19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Frizzle

iWork vs Office

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Mac (als de nieuwe iMac uitkomt!), maar zit nog wel met een belangrijke vraag. Ik moet voor mijn werk en school regelmatig documenten maken (met name tekst en presentaties) en vraag me af voor welke software ik het beste kan kiezen. Ik moet veel samenwerken met Windows gebruikers. Ik weet dat er veel is geschreven over dit onderwerp, maar lees er veel verschillende meningen over. Hopelijk krijg ik nu meer duidelijkheid.

– Hoe zijn jullie ervaringen met iWork 09 en de compatibiliteit met Office (08 en eerdere edities)? En hoe goed werkt http://www.iwork.com? Klopt het ook dat van pc naar mac beter gaat dan van mac naar pc?

– Hoe compatible is Office for Mac met Office voor de PC? Gaat dat wel probleemloos?

Kortom wat raden jullie aan voor een goede samenwerking met pc-gebruikers? office of iwork of allebei?

Bijdrager
    janhh

Op zich is het wel uit te wisselen maar er zijn altijd kleine veranderingen in de opmaak, dus wanneer dat belangrijk is is het beste om gewoon office te nemen zou ik zeggen. Wel heb je altijd nog pdf, als je een doc in iworks maakt sla het op als pdf is ie overal hetzelfde..

Bijdrager
    GrizzDesign

Office for Mac is vrijwel identiek aan de Windows-editie.
    Dus dan zit je sowieso goed.

Zelf heb ik genoeg aan iWork ’08:
    – Ik open Windows-documenten zonder problemen
    – Als ik ze terug stuur exporteer ze of naar PDF-documenten (bovenstaande argument van janhh). En als het bewerkbaar moet zijn maak ik er een .doc bestand van of zet ik hem in Google Documents (de meesten bij ons hebben dat wel:D )

Bijdrager
    Delars

Ik moet zeggen dat iWork veel beter werkt dan Office maar er zijn inderdaad soms kleine wijzigingen in de opmaak van de pagina zodra je deze in-/exporteert.

Office voor mac werkt natuurlijk naadloos samen met office voor windows dus als je voor office gaat dan is dat in elk geval geen enkel probleem.

Bijdrager
    MDF

http://www.openoffice.org

en volledig gratis… :D

Bijdrager
    Jeffry
    ”janhh”

Wel heb je altijd nog pdf, als je een doc in iworks maakt sla het op als pdf is ie overal hetzelfde..

Nope dat is niet waar, ook pdf maakt gebruik van fonts… die moeten dus wel beschikbaar zijn. Of je moet ze embedden… Ik durf niet te zeggen of je dat ook kunt doen met iWork.

De verschillen in opmaak zijn overigens ook aanwezig tussen versies van Office… Verder is Office vrij traag op de Mac… helaas, want ik vind het nog wel het meest volledige pakket dat er is. Maar dat heeft ook als nadeel dat je kunt verzuipen in de mogelijkheden… daar is iWork weer wat sterker in, is mijn indruk. Gebruik je niet de geavanceerdere functies van Office is iWork waarschijnlijk makkelijker en een stuk goedkoper… tenzij je zo’n lieve werkgever hebt als ik;)

Bijdrager
    janhh

true, maar als jij je docs in arial maakt of een ander standaard lettertype zul je daar niks van merken.

Bijdrager
    Koetjesreep

Ik zat al te wachten wanneer deze vraag eindelijk weer eens gevraagd ging worden!

Bijdrager
    Jeffry
    ”Koetjesreep”

Ik zat al te wachten wanneer deze vraag eindelijk weer eens gevraagd ging worden!

Nou dan heb je die tijd van wachten in ieder geval niet besteed aan het bedenken van een zinnig antwoord.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ben zelf voortdurend op zoek naar de beste oplossing voor dat probleem. Op mijn MacBook met 1GB RAM draait Office 2008 stroef (een willekeurig Word-bestand openen wanneer Office nog niet open is geweest, duurt ongeveer 25 seconden).

Ik werk voortdurend samen met mensen op Windows maar heb Office niet vaak nodig, eigenlijk gaat alles in Pages. Soms moeten documenten echt vollédig indentiek zijn en dan gebruik ik Office 2008 wel, met tegenzin omdat het zo veel trager is dan zijn Windows equivalent. Eigenlijk is het ideale scenario om in dat geval met Office for Windows onder VMWare/Parallels te werken, want je kan er niet onderuit dat Word op Windows beter werkt… (uitgezonderd gebrek aan anti-aliasing).

Bijdrager
    MacBooky
    ”Jeffry”
    ”Koetjesreep”

Nou dan heb je die tijd van wachten in ieder geval niet besteed aan het bedenken van een zinnig antwoord.

Of heb je in de tussentijd wellicht een lijstje gemaakt van meer vragen die je binnenkort verwacht en wil je die met ons delen?

Bijdrager
    Koetjesreep
    ”Jeffry”
    ”Koetjesreep”

Nee dombo, die gaven andere mensen al 100 keer. Ik hervind toch niet 100 keer het wiel!
    Hier misschien verder?
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138390&highlight=iwork++office

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Jeffry”

ik vind het nog wel het meest volledige pakket dat er is. Maar dat heeft ook als nadeel dat je kunt verzuipen in de mogelijkheden… daar is iWork weer wat sterker in, is mijn indruk.

