20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Micky_mike

Java op de Mac

Voor mn opleiding moet ik gaan programmeren in Java. Ik heb hier alleen geen ervaring mee. Iemand die enig idee heeft hoe dit op de Mac in zn werk gaat? Ik ben dus op zoek naar een compiler(???) De bedoeling is dus dat ik op de Univ. programmeer in Java en dat ook hier op de mac kan. Moet ik verder ook nog iets downloaden van Sun????

Bijdrager
    The – DDD

Kijk, hier kan ik wat mee.

Ten eerste: registreren als apple developer (kost niks). http://developer.apple.com/

Ten tweede: Inloggen en naar de downloads gaan en dan developer tools.

Ten derde: Van de pagina waar je aanbeland bent het volgende downloaden: XTools 1.5 en Java 1.4.1 Developer Tools Update.

Ten vierde: Beiden installen. (XTools eerst) Als je klaar bent is het altijd verstandig je permissies even te herstellen, better safe then sorry.

Ten vijfde: navigeer nu naar http://www.eclipse.org en download en install deze: http://www.eclipse.org/downloads/index.php en install de nieuwste Milestone(3.1M..) of reguliere release (3.0…) …

Als je dit allemaal gedaan hebt, dan ben je helemaal klaar. Je hebt XTools, daarmee kun je Mac specifieke java schrijven of Swing gebaseerde Java. Met Eclipse heb je een IDE die goed werkt op zowel Mac/Windows/Unix/Linux. Zodoende kun je ook uitwisselbaar werken. En ja, het klopt Eclipse installeer je door het gewoon ergens uit te pakken. (ik heb hem neergezet op /developer/java/eclipse)

Verder als je wat serieuzer bezig gaat met developen. Zoek dan met wat collega studenten uit of je een versie beheer systeem op kan zetten. Als je zover bent, gewoon docs lezen en anders even hier of ergens anders om info vragen.

Ik ging er vanuit dat je OSX Jaguar draait (10.3.X). Als je upgrade naar Tiger, dan hoef je enkel Eclipse te installen. XTools en je Java spullen zin dan up to date. En ik had begrepen dat Tiger standaard is voorzien van Java 5 Tiger (toevallig dezelfde codenaam). OSX Jaguar is standaard voorzien van Java 1.4.2.

Bijdrager
    The – DDD

Om je vraag te beantwoorden: Nee, Sun heeft niet eens een Java VM beschikbaar voor OSX. De Javadocs zou je eventueel nog wel op kunnen halen, maar die zitten ook al bij XTools meegeleverd.

In een heel handig appje, de JavaBrowser. Die geeft toegang tot alle JavaDocs.

Eclipse heeft al toegang tot de javadocs, maar dat gaat via internet. Dus dat zou wat optimaler werken als je daar mee bezig wilt.

Om in ieder geval met Jva op gang te komen, gewoon docs lezen en sun heeft ook zoiets als de Java Tutorial: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html

Bijdrager
    aaike

Ik ben ooit eens begonnen met klooien met het O’Reilly Learning Java boek. Ik heb toen gewoon in de Terminal gecompilleerd. De code zelf had ik gewoon in een of andere texteditor geschreven. Helaas heb ik er me niet erg in verdiept wegens geen tijd en ben ik intussen vergeten hoe het precies in zijn werk ging.

Edit:
    Gevonden: Noem je textdocument met code Programmanaam. java en compileer dan via de Terminal via het comando javac /path/to/Programmanaam. java . Je kan het programma dan laten lopen door java Programmanaam te typen.. Let wel. Ik denk dat ik de Develloper Tools samen met Panther geĆÆnstalleerd. Hope this helps.

Bijdrager
    iljitsch

Laat je niet afleiden door de ingewikkelde antwoorden van de anderen. Ze zijn niet incorrect maar wel veel te uitgebreid!

Wat je moet weten is dat Java specifiek gemaakt is om op allerlei verschillende systemen te draaien en er wordt een uitstekende versie van Java met MacOS meegeleverd. Volg dus gewoon de instructies in je boek.

Mocht de javacompiler niet aanwezig zijn dan moet je alsnog de developer tools installeren.

Bijdrager
    Micky_mike

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het boek Java elements van meneer Bailey. Hier staat echter vrij weinig over de Mac. Ik ben nu Xtools 1.5 aan het downloaden en heb developer tools for JAVA van de ADC-site gedownload. Eclipse heb ik ook al. Met deze onderdelen zou ik dus moeten kunnen programmeren in Java op mijn Powerbookje????

Bijdrager
    rbroen
    ”The

Om je vraag te beantwoorden: Nee, Sun heeft niet eens een Java VM beschikbaar voor OSX.

