24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    1984

Jarige computermuis op sterven na dood

De computermuis viert volgende week haar veertigste verjaardag. Maar het wordt een feest in mineur: aanraakschermen en bewegingssensoren bedreigen de toekomst van de muis.

Op 9 december zal het exact 40 jaar geleden zijn dat de Amerikaanse uitvinder Doug Engelbart voor het eerst een computer aan de wereld toonde waar met een kabeltje een houten blok aanhing waarmee je je positie op het beeldscherm kon sturen.

‘Er hing een kabeltje aan het uiteinde dat leek op een staart’, zegt de nu 83-jarige uitvinder Engelbart. ‘Vandaar de naam muis. Maar niemand weet wie precies die naam bedacht heeft. We hadden ook nooit gedacht dat die naam zou blijven hangen.’

De muis verving de lichtpen die tot dan toe werd gebruikt. De koord zat eerst aan de onderkant van de muis, maar daar bleek hij al snel flink in de weg te zitten en dus verhuisde het kabeltje naar de bovenkant.

Apple kocht het patent in 1984 en daarmee kwam de wereldwijde doorbraak van de computermuis. Die had eerst één knop, dat werden er al snel twee of drie. De muisbal kreeg een scrollwieltje om vensters horizontaal of verticaal te bewegen, en de muisbal onderaan werd steeds vaker vervangen door laserbesturing.

Maar de dagen van de muis zijn zo goed als geteld. Volgens analisten van de Amerikaanse organisatie Gartner, een onderzoeksbureau dat zich toelegt op de technologiesector, gaat de muis geen vijf jaar meer mee. ‘Om een gewone pc te bedienen is een muis prima, maar als je games speelt of wanneer je werkt met een laptop, is de muis voorbijgestreefd’, zegt Steve Prentice van Gartner. De aanraakschermen van onder meer de iPhone en de Nintendo DS zijn steeds zwaardere concurrentie voor de muis.

bron

Bijdrager
    MacMasore

Ik weet één ding waar je de aanraakschermen, touchpads etc niet goed voor kunt gebruiken; Shooters

Bijdrager
    Dagaloni

Tjaa mijn muis is ook vervangen door een tablet. Nu je het zo brengt is het wel treurig eigenlijk. In de 5 jaar gaat het geleidelijk achteruit met de muis.

@Iedereen: Wie gebruikt er nog een muis?

Bijdrager
    Mandarijntje

Ik:) En ik denk dat ik die nog wel even blijf gebruiken ook.

Bijdrager
    dnhems

ik gebruik , muis, trackpad, tablet…. whatever er in de buurt is . en ik houd er wel van om soms af te wisselen.

Moderator
    Rivanov

Ik gebruik momenteel nog de Mighty Mouse met draad, maar vanmiddag wordt mijn Logitech MX620 (wireless) bezorgd! Dus ik blijf voorlopig aan de muis! 8)

Bijdrager
    KarelWillem

Mark my words; over 10 jaar worden computers nog steeds met muis geleverd.

Bijdrager
    Daysleeper

Ik denk dat KW dat wel goed heeft.

Bijdrager
    Sunneh

Um.. “gamen en laptop voorbij gestreefd” .. ik game vaker met de muis dan met mijn touchpad. Ik zie het niet snel gebeuren dat voor gamen de muis nutteloos zal worden. Nog altijd kun je sneller acties uitvoeren en reageren. Maargoed, we weten nooit wat de toekomst zal zijn.. ‘vroegur’ hadden we ook geen tv, comuter of zelfs een netwerk van mijoenen computers (internet).

”MacMasore”

Ik weet één ding waar je de aanraakschermen, touchpads etc niet goed voor kunt gebruiken; Shooters

Telt WoW als shooter?:P ” /cast insect swarn, /cast moonfire, /cast wrath, /cast wrath, /cast wrath, /cast wrath, /cast wrath” en herhaal =)

Bijdrager
    Moriarty

Moonkin Druid toevallig?:P

Bijdrager
    MacBoot

over WoW praten doe je maar ergens anders…:roll:

ikzelf gebruik voornamelijk pen-tablets en het trackpad van mijn MacBook
    maar ik heb ook een Wireless Mighty Mouse waar ik prima mee kan werken:wink:

ik denk dat de muis blijft, trackpad is gewoon niet optimaal, het is alleen makkelijk voor kleine handelingen
    en touchscreen is ook niet optimaal bij bijvoorbeeld illustrator:wink:

Bijdrager
    danielpunt
    ”MacMasore”

Heb je Brothers in Arms al gespeeld op de iPhone of Nintendo DS? Daar is het echt goed toegepast en werkt het echt super.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Anyway, aanraak-schermen zijn bijvoorbeeld mobiel ‘best’ leuk.
    Voor thuisgebruik is dat echter niet wat je de hele dag wilt gebruiken.

En je kan me nog meer vertellen, maar mijn één-knops-muis is het meest gebruiksvriendelijke apparaat dat je je kunt indenken.
    Dat blijft toch gewoon beter werken dan een extra aanraak-vlakje naast of vóór je toetsenbord.

Als iedereen dan zo graag aanraak-vlakjes gebruikt, snap ik niet helemaal waarom bijna iedereen thuis en op kantoor gelijk een muis aan zijn of haar laptop hangt.

