4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Wokkel

Java-beveiliginggslekken: ben ik kwetsbaar of niet?

Goeiedag,

N.a.v. dit bericht (https://www.security.nl/artikel/46539/1/Gevaarlijke_malware_verspreid_via_NU.nl.html?utm_source=rssfeed&utm_medium=rss&utm_campaign=rssfeed) heb ik proberen uit te vinden of ik Java op m’n iMac heb draaien. Als ik via Terminal (door in het Terminal-tekstvenstertje java -version in te tikken en op enter te drukken) napluis of ik Java heb draaien, krijg ik in dat venstertje de melding No Java runtime present, requesting install te lezen. Dat wekt de stellige indruk dat ik geen Java heb draaien.

Desondanks: Java intikken in Spotlight levert twee hits op, zie plaatje.

Betekenen die twee hits dat ik toch Java-elementen op m’n iMac heb staan die mij kwetsbaar maken voor misbruik van beveiligingslekken in Java? En kan ik deze ‘programma’s’ zonder problemen/gevolgen verwijderen? Raar trouwens dat Spotlight nog iets vindt, want bij mijn weten werd Java op mijn iMac standaard al niet meer ge├»nstalleerd.

Dank voor alle reacties.

Bijdrager
    Shmoo

Nee, dat wat je ziet in je Spotlight is een ‘voorkeuren’ dingetje dat gewoon in het OS zit, kijk maar naar de aanmaak-/bewerk datum die is al bijna een jaar oud.

Mocht je Java hebben geinstalleerd op je computer dan moet deze vanaf Mountian Lion bij Systeemvoorkeuren.app onder ‘ Overige ‘ getoond worden. Maar als jij hem niet handmatig hebt geinstalleerd dan hoef je je niet druk te maken want Apple plaatst deze echt niet op je computer zonder duidelijk aan te geven dat het Java gaat downloaden + installeren.

Ik weet dat er een Bug in OS Lion zit waardoor je Java handmatig moet installeren wanneer je Photoshop wilt gebruiken ook al is Java geen vereiste voor Photoshop volgens Adobe. Deze Bug zou Apple ooit nog eens gefixt hebben maar ja..

Bijdrager
    fred44nl

je kunt java aan/uit-zetten in Safari – Voorkeuren – Beveiliging – Internetplugins – sta java toe.
    dit kun je tegenwoordig per site instellen.

Bijdrager
    Domtoren

Je kunt ook nog even kijken in de map Macintosh HD/Bibliotheek/Internet Plug-Ins. Als je daar Java ziet staan kun je die weggooien.

Een enkele website zal dan niet goed werken. Maar als je Java niet perse nodig hebt zou ik die plug in weggooien.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.