21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    koen

Java – eigenlijk nog nodig?

Kreeg zojuist een scherm te zien of ik mijn Java installatie wilde updaten. Maar heb ik het eigenlijk nog wel nodig, zijn er bijvoorbeeld apps die hier gebruik van maken?

Indien nee (niet nodig), hoe verwijder ik het van mijn MacBook?

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

Dat is sterk afhankelijk van de software (apps) die je op je computer hebt geïnstalleerd.

Mijn eerste gevoel gaat uit naar NEE je hebt het niet meer nodig in 2019 maar aan de andere kant, het staat ook niet voor niets op je systeem. Er zal toch een app zijn geweest die dit heeft geïnstalleerd omdat het Java vereist. Apple verscheept al jaren versies van OSX/macOS zonder Java dus het is echt op je systeem gekomen via derden.

Ik denk dat het beste advies is om het te verwijderen. Mocht je ooit een app op je computer starten die het vereist dan krijg je vanzelf een melding dat Java niet gevonden kan worden en of je het wilt installeren.

Java verwijderen.

https://www.java.com/nl/download/help/mac_uninstall_java.xml

Bijdrager
    koen

Ok, verwijderd. Geen idee welke app dit geïnstalleerd kan hebben, misschien Steam of Minecraft?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  koen.

Bijdrager
    penseel

Dat heb je toch zelf gedaan.

Bijdrager
    koen

Ja, jaren geleden, maar kan me niet meer herinneren of Java toen ook werd geïnstalleerd.

Bijdrager
    Shmoo

Meestal moet je dan zoeken in de richting van Adobe. Oudere versies van Adobe gebruikten Java in hun Installer. Programma’s als Photoshop gebruikte zelf geen Java maar de module die zorgde dat dit soort programma’s geïnstalleerd werden waren Java based.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Illustrator CS6 vereist Java — als je dat opstart wanneer je geen geschikte Java-versie op je computer hebt, krijg je een melding als die waar Koen het (waarschijnlijk) over heeft, met als ik het me goed herinner een knop die je naar de site van Apple brengt om daar de Java 6 runtimes te downloaden. Dit keert terug na elke nieuwe versie van macOS, omdat bij de installatie ervan die runtimes niet automatisch meekomen ook al stonden ze wel op je computer voor de vorige versie.

Bijdrager
    koen

Nee, ik gebruik geen Adobe applicaties.

Bijdrager
    Roosje

Net even getest. Als ik Java weggooi zoals aangegeven in de instructies dan kan ik geen bericht plaatsen en een link activeren bij OMT. Activeer ik Java weer dan kan ik wel een bericht plaatsen met een link.

Bijdrager
    Shmoo

Das JavaScript – dat is heel iets anders dan Java!

Java heeft NIETS met OMT te maken. Er zijn vast wel een aantal sites die een Java Browser module vereisen maar dat zijn geen reguliere website die je voor je plezier bezoekt. Dan moet je denken aan allerlei dashboard -achtige gedeeltes zoals Citrix en dat soort knoei. Allemaal rommel waar bepaalde mensen met lelijke banen mee moeten werken omdat ze stiekem gestraft worden.

Bijdrager
    GoeieDag

koen op 21 juli 2019 om 17:13
    Ok, verwijderd. Geen idee welke app dit geïnstalleerd kan hebben, misschien Steam of Minecraft?

OpenOffice, of LibreOffice?

Bijdrager
    koen

Nope

Bijdrager
    Roosje

Shmoo,

Hartelijk dank voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Geblokkeerd
    Anoniem

Minecraft vereist Java inderdaad.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 21 juli 2019 om 21:06</p>
    Das JavaScript – dat is heel iets anders dan Java!

Ter verduidelijking waarom er hierover verwarring kan zijn: de programmeertaal Java was populair aan het worden rond de tijd dat Netscape een scripttaal voor z’n webbrowser aan het ontwikkelen was. Netscape koos er toen bewust voor om die taal JavaScript te noemen zodat hij in de gedachten van gebruikers aan Java gekoppeld zou worden.

De twee lijken qua syntax op elkaar (want allebei geïnspireerd op C), maar hebben feitelijk niks met elkaar van doen.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Anoniem op 22 juli 2019 om 09:58</p>
    Minecraft vereist Java inderdaad.

Ah, dat zal het zijn dan. Mijn zoon speelde dat uren en uren, maar is ondertussen het huis al uit, dus ik het kan het er afgooien. Bedankt allemaal.

