27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Jello

JavaScript voor bezoekersteller?

Hallo,
    ik ben Jello en zo graag een tool aan mijn site binden.
    Een functie die werkt als de bezoeker de site bezoekt, en het resultaat mag hij wel niet zien,
    enkel ik die de het bestand log.txt open.
    Er is een probleem, mijn server ondersteunt GEEN PHP:cry: (server van Telenet) .
    Ok, laat ik het vlug even uitleggen wat ik zou willen hebben
    de bezoeker bezoekt de site en het volgende word gestart
    [code:1:8ef72861b2]
    /nieuwe regel in log.txt
    /IP bezoeker, tijd, datum (en als het kan: besturingssysteem) worden in log.txt geschreven
    /wis regels in logboek ouder dan een maand.
    /save
    [/code:1:8ef72861b2]
    het logboek moet dan bv. worden.

192.168.0.1 bezocht de site om 13u 45 op 07/08/04
    234.344.2.45 bezocht de site om 01u 01 op 06/08/04
    123.234.34.5 bezocht de site om 14u 24 op 03/08/04
    192.168.0.1 bezocht de site om 12u 12 op 29/07/04

als iemand de site 2 keer na elkaar bezoekt moet hij hij er 2 keer na elkaar inkomen,
    en, uit het voorbeeld, op 29 / 08 moet de regel van 29 / 07 worden gewist.

Kunnen jullie voor zo iets zorgen?
    (het is handig om bv. te weten dat: er nog bezoekers zijn, wnr ze juist komen, of het altijd dezelfde zijn, en dat ze foefelen met de teller door altijd te vernieuwen).

Ik hoop dat het iemand van jullie lukt,
    greet from Jello

Als je het niet helemaal weet wat het scriptje kan zijn, zeg dan wat je wel weet, hoe je bv. het noteerd qua IP adres ofzo. Zodat de anderen ermee verder kunnen doen, veel puzzelstukjes kunnen 1 groot geheel worden, hé

Bijdrager
    tennapel

Waarom gebruik je niet gewoon Nedstat of willekeurig welke andere bezoekersteller? Alterantief: http://www.unpossible.com/blogaccess.html

Bijdrager
    Jello

mmm, ik ken die tellers wel, maar
    a) ik vertrouw die resultaten niet
    b) de anderen zien da er geteld wilt
    c) die site wil dan reclame (banner , logo ofzo)

dankzij zo’n logboek zie ik op wnr ze precies waren.

Bijdrager
    Jello

mmmm, ik heb het gevoel dat er mij weinig mensen kunnen helpen.
    komaan,

het zou fantastisch zijn,
    ik weet dan of er eigenlijk nog wel bezoekers zijn, en wie …

komaan, ik doe een oproep aan alle programmeurs .

Bijdrager
    tennapel
    ”Jello”

mmm, ik ken die tellers wel, maar
    a) ik vertrouw die resultaten niet
    b) de anderen zien da er geteld wilt
    c) die site wil dan reclame (banner , logo ofzo)

dankzij zo’n logboek zie ik op wnr ze precies waren.

(a) Bij Nedstat kloppen de resultaten behoorlijk goed met de webserver logs van de server waar ik op zit.
    (b) ja, en? Stiekem tellen is minder erg?
    (c) Bij Nedstat niet, alleen een klein blauw icoontje van de teller.

Bijdrager
    Jello

c) das al teveel voor mij.
    en ge ziet bij nedstat ook nie, hoeveelkeer, welk tijdstip precies iemand is op uw site geweest …
    en zijn IP, … en of het altij de zelfde is. … snap je

Bijdrager
    XXX

je hebt in ieder geval een server nodig die server-side scripting ondersteund, met client-side script (zoals javascript) kun je geen bestanden of data naar je webserver schrijven !

en als je niet wilt dat anderen zien dat je nedstat gebruikt, kun je altijd nog de nedstat silver editie nemen, kost wel geld, maar niemand die het ziet ….. bovendien kun je het icoontje van de standaard editie verkleinen tot 1 x 1 pixel (kun je zelf via de link die erachter hangt je statistieken bekijken).

