7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    essiw

Java crash kan computer laten vastlopen?

Er was laatst iemand runescape op men computer aan het spelen. Dat spel werkt met Java. Opeens begon het hele scherm te flikkeren (enorme zwarte lijnen) en loopt de computer vast. dit niet 1x maar 10x (heb er steeds geprobeerd wat aan te doen, uiteindelijk maar de laagste graphics gekozen van het spel).
    Maargoed ik las daarna dat er problemen zijn met runescape met OS X 10.6.4 en dat het gebeurd als de java geen geheugen meer over heeft. (runs out of memory).

Allemaal goed en wel, het is niet zo’n groot probleem omdat ik zelf geen runescape speel. Maar toch vind ik het raar. hoe kan het dat de hele computer vastloopt door Java?

Bijdrager
    Ezri Dax

Je kunt proberen om voor Runescape meer geheugen toe te wijzen voor het java proces.

Grote kans dat niet je gehele computer vastloopt, maar doordat je scherm ‘hangt’ je geen commando’s kunt geven met de muis om Runscape af te sluiten. Handige key combinaties zijn:

Bijdrager
    essiw

Hoe kan je dat doen bij java?

en hij loopt weldegelijk vast. muis valt niet meer te bewegen, geen enkele toetscombinatie werkt, alleen de computer af te sluiten via de knop werkt.

Maarja de volgende versie van mac os x zal het wel verholpen hebben. En in de tussentijd moeten de andere mensen maar met minder goede graphics doorgaan.

Bijdrager
    Ezri Dax

Ik kan mij niet voorstellen dat jij de eerste bent die hier tegenaan loopt, kijk eens op de support site van Runescape.

In het algmeen kun je het toegewezen geheugen aan Java aanpassen door zoiets als dit:

./jre/bin/java -Xmx512m

Bijdrager
    Stirf

Welke browser?
    Met Safari is dit een bekend probleem en dat ligt aan de 64 bits modus (zie forum RS).
    Met FF heb je hier minder problemen mee. Andere oplossing is om elk uur even de browser te stoppen en daarna weer te starten.

Bijdrager
    essiw

@MadDonna

zoals ik al eerder had geschreven;)
    “Maargoed ik las daarna dat er problemen zijn met runescape met OS X 10.6.4 en dat het gebeurd als de java geen geheugen meer over heeft. (runs out of memory).”

En Stifr dat is al lang opgelost met runescape en 64 bits. Dat was al een tijd geleden.

Maar ik vroeg me gewoon af hoe et kan dat door java je hele computer kan vastlopen.

Bijdrager
    Ezri Dax

Hoe het kan? Daar zijn heel veel redenen voor, van complex tot heel simpel. Een simpele is bijvoorbeeld als er een functie wordt uitgevoerd waar het programma niet meer uit kan ontsnappen.

Iets als

<br />
    a is waar<br />
    b is een getal met de waarde 0</p>
    <p>zolang a waar is<br />
    begin<br />
      tel 10 bij b op<br />
    einde<br />

ik heb een variabele a die heeft de waarde waar en die waarde wordt nooit veranderd daardoor komt het programma in een oneindige loop, waardoor b oneindig door blijft lopen. Op een gegeven moment is het geheugen op en kan het programma ervoor zorgen dat de computer hangt/ niet meer reageert.

In het tweede voorbeeld heb ik een voorwaarde opgenomen waardoor de loop eindigt zo gauw b groter is dan 1000. dan springt hij uit de loop aangezien de variabele a de waarde niet waar krijgt.

<br />
    a is waar<br />
    b is een getal met de waarde 0</p>
    <p>zolang a waar is<br />
    begin<br />
      tel 10 bij b op</p>
    <p>  als b groter is dan 1000<br />
      dan<br />
         a is niet waar<br />
    einde<br />

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.