Bijdrager
    Shmoo

@Jakko

Jij moet mijn mijn leerkracht praten, die kan ook dagen gepassioneerd lullen over dat soort dingen. 😂

LiveScript, Netscape, Microsoft, Sun, rechtszaken.  De ouders van Bill Gates ( die advocaten waren ? ) en Windows dat een tikkeltje anders moest worden om er eigen licenties aan te kunnen hangen. Dus bestaande modules en programmeertalen werden dan in de marge aangepast zodat je het verschil krijgt in back/forward slash  /  <–> \.  De basis van JavaScript is in 10 dagen geschreven, dus als je een foutje ziet in JavaScript of iets werkt niet perfect (zoals je het zou verwachten) bijv. TRUE vs true dan roept hij altijd, je die kunt niet alles hebben als een taal in 10 dagen geschreven is. 🙂

En dan ben je bezig met PHP en OOP PHP. 😀

Hoeveel geheugen er in het object zit en of dat in de stack of op de heap terecht komt.  Ik weet dat je in Object C zelf geheugen moet reserveren en ook terug moet geven wanneer je er klaar mee bent. De voorganger van de ARM chip is de 6502. Een getal, dat getal gaat nu nooit meer uit mijn hoofd.

Leuk hè, kantinepraat. Als ik na een dag school thuis kom ben ik meestal compleet gesloopt. Dan kan ik alleen maar op de bank liggen slapen tot de volgende dag. Zelfs eten of mijn kleren uittrekken doe ik dan niet eens meer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 22 juli 2019 om 12:48</p>
    Jij moet mijn mijn leerkracht praten, die kan ook dagen gepassioneerd lullen over dat soort dingen. 😂

Ik praat er niet gepassioneerd over, ik leg uit waarom mensen (zoals bijvoorbeeld Roosje) ze vaak door elkaar halen. Achterliggende gedachte hier is dat als je het ergens een keer gelezen hebt, je je er misschien iets over herinnert wanneer het belangrijk voor je is het verschil te weten.

LiveScript, Netscape, Microsoft, Sun, rechtszaken.  De ouders van Bill Gates ( die advocaten waren ? ) en Windows dat een tikkeltje anders moest worden om er eigen licenties aan te kunnen hangen. Dus bestaande modules en programmeertalen werden dan in de marge aangepast zodat je het verschil krijgt in back/forward slash  /  <–> \.

Waarom Windows een backslash gebruikt in paden is niet omdat Microsofts advocaten daar ook maar iets over te zeggen hadden. Dat gaat terug op MS-DOS, wat het weer heeft omdat de / al in gebruik was: voor opties achter opdrachten (*NIX: foo -bar, MS-DOS: foo /b /a /r). De reden dáár dan weer voor is lang en ingewikkeld. O, en DOS (en Windows) pakken / ook gewoon als scheidingsteken voor mappen, omdat Microsofts programmeurs grotendeels werkten op XENIX-machines, en het zelf natuurlijk onhandig vonden om mentaal om te moeten schakelen tussen de twee.

Ik weet dat je in Object C zelf geheugen moet reserveren en ook terug moet geven wanneer je er klaar mee bent.

Dat moet in de meeste (alle?) C-dialecten.

De voorganger van de ARM chip is de 6502.

Eh … nee? De inspiratie voor het ontwikkelen van de ARM-chip is de 6502, omdat die laatste ontworpen was door een klein bedrijfje met amper personeel (MOS Techologies), waardoor een ander klein bedrijfje met amper personeel (Acorn) dacht: als zij dat kunnen, kunnen wij dat ook. Resultaat was de ARM-chip die gebruikt werd in computers als de Acorn Archimedes. De ARM-chips in moderne iPhones e.d. zijn daar afstammelingen van.

Ik kan trouwens iedereen met een beetje interesse in oude computers aanraden eens te spelen met RISC OS in een emulator. (En ik zou geen nee zeggen tegen een Archimedes of RISC PC, mocht iemand er eentje willen doneren aan een goed doel …:) )

Een getal, dat getal gaat nu nooit meer uit mijn hoofd.

Zo ken ik er nog wel een aantal: 80286, 80287, 68040 …

Leuk hè, kantinepraat. Als ik na een dag school thuis kom ben ik meestal compleet gesloopt. Dan kan ik alleen maar op de bank liggen slapen tot de volgende dag. Zelfs eten of mijn kleren uittrekken doe ik dan niet eens meer.

Maar genoeg puf om dit soort berichten te plaatsen heb je blijkbaar nog wel:P

Bijdrager
    Roosje

Jakko,

Dank voor de uitleg. Door deze discussie kwam ik te weten het verschil tussen Java en JavaScript dankzij Shmoo. Java heb ik van mijn iMac afgehaald. Deze had ik wel nodig voor het gebruik van InDesign.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zelf heb ik Java legacy 6 nodig voor Illustrator CS6.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.