Java VM = Java Virtual Machine = Java interperter

Bij Mac OS X wordt standaard een Java interperter geleverd, inderdaad niet gemaakt door Sun, maar door Apple zelf.

Bijdrager
    The – DDD
    ”Micky_mike”

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het boek Java elements van meneer Bailey. Hier staat echter vrij weinig over de Mac. Ik ben nu Xtools 1.5 aan het downloaden en heb developer tools for JAVA van de ADC-site gedownload. Eclipse heb ik ook al. Met deze onderdelen zou ik dus moeten kunnen programmeren in Java op mijn Powerbookje????

Yup en als je echt eerst wil proberen op de commandline, dan heb je na die Java update inderdaad gewoon javac beschikbaar. En laat javac nou HET command zijn voor de java compiler. (En java is het command voor het starten van een applicatie op de commandline.) Als je een echte beginners guide pakt, dan is de kans aanwezig dat ze met javac en java beginnen. Zeer handig en ook leerzaam. Maar een IDE werkt toch lekkerder.

Iig, die java update heb je nodig om je ontwikkel omgeving in de pas te laten lopen met je runtime omgeving op je mac. De runtime omgeving wordt namelijk wel geupdate via software update en de ontwikkel tools hiervoor niet. XTools wordt belangrijk zodra je echt Mac specifiek moet proggen. En aangezien je expliciet zei dat je voor de mac moet ontwikkelen….

Verder ben ik uitgegaan van aanwezigheid van enige grijze cellen, je doet uni, niet waar.;)

Nodeloos ingewikkeld was mijn antwoord naar mijn inzien niet. Hooguit erg volledig.:P

Offtopic: (Met XTools krijg je sowieso wat leuk speelgoed mee. Ik vindt die CRUD tools wel mooi. Een soort kilometer teller voor het gedrag van Aqua… (Slepend met een window Vrrm Vrrm roepen.))

Edit: Oh ja, die JavaBrowser die ik eerder noemde is onderdeel van de XTools install.

Bijdrager
    The – DDD

In ieder geval… Je hebt de tools die je nodig hebt. Nu is het aan jou (de topic starter) om er wat mee te doen.

Succes met je studie…

Bijdrager
    The – DDD
    ”rbroen”
    ”The

Om je vraag te beantwoorden: Nee, Sun heeft niet eens een Java VM beschikbaar voor OSX.

Java VM = Java Virtual Machine = Java interperter

Bij Mac OS X wordt standaard een Java interperter geleverd, inderdaad niet gemaakt door Sun, maar door Apple zelf.

Euh, sorry dat ik zo doordraai in deze thread… Maar….

Een Java VM is dus GEEN java Interpreter. Het kan een interpreter zijn, maar dat komt tegenwoordig bijna niet meer voor.

Een interpreter interpreteert de code op het moment dat die uitgevoerd wordt.
    De Java VM compileert in verschillende gradaties van optimalisatie. Hoe heter de code (vaker uitgevoerd) hoe meer de Java VM die code gaat optimizen.

Wat de javac doet is je source code omzetten in machine onafhankelijke byte code. Zeg maar een soort assembly (Net een stapje boven machine code.) De bytecode wordt vervolgens op de platform specifieke VM omgezet naar machine code.

Bijdrager
    rbroen
    ”The

Een Java VM is dus GEEN java Interpreter. Het kan een interpreter zijn, maar dat komt tegenwoordig bijna niet meer voor.

Dat moet je dan maar eens opnemen met DavidĀ Flanagan, schrijver van Java in a Nutshell (zie ook pagina 3 en 4 waar hij uitlegt wat de verschillen zijn tussen de Java VM, het Java platform en de programmeertaal Java).

Bijdrager
    Micky_mike

Nogmaals bedankt allemaal.

Ik ben nu zo ver: Heb alles geinstalleerd en kan in Eclipse simpele Java bestandjes maken alleen in Xcode werkt dit niet. Bijna alle opties uit Xcode kan ik niet aanklikken (run etc.) Ligt dit aan mijn instellingen ofzo???

Ik mag dan wel uni. doen maar heb nog nooit met Java geprogrammeerd dus vandaar deze simpele beginnersvragen. In mijn boek staat echter weinig over de taal in het algemeen zeg maar, ze beginnen meteen met programmeren.

Bijdrager
    The – DDD

Ik denk dat je een nieuw project aan moet maken.

Bijdrager
    remier
    ”The

Ik denk dat je een nieuw project aan moet maken.

idd, succes met het halen van je P! :)

Bijdrager
    The – DDD
    ”rbroen”
    ”The

Dat moet je dan maar eens opnemen met David Flanagan, schrijver van Java in a Nutshell (zie ook pagina 3 en 4 waar hij uitlegt wat de verschillen zijn tussen de Java VM, het Java platform en de programmeertaal Java).