Bijdrager
    Jello
    ”XXX”

je hebt in ieder geval een server nodig die server-side scripting ondersteund, met client-side script (zoals javascript) kun je geen bestanden of data naar je webserver schrijven !

en als je niet wilt dat anderen zien dat je nedstat gebruikt, kun je altijd nog de nedstat silver editie nemen, kost wel geld, maar niemand die het ziet ….. bovendien kun je het icoontje van de standaard editie verkleinen tot 1 x 1 pixel (kun je zelf via de link die erachter hangt je statistieken bekijken).

, mmmmm, dan kan ik het vergeten,
    mmm, het ging er zo leuk uitzien, …
    Bestaat er een Javascript dat als er iemand de site bezoekt,
    zijn IP, tijdstip, datum, os naar iemand word gemaild?

Bijdrager
    Jello

Kijk, ik heb telenet.
    Telenet ondersteunt wel een soort type, dat zij vastleggen, waardoor je in een HTML bestand kan schrijven, meer info zie http://www.telenet.be/nl/klantendienst/internet/internetten/eigenwebsite/gastenboek/index.php, in het eerste document kan je een bericht invullen, dan moeten ze klikken op posten, dan komt er een pagina dat het is toegekomen en daarna komt het gastenboek.

is het nu nie mogelijk om:
    in het eerste blad, waar ze de gegevens moeten invullen, automatisch hun IP, TIJD, en datum worden ingezet, dat er dan automatisch de functie word geactiveerd (de verzendfunctie) en dan is het in orde,
    probleem, de mensen mogen het niet zien gebeuren, en, weten jullie iets?
    ah, aan het berich wordt automatisch tijd en datum toegevoegd. das geen probleem meer, ij vraag wel een naam en mailadres (met controle op “@” en “.”), maar daar kunne we een standaart in zetten. nu het probleem, het IP adres mee verzenden. Ik begin nu al wat te prusten.

Jello

Bijdrager
    Jello

kijk, http://users.pandora.be/vledermuis/test/, de functie “submit” (dat hier met een knop word gestart) moet automatisch na een second gebeuren, hoe doe ik dit ?
    dan kom je in een ander doc terecht, dat een rederect moe worden, uiteindelijk kom je in de lijst terecht.
    Nu de vragen:
    Hoe onmiddelijk laten verzenden (functie na tijd oproepen)
    Hoe IP in een invulbalk laten verschijnen, zodat het als bericht word verzonden.

Bijdrager
    XXX

hier vindt je een script dat alle user info verzamelt, in dit script (bekijk bronversie van pagina) wordt met behulp van document.write een tabel geschreven, als je nu in plaats daarvan met document.write een form met hidden fields laat schrijven (in de head van je pagina) en vervolgens met een body.onload het form laat versturen, dan ben je er volgens mij …..

Bijdrager
    Oupro

Je zou ook eStat eens kunnen proberen. Is ook gratis en niet zichtbaar voor bezoekers. Net zoiets als Nedstat, maar wel uitgebreider.

Echter ik heb het persoonlijk helemaal gehad met eStat. De eigenaar van eStat dacht mij en alle andere gebruikers viruswaarschuwingen enzo te mailen. Ik heb hem toen gemaild dat dat soort mails nieit van hem wilde ontvangen. In reactie kreeg ik toen te horen dat ik kon blijven met zijn irritante mails, of anders beter weg kon gaan.

Nu heb ik ze gelukkig niet meer nodig, omdat mijn hostingprovider zelf statistieken aanbied. Met mijn hosting zit ik nu bij deHeeg.

Voor de rest heb ik overigens nooit problemen gehad met eStat. Je kunt ze vinden op http://www.estat.nl

Bijdrager
    3sje

Het gastenboek van telenet wordt gedaan via een webprogrammeertaal, nl. CGI. Ook al staat het in HTML, alle gegevens worden doorgestuurd naar het CGI-scriptje die dan de nodige dingen doet. Ook al voeg je daar iets aan toe, weet niet zeker of het script er rekening mee gaat houden.

