8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Sascha

JBOD aansluiten op Time Capsule mogelijk?

Hallo iedereen,

Het is reeds jaaaaren geleden dat ik hier iets gepost heb, maar nu zit ik met iets waar ik niet direct een antwoord op vind:

Kan je een JBOD-schijvengroep (bestaande uit verschillende losse externe usb-schijven) aansluiten op een Time Capsule om zo één grote opslagdisk in je netwerk te hebben?

Ik veronderstel dat er reacties gaan komen over de betrouwbaarheid van de data en dit en dat… maar dat weet ik allemaal wel en heeft geen betrekking op mijn vraag of doel waarom ik dit wil. Verder vrees ik dat een JBOD set-up door software moet kunnen worden geactiveerd, en MacOS kan dit maar of de Time Capsule het kan……..

Ik zou het natuurlijk kunnen uitproberen omdat ik hier nog wel ergens verschillende externe usb-schijven heb rondslingeren maar vooraleer ik er het werk in steek, dacht ik bij mezelf: laat het mij eerst eens aan de ‘experts’ vragen.:-)

Groetjes,

Sascha

Moderator
    Night

Hoewel macOS zonder problemen een JBOD ondersteunt (en in schijfbeheer kun je die ook gewoon zelf aanmaken), is dat met een Time Capsule en daaraan verwant de Airport Extreme Base Station een iets ander verhaal. Een Time Capsule ondersteunt maar één aansluiting en de disk moet HFS+ zijn. Toch is daar wel een omweg voor, die (als ik je verhaal goed begrijp, helaas voor jou niet van toepassing is) echter om een stukje extra hardware vraagt. Je kan aan een TimeCapsule namelijk wel een RAID station of dock hangen, zodat je meerdere disks (in RAID of JBOD) kan combineren, zoals hier is te lezen.

De enige oplossing lijkt me dan ook om de JBOD aan je Mac zelf te hangen en daarop de TimeMachine backups te maken. Kan je de Time Capsule gebruiken om een printer centraal op  aan te sluiten 😉

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt aan een TC wel, mbv een USB-hub, Just a Bunch Of Disks hangen, maar niet in een JBOD configuratie, enkel als de losse, individuele schijven.

Bijdrager
    TheBigZ

Kan ik drie USB printers (via een hub) op mijn Time Capsule aansluiten? Ja dat kan.

Ongeveer dezelfde vraag.:-)

Bijdrager
    Sascha

<p class=”cite”>Night op 4 april 2020 om 20:42</p>
    Hoewel macOS zonder problemen een JBOD ondersteunt (en in schijfbeheer kun je die ook gewoon zelf aanmaken), is dat met een Time Capsule en daaraan verwant de Airport Extreme Base Station een iets ander verhaal. Een Time Capsule ondersteunt maar één aansluiting en de disk moet HFS+ zijn. Toch is daar wel een omweg voor, die (als ik je verhaal goed begrijp, helaas voor jou niet van toepassing is) echter om een stukje extra hardware vraagt. Je kan aan een TimeCapsule namelijk wel een RAID station of dock hangen, zodat je meerdere disks (in RAID of JBOD) kan combineren, zoals hier is te lezen.

De enige oplossing lijkt me dan ook om de JBOD aan je Mac zelf te hangen en daarop de TimeMachine backups te maken. Kan je de Time Capsule gebruiken om een printer centraal op  aan te sluiten 😉

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Tot zover had ik het ook allemaal al begrepen. Ik vreesde er inderdaad voor dat het niet zou werken..

Bijdrager
    Sascha

<p class=”cite”>GoeieDag op 4 april 2020 om 21:16</p>
    Je kunt aan een TC wel, mbv een USB-hub, Just a Bunch Of Disks hangen, maar niet in een JBOD configuratie, enkel als de losse, individuele schijven.

Dank je, zo is inderdaad reeds mijn opstelling.

Bijdrager
    Sascha

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 april 2020 om 21:33</p>
    Kan ik drie USB printers (via een hub) op mijn Time Capsule aansluiten? Ja dat kan.

Ongeveer dezelfde vraag.:-)

Ik weet niet wat ik hier mee moet, maar toch bedankt.:-)

Bijdrager
    TheBigZ

JBOP, Just a Bunch Of Printers, als je een print service wilt beginnen. Kan ook handig zijn, net zoals JBOD, Just a Bunch Of Disks.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.