Nog iets om rekening mee te houden is dat MS Office zich nogal aan de Windows-standaarden houdt voor een heleboel dingen. Knippen en plakken en zo gebruikt allemaal wel [command] als toets i.p.v. Ctrl, maar de meeste navigatietoetsen zijn gelijk aan onder Windows — dus met ↖ in plaats van [command]← ga je naar het begin van de regel, enz. Of dit een voor- of nadeel is, ligt aan wat je zelf het makkelijkst vindt, denk ik, maar het betekent in elk geval dat je mentaal om moet schakelen zodra je Word of Excel gaat gebruiken, of naar een ander programma gaat.

Bijdrager
    Jeffry
    ”Koetjesreep”

Nee dombo, die gaven andere mensen al 100 keer. Ik hervind toch niet 100 keer het wiel!
    Hier misschien verder?

Kijk afgezien van mij dombo noemen is dat een reactie waar je wel wat aan hebt. En voor je je weer zit op te winden achter internet… haal gewoon eerst eens even rustig adem, word je een stuk ouder mee;)

Bijdrager
    Sven van de Scheur

Ikzelf gebruik office:mac 2008 (kon ik goedkoop kopen met mijn macbook dankzij een actie) en heb ervaring met iwork op trial basis. Ik kan de volgende conclusies trekken:

– Iwork is veel sneller, draait soepeler
    – Iwork is veel handiger in opmaak en vormgeving van foto’s enafbeeldingen
    – Keynote maakt gelikte presentaties

– Numbers werkt net ff iets minder prettig dan exel
    – Het werktstuk laat zich makkelijker typen met office:mac (met name door beter opmaakprofielen en het opmaakpalet)

qua, compatibiliteit heb ik bij geen van bijde echt problemen gemerkt hoewel je er natuurlijk vanuit kan gaan dat microsoft waarschijnlijk net 1 slagje beter scoort dan iwork. Let wel: visual basic macro’s worden in de 2008 versie van office:mac niet meer ondersteund.

Bijdrager
    St. Mobbs

Zoals al eerder is opgemerkt, je hebt OpenOffice nog. Of NeoOffice. Allebei gratis. (NeoOffice is alleen ‘word’)

Ikzelf heb allebei de pakketten. Ik kan je vertellen: pages is beter dan word. En als er niet zoveel eisen aan het document worden gesteld voldoet de exportfunctie van pages prima. Gelukkig verkeer ik in de situatie waarin het bij documenten en presentaties vooral om de inhoud gaat en waar het product enorm opleuken met plaatjes en tabellen weinig helpt.
    Vooral lappen tekst in een standaardlettertype dus. Dus pages voldoet prima. Als jij wel veel documenten met ingewikkelde opmaak gaat uitwisselen, dan zou ik word aanraden.

Daarentegen is numbers een stuk minder dan excel. Tenminste, zo ervaar ik het wel. Ik gebruik dus alleen excel en uitwisselingsproblemen heb ik nog niet ondervonden. Punt is wel dat excel voor mac geen macro’s ondersteunt. Iets wat ik wel eens heb gemist.

En bij powerpoint geldt min of meer hetzelfde verhaal als bij pages/word. Zo gauw het wat fraaier en ingewikkelder wordt zul je naar powerpoint moeten wil je het kunnen blijven uitwisselen. En als je een presentatie op een andere computer moet geven die windows als os heeft, dan is het meest makkelijke om het gelijk in powerpoint te maken.

Nogmaals, er zijn gratis alternatieven.

Conclusie: hoe ingewikkelder de opmaak is, hoe beter het is om office voor mac te hebben. En voor het gemak ook.

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Frizzle”

Ik moet veel samenwerken met Windows gebruikers.

Dat betekent maar 1 ding en dat is Office voor Mac. De andere mogelijkheden (iWork, OpenOffice etc) geven teveel “ruis” aan de documenten mee. Jij kan ze op je Mac prima maken en openen maar de PC gebruiker zal vaak wat “ellende” mee maken. Ene keer meer dan de andere keer. Overigens ligt dit voor een groot gedeelte ook aan Office (PC/Mac) zelf. Op mijn werk kan ik van 4 verschillende mensen officiële Word documenten krijgen met daarin dezelfde tekst die toch 4x anders eruitziet. Puur door gebruik van andere instellingen (engels afbreken bv).

Kortom, de beste keuze is Office voor Mac aanschaffen, vaak goedkoper te verkrijgen i.c.m. aanschaf van een nieuwe Mac.

Bijdrager
    dspiers

Ik werk met veel Window gebruikers en gebruik Word, Excel en ppt formats. Ik heb Office 2008 voor de Mac en heb nooit een probleem gehad met andere Windows gebruikers. Vind zelfs dat Office voor de Mac prettiger is in het gebruik dan de Windows versie.

Moet zeggen dat ik steeds meer iWork 09 gebruik, vooral Pages. Vaak stuur ik mijn doc’s in Word format (ingebouwd in Pages). Nog nooit een klacht gehad dat een windows gebruiker mijn doc’s niet kon lezen.

Ik denk dat je makkelijk de stap kan nemen naar de Mac platform. Compatability problemen zijn al lang achterhaald.

Success

Moderator
    Poezenbeest
    ”Koetjesreep”

Hier misschien verder?

Fijn plan!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.