Bijdrager
    Лукас

Percies. Ook hier de heerlijke 1-knops Appel, en de trackpad gebruik ik eigenlijk alleen voor het scrollen en al die multitouch shit. Maar als er veel te muizen valt gewoon de muis.

Bijdrager
    essiw

heb zelf een teken-tablet, ben ik sneller mee dan met een muis, vind ik veel handiger:P het is in het begin ff wennen vooral ook de overgang van het muis naar toetsenbord, maar nu is het gewoon geworden, het enige irritante is dat ik de pen soms kwijt ben:P mja overgang van toetsenbord naar muis, soms gooi ik die pen snel uit men hand en soms typ ik gewoon door met die pen in men hand, zou niet meer trug willen naar een muis:P (maar je moet niet zon klein dingetje nemen, ik heb een grotere versie dan de standaard versie (200euro wacom bamboo tablet)

Bijdrager
    .Arne

Lang leve de muis. Ik zou voor geen geld ter wereld mijn muis willen inwisselen voor een multitouch-schermpje of tablet.

Bijdrager
    Dagaloni
    ”KarelWillem”

Anyway, aanraak-schermen zijn bijvoorbeeld mobiel ‘best’ leuk.
    Voor thuisgebruik is dat echter niet wat je de hele dag wilt gebruiken.

Zoals de laptops er nu uitzien is het niet praktisch. Er zal wel (denk door Apple) een macbook worden ontworpen die je op je schoot hebt. Dat is er nu al alleen dan met een pen van Wacom, alleen is het een scherm en geen computer.

Wat de topic starter bedoelt met het voorbij streven met gamen (ofzo iets) is dat je nu een controller hebt, stuur, zo’n… uuhm ben de naam even kwijt.. zo’n stengel die je kunt bewegen weetje wel.:P

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Лукас
    ”Dagaloni”

Wat de topic starter bedoelt met het voorbij streven met gamen (ofzo iets) is dat je nu een controller hebt, stuur, zo’n… uuhm ben de naam even kwijt.. zo’n stengel die je kunt bewegen weetje wel.:P

Joystick;)

Bijdrager
    Brainalyser
    ”1984″

the future apple

Dit ziet er echt heel vet uit, ik zat net op de homepage al te raaskallen over een touch toetsenbord:D
    Die book functie is wel heel dope in dat plaatje. Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat we dit soort producten krijgen te zien op de markt. Ik heb zo’n vermoeden dat het niet zo heel lang meer duurt.

Bijdrager
    PowerMac

Ziet er leuk uit, maar ik zie toch ook dat het jongetje beide schermen aanraakt met zijn vingers, tijdens het lezen van beide pagina’s. Ik ga er maar van uit dat dat kan zodra je een soortement van sliding-knop a la iPhone bedient?

Bijdrager
    Jakobbb

Als je op zo’n touch keyboard typt krijg je toch pijn aan je vingers van al dat getok op dat harde materiaal ?!
    Geef mij maar het goede old-school keyboard :P

Bijdrager
    michi_rishi

Dat toetsenbord heeft een toetsenindeling die echt hopeloos verouderd is.
    Wist je dat de toetsen zo zijn geplaatst dat je niet te snel kan typen? Dat heeft te maken met de oude typemachines. Als je twee toetsen te snel na elkaar intoetste, dan liep dat ding vast…
    Verder is het een hele kunst om blind te leren typen. En dan krijg je ook nog eens RSI…

Maar met bewegingssensoren en aanraakgevoelige schermpjes zullen vast wel innovatieve en handige dingen komen.

Kun je wel denken dat het oldschool toetsenbord handig is. Maar echt, ooit komt er iets dan heel veel beter werkt. Zo was er een tijd dat mensen vuurstenen ook handiger vonden dan aanstekers.

Bijdrager
    liesebirdie

ik zie ook nog steeds dat mensen bij hun laptop met trackpad een muisje aan de zijkant hebben hangen.. Werkt toch net even wat fijner. Dus waarom zou er iets verdwijnen dat fijner is dat het alternatief dat nu steeds meer wordt aangeboden..?

Vind ik ook de vergelijking met iPhone en DS een hele foute.. die hebben namelijk nooit een muis gehad en zullen die ook niet krijgen. Een Wii-remote als muis voor een computer gaat het hem waarschijnlijk ook niet worden, simpelweg doordat zo’n remote na veel gebruik toch vermoeiender is, je moet hem steeds hoog houden, een muis ligt op je bureau.

En een muis gebruik je niet constant, liever zo min mogelijk ivm RSI, dus is een ding dat ‘toch al op je bureau ligt’ handiger dan zo’n Wii-remote-achtig ding. En nog een puntje: De iPhone met z’n aanraakscherm (multi-touch) heb ik toch regelmatig dat ik hele lagen vuil moet weghalen, voor een computer met een nog groter aanraakscherm zit ik daar geheel niet op te wachten eigenlijk.. na 3 uurtjes computeren zie ik mijn scherm niet meer, laat staan kinderen die er op gamen met hun ‘schone’ vingertjes..

Geef mij maar de muis, ook over 5 jaar.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.