Kijk, daar heb je het al. Dat boek van jou is alweer aardig oud (1999). Gaat over Java 1.2 en 1.3… http://www.oreilly.com/catalog/javanut3/

Ik heb geen latere editie kunnen vinden.

Je opmerking klopte vroeger wel, maar met de hotspot VM en soortgelijke implementaties van anderel everanciers gelukkig niet meer. (Java is mede door de overgang naar hotspot nu op gelijke voet wat betreft snelheid als C/C++, enkel de startup is nog iets langzamer, maar dat komt omdat die fase sterk IO bound is. Theoretisch zou een gemiddelde Java app zelfs sneller moeten kunnen draaien dan een C app. Dit omdat een C app gecompiled moet worden op een bepaalde minimum CPU (bv. 386 of petium) Terwijl een Java VM volledige optimalisatie toe zou kunnen passen op de code voor het platform waar de applicatie op draait. Maar ik geloof dat dit in de praktijk nog vrij weinig wordt toegepast.)

Bijdrager
    Micky_mike

Hier ben ik weer met nog een vraag.
    Inmiddels ben ik al aardig op weg en heb al wat programma’s geschreven.
    Ik moet nu echter gebruik maken van een package die ik van internet heb gedownload.

Maarrr…. hoe doe ik dit???? In het programma moet de code “import element.*;” waarbij element de naam van het package is, komen te staan. Ik heb een hele mooie handleiding hoe ik dit package in XP kan installeren maar daar kom ik niet ver mee. Iemand die mij misschien nog een eindje verder kan helpen????

Bijdrager
    The – DDD

Ten eerste wat heb je gedownload? Da’s wel even handig om te weten.

Als het een jar file betreft, dan is dat een kwestie van wat instellingen goed zetten in je java project/omgeving.

Je hebt namelijk je afhankelijkheden (aangegeven met die import statements) op twee momenten nodig. Compile-time en run-time, tijdens het compileren (dus ook als je aan het editen bent in bv. Eclipse) en wanneer je programma gestart wordt. De standaard java zaken zijn geen probleem, die heb je altijd beschikbaar. Extra afhankelijkheden moet je wat voor doen.

Laat iig. even weten wat je precies voor afhankelijkheid hebt. Is wat makkelijker antwoorden.

Bijdrager
    Micky_mike

De package die ik moet installeren is hier te downloaden: http://www.cs.williams.edu/~bailey/JavaElements/
    En dan de onderste link: download the library from local machine
    Het is een zipfile

Bijdrager
    The – DDD

Ah ok. Ik heb het bestandje even bekenen. (Download hem even door er op te ctrl clicken en dan te keizen voor download bestand, anders pakt OSX de zip file std uit.)

Ben je bekend met Jar (Java Archive) files?

In ieder geval, het bestandje wat je moet downloaden is inderdaad een zip file. Maar een jar file is eigenlijk gewoon een zip file met bepaalde afspraken over de structuur in de file.

Je kan iedere willekeurige jar file volgens mij op stuffit expander gooien om het uit te pakken.

In ieder geval, wat moet je ermee doen, even een korte tutorial dan maar…;) Ik ga ervan uit dat je Eclipse gebruikt.

-Start Eclipse.
    -Open je project.
    -Ctrl click op de root van je project. Er verschijnt een popup menu kies voor new->folder. Geef de aan te maken folder de naam lib. Het is namelijk gebruikelijk om libraries (wat die file van jou dus is) in een folder met de naam lib te plaatsen.
    -Kopieer nu de file in die nieuwe folder. Doe je dit buiten eclipse om, dan moet je in Eclipse even refreshen. Maar dit kun je ook doen door de file knippen in de finder en plakken op de lib map in eclipse.
    -Nu heb je de file in Eclipse hangen en moet je nog even vertellen aan eclipse dat je iets hebt toegevoegd. Open hiervoor de properties van je project door te ctrl clicken op je project en onderaan properties te kiezen. Schrik niet, maar dat zijn dus alle properties van je project.
    -Als het goed is kun je in de properties window in het linker paneel kiezen voor Java Build Path. Doe dit.
    -Kies in het scherm wat in het rechter gedeelte verschijnt voor de tab libraries. En klik op Add jar. Als het goed is kun je in het schermpje kiezen voor je project->lib->element.zip. Selecteer de file en ga alle schermen sluiten door op OK te klikken.

Als het goed is moet je nu je imports kunnen maken zonder foutmeldingen. Bedenk nu zelf maar hoe dat zo komt.;) Hier heb je in ieder geval een stukje info over jar files: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jar/index.html

Bijdrager
    Micky_mike

DDD ontzettend bedankt.

Het is allemaal gelukt!
    :D

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.