12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Stof

Je bent gek als je nu een 17″ iMac G4 koopt!

:o Ja, dat is wel een erg uitgesproken titel, maar in feite komt het daar wel op neer:lol: . Na de laatste upgrade van de PowerMacs is het namelijk interessanter om het instapmodel PowerMac te kopen dan het topmodel iMac. Hieronder een overzichtje van de huidige specs:

iMac G4 17″ vs. PowerMac 1Ghz + 17″ Studio Display
    800 MHz vs. 1Ghz
    TFT 1440×900 vs. TFT 1280×1024
    GeForce 4MX 32MB vs. GeForce 4MX 64MB
    256MB SDRAM vs. 256MB DDR SDRAM
    80GB HD vs. 60GB HD
    100MHz systeembus vs. 133MHz systeembus
    2x Firewire 400 vs. 2x FireWire 400 + FireWire 800
    Geen Bluetooth mogelijk vs. Wel Bluetooth mogelijk
    100Mb ethernet vs. Gigabit ethernet
    Superdrive vs. Combodrive
    €2616,81 vs. 2615,62

Dus voor het zelfde bedrag krijg je betere specs en veel ruimere upgrade mogelijkheden. De pluspunten voor de iMac zijn de grotere HD (+20GB) en de Superdrive. Als je die ook op de PowerMac wilt gaat gaat die €2940,49 kosten. In mijn ogen nog steeds een acceptabel verschil als je kijkt naar de extra’s van de Powermac.

Al met al moet je met het kopen van een iMac dus zeker wachten tot de komende upgrade/prijsverlaging. En als je absoluut niet kunt wachten gewoon de PowerMac kopen.

Bijdrager
    JeePee

Helemaal mee eens, alleen heb ik mijn 17″ iMac nu 3 weken…:? Toch heb ik geen spijt, ik zat (en zit nog steeds) de afgelopen weken thuis, dus had ik mooi tijd voor mijn nieuwe beauty!:wink:

Bijdrager
    marchel

maar ja als je nou per see
    dvd`s wil branden ?

Bijdrager
    JeePee

Ook mee eens en bovendien is het wel een geweldig mooi ding!! 8)

Bijdrager
    marchel

eMAC

800 mhz g4
    265 kb l2 cache
    17″ crt scherm
    60gb hd
    dvd-r /cd-rw
    10/100 ethernet
    ?2021.81

heb je ook een hoop voor weinig

Bijdrager
    Cigarman

<edit>

Bijdrager
    marchel

moet je bij http://www.tweedehandsmac.nl zijn
    ik mag even niks meer uit geven zit al over het budget van 2004 heen
    volgens mijn boekhouder

Bijdrager
    Haddock

Tja, ik twijfel dus ook tussen een powermac en een imac 17″. Behalve de superdrive vind ik het ook nog een voordeel dat de imac een breedbeeldscherm heeft. Blijft staan dat de powermac dit moment absoluut de beste deal is.

Vandaar mijn vraag. Als (als!) morgen de nieuwe imac gepresenteerd wordt en het topmodel heeft grofweg dezelfde specs als de goedkoopste powermac… hoeveel moet dan minimaal het prijsverschil zijn met de powermac/studiodisplay 17″ combo wil de aanschaf ervan gerechtvaardigd zijn?

Ik verwacht dat het topmodel imac 17″ morgen voor ongeveer 2.350,- euro’s op de site van de apple-store zal staan. Dan zou het verschil met een powermac+17″ SD+superdrive ongeveer 535,- euro zijn…

Bijdrager
    marchel

ja das moeilijk
    ik heb een power mac
    maar ik was niet van plan om er andere kaarten of weet ik veel wat in te douwen
    het enige wat ik belanrijk vind om eventueel uit te breiden
    is het werk geheugen en hd ruimte
    nou dat kan bij allebij
    bij de imac moet je alleen een fire wire hd kopen
    maar het werk geheugen blijft het zelfde

nou heb ik me wel laaten vertellen dat een imac een uitgekleed g4 bord
    heeft en iets minder is kwa snelheid
    maar dat weet ik niet zeker

Bijdrager
    Stof

Ik ben het eens met je argument dat het breedbeeld scherm van de iMac aantrekkelijker is dan het Studio Display. Ik snap ook niet dat Apple die vorige week dinsdag niet meteen heeft vervangen door het 1440×900 scherm van de iMac en de Powerbook. (NIet dat ik je nog verder aan het twijfelen wil brengen, maar misschien wil Apple alleen even van de aanwezige voorraad Studio Displays af en wordt die dan alsnog vervangen door breedbeeld :wink: )

Dan je vraag over het gerechtvaardigde prijsverschil. Zoals ik al schreef is het huidige prijsverschil €325. Het zou kunnen dat de iMac dezelfde specs krijgt als de low-end PM, dus 1GHz, zelfde HD, bluetooth, Airport Extreme, etc. Hou er echter rekening mee dat de iMac waarschijnlijk nog geen DDR geheugen krijgt, een 100MHz systeembus houdt en ook geen FireWire800. Daarnaast heeft de iMac geen l3 cache waardoor ie in prestaties achter blijft bij de PowerMac.

Het komt dus eigenlijk hier op neer: Als de iMac qua specs werkelijk gelijk komt met de PM (dus ook DDR en systeembus) dan is de iMac al snel aantrekkelijker (bijvoorbeel bij de huidige 350 euro verschil). Vooral als je een ‘doorsnee’ consument bent die geen pro-video doet. Als de iMac achterblijft op de genoemde onderdelen dan moet het verschil toch wel 500 euro zijn.

Bijdrager
    Castor
    ”Stof”

Na de laatste upgrade van de PowerMacs is het namelijk interessanter om het instapmodel PowerMac te kopen dan het topmodel iMac.

Even afgezien van het welles-nietes verhaal*) wat denk je dat Apple als eerste als hardwareaankondiging, misschien vandaag wel?;)

*) een iMac heeft toch een heel andere doelgroep? All in one is gewoon iets anders, los van specs.

Bijdrager
    Stof
    ”Castor”

Even afgezien van het welles-nietes verhaal*) wat denk je dat Apple als eerste als hardwareaankondiging, misschien vandaag wel?;)

En dat was precies de reden om mensen te waarschuwen niet te snel tot aankoop over te gaan 8) .

P.S. Tuurlijk zijn iMac en PowerMac verschillende markten, maar als het qua prijs niet uitmaakt ga ik toch voor de PowerMac (ook al ben ik typisch een gebruiker voor de iMac markt)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.