14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    hasseltse huzaar

Java verwijderen?

‘Gebruikers moeten Java van pc verwijderen’

Heeft dat voor een MAC ook nut? kan dat wel ….zonder JAVA?

Bijdrager
    Shmoo

Op een Mac staat standaard geen Java meer – of je moet het zelf al geïnstalleerd hebben omdat een bepaalde App hier gebruik van maakt.

En Ja het beste is om Java van je machine te houden , je kunt prima werken zonder Java en mocht je het nodig hebben dan krijg je een pop-up met de vraag om het te installeren.

Bijdrager
    mowat

Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je Java niet nodig hebt. Mijn bank werkt niet zonder Java , en alle dagen opnieuw installeren zou natuurlijk niet te doen zijn. Maar je kan het ook via je browser in- en uitschakelen.

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt heel simpel controleren of je Java op je computer hebt door dit de te plakken in de Terminal.app en dan op Enter drukken.

java –version

Als je geen Java op je computer hebt dan zal er een pop-up komen met de vraag om het te installeren. – Geen nee drukken en klaar.

Bijdrager
    Domtoren

Java is in het verleden herhaaldelijk zeer onveilig gebleken. Als je het niet expliciet nodig hebt is het een goed idee om het te verwijderen.

Waar heb je het voor nodig? Om Oracle EBS te gebruiken. Of een nieuwe Ford te bestellen via ford.nl. Ik weet niet welke bank Java vereist maar als het mijn bank was zou ik naar een ander gaan.

En ja, dit heeft voor een Mac ook nut. Mac OS X is in principe veiliger dan Windows, en er zijn minder aanvallen op Mac OS X, maar Java is op de Mac even lek als op Windows.

Bijdrager
    majorB

en hoe verwijder ik het van mijn mac?
    Het controlepanel is niet te verwijderen : “Het voorkeurenpaneel ‘JavaControlPanel’ kan niet worden verwijderd, omdat zich een fout heeft voorgedaan.”

Bijdrager
    mollie319

Hoe verwijder je Java van je Mac?
    Door bijvoorbeeld in Google te typen: osx verwijderen Java
    Google is een wereldwijde zoekmachine, en het werkt nog verbluffend goed ook…………

en dan kom je bijvoorbeeld op de officiële Java website uit.
    Waar word uitgelegd wat je moet doen om Java te verwijderen.

Bijdrager
    majorB

Mollie, als we jou niet hadden….

dank je

Bijdrager
    iep

De instructies van Oracle gaan alleen op voor de Java 7 versie die je via hun kunt installeren. Als je de Java popup hebt gekregen in OS X en via die weg Java hebt geïnstalleerd dan heb je Java 6. Die is niet alleen verouderd (sinds begin dit jaar is ie niet meer ondersteund) maar ook nagenoeg onmogelijk om te verwijderen. Een herinstallatie van OS X lijkt de enige echte oplossing te zijn.

Is het echter nodig om Java te verwijderen? De problemen omtrent security zitten hem in de Java web plugin. Dat is de plugin die alleen in de webbrowser wordt geïnstalleerd. Deze wordt op Mountain Lion in Safari uitgeschakeld als deze te verouderd is wat het hele security probleem al oplost. Firefox doet dit ook maar hier kun je het ook handmatig doen. Je hebt niet de was lading aan security problemen wanneer je Java applicaties zoals Freemind draait. De lokale Java (om het maar zo eens te noemen) is dus geen probleem. Het antwoord op de vraag is dan ook: nee het is niet nodig om Java te verwijderen, het is alleen nodig om de plugin in de webbrowser uit te schakelen dan wel te verwijderen.

Bijdrager
    majorB

Dank jullie voor het meedenken, het is gelukt!(y)

Bijdrager
    Domtoren

Die plugin staat in Macintosh HD/Liberary/Internet-Plugins. Als je lokaal Java nodig hebt maar niet voor internet toepassingen kun je die plugin weggooien.

Na elke update van Java zul je even moeten controleren of de plugin teruggezet is, dat gebeurt soms.

Jan

Bijdrager
    iep

Inmiddels is er een update van Apple uit voor de Java versie 6 die zij nog installeren. Deze update verwijdert automatisch de internet plugin voor alle webbrowsers. Wil je toch Java in je webbrowser gebruiken dan wordt aangeraden om Java versie 7 bij Oracle te downloaden).

Bijdrager
    1984

Bijdrager
    Dutch_Lux

Ou draadje en ik heb geprobeerd het te volgen maar liep eigenlijk bij de terminal al vast:

iMacPietjePuk:~ gebruiker1$ java –version
    Exception in thread “main” java.lang.NoClassDefFoundError: ?version
    Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: ?version
    at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:202)
    at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
    at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:190)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:306)
    at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:301)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:247)

Heb ik het er nu wel of niet op staan….ben een beetje confused:mrgreen:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.