Een veld controleren dat er bepaalde tekens instaan, vind je zo wel op het Net. Zuulk een javascriptje is niet moeilijk. (mss wel als je geen Java kent :-))

Voor de rest moet je wel wegschrijven naar een bestand. Hiervoor heb je schrijfbevoegdheid nodig, wat je normaal gezien niet hebt vrees ik. JavaScript wordt namelijk op de client gedraaid en niet op de server! Een server heeft meestal die bevoegdheid wel, waardoor CGI, PHP, ASP, JSP, etc. wel dingen kunnen wegschrijven. Als JavaScript moet kunnen wegschrijven, moet elke bezoeker een schrijfpermissie krijgen lijkt me, omdat een js wordt uitgevoerd door jouw eigen JavaVirtualMachine. Een bezoeker heeft logischerwijs enkel een leesbevoegheid…

Wat je wilt hebben, zie ik dus niet echt gebeuren… sorry:( Trouwens, vroeger gebuikte ik eXtremeTracking en dat klopt ook goed. Tegenwoordig gebruik ik mijn eigen PHP-code ervoor met een MySQL-tabel om alles wat ik wil te loggen, ook welke pagina’s, dus niet enkel de site, om zo zelfs de pagina’s te beoordelen. Dat van eXtremeTracking heb ik dan ook in de HTML-code geminimaliseerd tot 1 * 1 px en in de layout mooi weggemoefeld:-) Na een dik anderhalf jaar hadden ze dat opeens wel door en moest een andere account worden aangevraagd precies, maar toen heb ik ook alles maar in PHP-geschreven:-)

eXtremeTracking geeft trouwens ook het land weer, OS, browser, tijdstip, IP, unique visits, hits,…

Bijdrager
    Jello

ik zie het al gebeuren, da ding van telenet schrijft het in een .html .
    maar nu is de vraag, hoe roep ik het IP adres op, en zet ik het in een <input=”text” … > ?

Bijdrager
    3sje

Wel zet bovenaan volgend scriptje:
    [code:1:ce7a05419c]<script language="javascript">
    var ip = ‘<!–#echo var="REMOTE_ADDR"–>’;
    function ipval()
    {
    document.myForm.ipadres.value = ip;
    }
    window.onload = ipval
    </script>[/code:1:ce7a05419c]

en zorg dan dat je formulier ook myForm noemt en je het veld ipadres hebt:
    [code:1:ce7a05419c]<form name="myForm" method="…" action="…">

<input type="text" name="ipadres">

</form>[/code:1:ce7a05419c]

Als je wilt dat het veld voor de surfers niet zichtbaar is, dan verander je type=”text naar type=”hidden”. Als je wilt dat het zichtbaar is, maar dat ze het niet kunnen wijzigen, tik dan als extra attribuut disabled of readonly bij.

Dit zou wel enkel werken als het op een server staat! Want heb even wat gezocht, het is steeds JavaScript en SSI (wat de meeste servers wel hebben).

Bijdrager
    Jello
    ”Jello”

ik krijg bij u de ERROR
    [code:1:4c1a7ce09a]<!–#echo var="REMOTE_ADDR"–>[/code:1:4c1a7ce09a] waar het IP moet staan:cry:
    heb je dit scriptje van javascriptkit, zoja, ik vond het daar ook, ook met dezelfde foutmelding.

,
    mm, het lukt me niet erg, ij geeft wel al de tijd en datum door,
    ik ben nog naar enkele dingen opzoek,

1) IP adres ….
    2) via JavaScript ofzo een functie automatisch laten starten, de functie heet “submit”, nu moeten ze klikken, dit moet automatisch gaan

Bijdrager
    Sad

Met JavaScript, dat op de browser draait van de gebruiker, kan je geen teller bijhouden.

De gebruiker kan geen gegevens ergens opslaan tenzij je server-side scripting hebt zoals CGI of PHP. Ga dus eerst na bij de provider of je dat hebt.

Bovendien kan de gebruiker zelf in zijn browser JavaScript uitzetten dus dan telt ie nog niets. Ik vind de methode met een JavaScript dat zelf een form submit dan ook erg nutteloos.

p.s. ik heb de titel van dit topic aangepast. “Wie kan een JavaScriptje bouwen” is nogal een algemene vraag.

