan.

Bijdrager
    maceddy

Leuk idee met zo’n Smart Playlist:D

Elke vrijdag refreshen;)

Bijdrager
    Zweefvliegerke
    ”hansenonline”

heeft de engelse versie meer mogelijkheden of ligt dit aan het feit dat ik nog jaguar gebruik? ik kan bij een playlist niet selecteren dat het liedje gespeeld heeft in de weken dagen maanden, ik kan er alleen een datum invoeren.

heb ook nog jaguar en ik kan wel selcteren # “dagen/weken/maanden” maar dan wel alleen maar bij ‘ligt (niet) in laatste”, check mss nog eens. bij de andere mogelijkheden moet ik ook een datum invoeren

”maceddy”

Elke vrijdag refreshen

niet als je kiest “werk direct bij” of “live update” in het engels

Bijdrager
    Ruben
    ”rorooke”

waarom staat bij jullie alles in het engels? iTunes bestaat toch perfect in het Nederlands? Of is dat not done voor die hard gebruikers?:)

Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar ik heb een aantal redenen om voor Engels te kiezen op mijn Mac, niet alleen voor iTunes.

[*:43da90fda1]Mijn Engels is beter dan mijn Nederlands.[*:43da90fda1]Nederlandse vertalingen zijn vaak lachwekkend tot ronduit stompzinnig.[*:43da90fda1]Veel software is niet in het Nederlands te krijgen en Nederlands en Engels door elkaar vind ik al helemaal niks.[*:43da90fda1]Ik lees veel op Internet over OS X en Mac in het algemeen. Als mijn hele Mac in het Nederlands is wordt het lastig Engelstalige tutorials of handleidingen te volgen.[/list:u:43da90fda1]

Moderator
      Adriaan Mol

Ik vind mijn optie toch slimmer. Wat je exact de laatste 7 dagen heb gespeeld is niet relevant want dat zit nog scherp in je geheugen en hierdoor krijg je dus een grotere kans dat je lijst blijft staan. Nu kijkt hij dus alleen naar de nummers die je vanaf vorige week hebt beluisterd. Naar mijn mening een veel objectievere top 40.

Bijdrager
      Ruben
      ”Adriaan

Nu kijkt hij dus alleen naar de nummers die je vanaf vorige week hebt beluisterd. Naar mijn mening een veel objectievere top 40.

Tja, dat misschien wel, alleen zal jouw top 40 het nummer wat het het meest recent hebt beluisterd op nummer 1 zetten en een ‘normale’ top 40 zal het nummer dat het MEEST beluisterd (gekocht) is op nummer 1 zetten.:-)

Bijdrager
      hansenonline

kijk hier voor mijn top 40.
      nu nog een manier dat dit automatisch geupdates wordt als .txt bestand en naar de server geupload wordt.

daan.

Bijdrager
      maceddy

Helemaal zou gaaf zijn als de ‘hoogste positie’, ‘positie vorige week’ en ‘aantal weken in de lijst’ er bij zou staan:D

En hoogste stijger enzo, stip superstip:P
      Ho, ik draaf een beetje door :innocent:

Bijdrager
      hansenonline

[veronica mode]de klappppeerrrrrrrrrrrr van de week!:P life of the party van prince.
      en vast op nummer eeeeeennnnnnnn push up the van de freestylers.[/veronicamode]

daan.

Bijdrager
      maceddy

Ik heb liever elke week de actuele Top 40 in mn iTunes staan:D

Nummer 1 op dit moment in Ed’s Top 40: Ana Johnson – We are.

Maar ja, alle nummers in de lijst hebben een Play Count van 1:P

Bijdrager
      tijn22
      ”Adriaan

Een interessante vraag.
      Ik heb even zitten nadenken hoe je dat (lekker zonder AppleScript) kunt doen.

Maak een nieuwe Smart-playlist aan (alt ingedrukt houden en op het plus knopje linksonder drukken). Hier een screenshot van hoe ik het heb ingesteld:

Bedankt voor alle reacties! Alleen blijft het een moeilijk probleem zie ik, Adriaan’s versie vind ik persoonlijk beter omdat hij een beter weergave geeft van de meest recent afgespeelde nummers. Ze sstaan alleen niet in de juiste volgorden. Ruben’s versie kijkt naar de meest afgespeelde nummers, en dat is het probleem, die gaan over de periode sinds ik iTunes gebruik (3 jaar ofzo?). En dan is het niet echt meer een top 40. Stel ik heb een nummer totaal 30 keer gedraaid, daarna nooit weer. En als ik hem dan vandaag ga afspelen staat dat nummer gelijk op nummer 1. En dat wil ik dus niet.

Ik ga nog even puzzelen!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.