Bijdrager
    Jello

Ik werk met een CGI systeem http://users.telenet.be/vledermuis/test, zie je hoever ik al zit,

hij slaat alles op in “gastenboek.html” .
    Het begint er goed op te lijken, juist moet, waar de mensen eigenlijk hun bericht moeten typen, hun IP adres komen, dan moet de knop (functie) “submit” automatisch afgaan, de bezoekers mogen niet zien dat dit “programma” loopt. Nadat submit is afgegaan worden de gegevens verzonden, en komen ze op een lege pagina, en staat hun IP genoteerd in gastenboek.html .

dus nu heb ik nodig.
    het upadres en uitmatisch uitvoeren code.
    Ik heb een idéé voor dat laatste, als de functie si “submit” .
    Ik laat de pagina na bv. 3 seconden de pagina doorstuur, op de eerste pagina zet ik <body onUnload=”submit();”>, zou het zo gaan?

—————————–

”Jello”
    ”3sje”

Dit zou wel enkel werken als het op een server staat! Want heb even wat gezocht, het is steeds JavaScript en SSI (wat de meeste servers wel hebben).

.
    Denk dat daar het probleem is,
    ik heb al met veel codes getest.
    hoe kan ik testen of hij compactibel is met SSI ?

Kan javascript IP nie oproepen ofzo ?

Bijdrager
    3sje

Het wordt allemaal even raar voor me:-)

Nu, ge wilt dat onmiddellijk als de pagina geladen is een bepaalde javascriptfuncite wordt uitgevoerd? Dan zet je [code:1:c4adc8accf]onLoad="submit()"[/code:1:c4adc8accf] in de body-tag als submit() de functienaam is van JavaScript.

Die code voor het IP-adres heb ik zo gevonden op meer dan vijf sites en werd wel gek dat het niet op mijn macje draaide:-)

Wat colpolyp bedoelt is dat je niet puur één taal gebruikt of zo. Als ik nu Javascript uitschakel en ik bezoek je site, dan ben ik géén bezoeker voor je. “Jij” gebruikt CGI enkel als de gegevens als HTTP_VARS verzonden wordenen waarvan de waarden soms zijn gegenereerd door JavaScript, zoals het IP-adres. Normaal gezien, zaols ik met mijn PHP-teller, gebruik je één ding dat niet gebruikersafhankelijk is zoals het al dan niet draaien van een JavaScript-compiler/virtual machine.

Telenet gebruikt zelf PHP maar geeft dit niet vrij aan de abonnees (ne dat weet ik maar al te goed :-)) Dus de enige proceslogica die je er ergens kan inzetten is JavaScript.

Voor het IP-adres kan ik je dan ook niet verder helpen. Blijkbaar ondersteunt Telenet geen SSI (Server Side Include) voor de gewone homepages voor abo’s.

Ik heb wel nog ergens gevonden:
    [code:1:c4adc8accf]java.net.InetAddress.getLocalHost().getHostAddress();[/code:1:c4adc8accf]
    maar dat werktte destijds ook niet. Misschien wel als het op een server staat dan?

Bijdrager
    Jello

Kijk, ik toon u even het startblad .
    [code:1:3dead7291d]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 TRANSITIONAL//EN">
    <html>
    <head>
    <title>Logboek v 1.0</title>
    </head>

<form action="/cgi-bin/gastenboek.cgi?/vledermuis/test/" method="POST">
    <input type="hidden" name="OKurl" value="/vledermuis/test/okurl.html">
    Het bericht<br>
    <textarea rows=5 cols=40 name="Bericht"></textarea><br>
    Naam ? <br>
    <input type="text" size=40 name="Naam" value="Bezoeker van JNM-Scheldeland" ><br>
    E-Mail? <br>
    <input type="text" size=40 name="Email" value="[email protected]">

<input type="submit" name="Verstuur" value="Tekst Verstuur-knop">
    <input type="reset" name="Wissen" value="Tekst Wissen-knop">
    </form>
    </body>
    </html>[/code:1:3dead7291d]
    Er moet nog veel aangedaan worden.

Ook nog veel dingen moeten gewit worden, de server controleerd 3 velden:
    Naam: of er iet in staat (hier moet IP komen)
    e-mailadres: een “@” en “.” noodzakelijk = al opgelost.
    bericht: ier moet iet in staan: de zal ik nog zien.

Ik wil dus dat er na bv 5 sec de knop “submit” word geactiveerd.
    Maar dit is niet echt een functie, ofwel ? de submit van het form, hé
    en dat er bij naam het IP van de bezoeker word ingevuld.
    Zo, das alles,
    kunnen jullie mij hierbij nog helpen?
    Ik weet niet of de server SSI aanvaard:cry:

dank bij voorbaat, Jello,

kijk voor mijn ip adres is het zoals http://www.watismijnip.be

Bijdrager
    3sje

Dat script dat controleert of er een @ en . in het emailadres staan, waar zit dat dan? Of doet de CGI dat automatisch?

Euh… Als je geen ander ding hebt, dan kan je idd niet zomaar submit() via JavaScript aanroepen met hetgeen je bedoelt, dat zal anders moeten (denk ik toch) maar hoe ???

Als je het pas na vijf seconden wilt hebben, kan je wel een loopje maken in javaScript zodat die toch vijf seconden wacht. Dat is geen probleem, maar hoe je die gegevens dan parset? b’euh…:?

En die website met het IP-adres, als je de code bekijkt verwijst die ook overal naar PHP docs, dus ik vrees wel dat het allemaal via PHP is opgeroepen en dat kan ik ook, is geen probleem. Die HTML wordt gewoon gegenereerd door PHP en is geen HTML-doc zelf met wat JavaScript.

Ik denk dat nu je er zo dicht bij bent, blijkt dat het noppes zal zijn :'(

wel heb ik nog anders een ideetje. Als je het per sé zo graag wilt, kan je er een intropagina van maken. Zo van Welkom op Jello’s site, blablabla. De knop submit geef je dan de tekst “Ga door” of “Bezoek mijn site” of “Enter” of whatever. Alle tekstvelden maak je dan verborgen (dus type=”text” wijzigen naar type=”hidden”) en dan moeten ze wel op die knop drukken en de OKurl wordt dan je echte homepage.

zitten wel met het IP-probleem…

Bijdrager
    Jello

Ik ga mijn plannen even opbergen,
    dan ga ik een server zoeken die SSI ondersteunt (of phpenz. mss Geocities), en dan ga ik vanuit de site die ik nu heb, stiekem da andere pagina laten loopen, en die zal zich afsluiten.

Bijdrager
    3sje

Bij mijn weten is er geen enkele provider die gratis webspace aanbiedt met een php-compiler. Dit zijn enkel betalende services. Geocities heeft ook enkel HTML, en andere ook…

Als er wel zo’n zijn, dan ga ik wel niet elke keer een hoop euro’s neertellen op webspace te hebben met PHP en MySQL en zo;-)

Bijdrager
    Jello

is er een free met SSI ?

Bijdrager
    3sje
    ”Jello”

is er een free met SSI ?

Geen flauw idee, heb da nooit gebruikt en ken da maar een twee jaar:-)
    Het is er blijkbaar wel meestal als PHP geïnstalleerd is, of er een echt verband is weet ik niet, maar vrezen doe ik er wel voor. Vooral omdat die Java zo van #echo “REMOTE_ADDR” was en me enorm doet denken aan php: echo $REMOTE_ADDR;

Maar xou ’t ni weten… Sorry…

Bijdrager
    Jello

mmmm, ik heb zitte denken,
    ik wil dus JavaScript, het IP kan ik nie zoeken,
    wat kan ik wel van de gebruiker achterhalen?
    mail adres of naam?

Bijdrager
    3sje

Denk dat je met JS ook wel kan achterhalen wat de browser is, het OS, misschien schermgrootte of zo? Kan eens kijken naar die free counters, zoals eXtremeTracking wat zij allemaal loggen en dan eens googleën en zien wat je via JS kan opvragen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.